Pest, Kolera eller svininfluensa?
…
En sak är väl säker. Det "gamla" SAAB, som det sett ut hittills, kan inte bestå. Med en alldeles för låg försäljning som fallit med ytterligare över 50% sen i fjol ser det sannerligen inte bra ut. Perioden då Koenigsegg var hoppet förbättrade inte utgångsläget.
Samtidigt kostar det enligt olika uppgifter 10-15 miljarder för GM att lägga ner företaget. Kan de hitta en köpare finns det alltså en välväxt morot för dem att sälja. Skulle det lyckas och skulle den köparen vara inriktad på fortsatt drift i Trollhättan så skulle det innebära att många ändå förlorar sina arbeten. Det blir inte som förr.
Vad en total nedläggning skulle innebära är inte heller alldeles lätt att få grepp om. Sammanlagt 8000 förlorade arbetstillfällen, mindre skatteunderlag, mindre köpkraft, en förlorad "innovationsgenerator" och en massiv "nedåtkick" i området. Samtidigt skulle en nedläggning innebära förutsättningar för vissa nysatsningar då det skulle finnas både industriella resurser och utbildad och erfaren industriarbetskraft att tillgå. Svårberäknat….
Även om det blir ett väldigt litet SAAB som skulle överleva så hoppas jag verkligen att lösningen kan hittas under den givna månaden. För alla mänskliga parter, för regionen och landet – och för märket SAAB. Jag är ju svag för "underdogs", så jag hoppas fortfarande på en sund näringslivslösning och ett under.
Om ett statligt övertagande (som Sahlin tidigare mumlade om) vore pest, så är den troligaste utgången, nedläggning, kolera. Ett överlevande litet SAAB, hur det nu kunde se ut och vad huvudinriktningen skulle vara – kanske det blir som en influensa? Det fortsätter i alla fall inte precis som förr.