Ingen flopp
Det var ingen stor gåva att få Botniabanan invigd "lite tidigare" än vad som var lämpligt.
Förra veckan träffade jag en järnvägskonsult som berättade att så här stora projekt gärna provkörs i ett halvår, kanske mer, innan sträckningen trafikeras. För Botniabanan blev det några veckor.
En del i problematiken handlar om utrustning i loken. Det finns ett signalsystem här som är modernare än allt annat i järnvägssverige, om jag förstod saken rätt.
När en tidning nu skriver att banan är en flopp har de fel. Den kom i bruk tidigare än den skulle, men det är en annan sak.
Problemet för framtiden med den negativa uppmärksamheten är att de som tycker att miljarderna till Botnia- och Norrbotniabanan är bortkastade kan få en viss opinionsmässig medvind.
Botniabanan är ingen flopp. Gigantiska satsningar med ny teknik måste testas oerhört ingående innan alla "buggar" är hittade och åtgärdade. Skulle världen rulla på kommer man förmodligen att byta signalsystem många gånger under banans livstid. Då skulle kommande generationer knappast tänka på banan som en flopp för att några på Trafikverket eller annorstädes hade lite bråttom 2010.
Senaste kommentarerna