Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Kortare raceväg


En klok man sa ikväll en sak apropå detta med en svårutrotlig åkomma, vanligast hos pojkar, nämligen lusten att köra ikapp.

"-Varför inte satsa på en start- och tidtagningsutrustning (med eller utan sponsring) som kan användas på f.d. flygbasen i Åmsele?"

Han menade att de som härom kvällen åkte runt Umeå för att lura polisen och slutligen med känt resultat spärrade av E4 och andra vägar ändå körde fler mil än en tur o returresa till Åmsele.

Att rasta upp mot tusen hästar i en bil på allmän väg kan resultera i ställ och sladdar, bland annat. En inhägnad och riktigt bred flygraka med gräs på sidorna är då betydligt bättre att hålla till på än en väg kantad med diken och vajerräcken.

Nu får man väl på moppo av diverse miljöorganisationer och andra, men de kan ju alltid försöka få stopp på kappkörandet. Det har inte gått sedan Gud skapade hästen och människan blev som hon blev och sedan uppfann hjulet.

Inte är körandet väl så miljövänligt, men det är inte en konsert eller fotbollsmatch med många åskådare heller.

Etiketter: , , , , , ,

14 kommentarer

  1. Fritänkare

    Nog kan man vara i Åmsele, och tro mig det är streetrace i åmsele flera gånger per sommar. Men kom ihåg att det inte på nått sätt är nära Umeå. Det blir ca 20-25mil tur och retur. Vilka andra evenemang och publik brukar tycka sådana avstånd är ok?

  2. Paul Redstig

    Fritänkare
    Nog tror jag det är dom som åker på Ishockey både till skellefteå och Övik utan att blinka men det kanske är skillnad då dom inte har motorer som sitt intresse utan bara använder dessa maskiner för att ta sig till sin sport

  3. Fritänkare

    Paul:
    Så varför har vi då en Arena och massor av planer för hockey, fotboll och till och med curlig som säkert har 20-30 utövare. Varför kritiseras inte det på samma sätt? Satsningar på sånt är enorma.
    Att en fanskara på 10-50 pers åker till skeå för att se hockey betyder väll inte att det är ok för en publik? Dom har ju en klubb som inte gör annat med sitt liv än att åka runt och se matcher. Sen är det ju ganska stor skillnad på besvärligheten att transportera sin egen kropp i en buss för o se hockey, mot att som motorsport utövare behöva lasta bil på släp och dra ekipaget runt halva västerbotten bara för att ändå mötas av en halvmessyr i fråga om ett övergivet flygfält helt utan infrastruktur att hålla evenmang. bara asfalt.

  4. Paul Redstig

    Fritänkare fältet i åmsele har inga i närheten som retar sig på bilar mc som lever om.
    Man bör nog vara realist när det gäller placeringen av en sån här anläggning.
    Men det är klart är det ingen brådska säg 20 år eller så kan det nog vara möjligt med en placering närmare Umeå
    då Umeå city AirPort inte längre räcker och stan blir tvungen bygga en ny
    för min del är det nog för långt bort

  5. Jan Nilsson

    Svar till Fritänkare (2009-09-15 14:10)
    Utan att ha varit på själva flygfältet i Åmsele tror jag nästan att du låter onödigt negativ. Vad jag vet har man hållit rätt mycket där på sistone, i hangarer och annat. Sen dimper det inte bara ner idrottsanläggningar för andra idrotter heller. Det är Mycket arbete och arrangemang från aktiva och deras klubbar.
    Du kanske ska dra igång serveringen där uppe? Tillsammans med några av dina kompisar?

  6. Fritänkare

    Flygfältet i åmsele är en bra plats att hålla race på det förnekar jag inte. Och tro mig, jag har varit där många gånger både på streetrace och på konbanekörning med olika arrangörer och inblandade. Det fungerar helt ok men avståndet är trots allt ett problem. Särskillt med tanke på att många tävlingsbilar inte går att köra efter vägen eller inte bör köras, eftersom det kan bli ett haveri under tävlingen mer än 10 mil hemifrån. Biltrailer är då enda alternativet. Hur löser man då det? Vilka vanliga bilar får dra ett släp med bil på? Oftast måste du ha en stor pickup eller lätt lastbil. Och om du får dra det måste du ha körkort med tungt släp. Som du märker är det inte helt enkelt för en utövare att ta sig den sträckan. Ligger banan närmare kan man leva med att bilen går sönder.

    Åmsele flygfält ägs ju av en privat man som bor i Åmsele. Har för mig att han är åkeriägare.

    Angående buller så måste det ju finnas lämplig mark närmare Umeå ädr ingen blir störd. Sen att ingen blir störd alla tider är nog en utopi. Vissa eftergifter måste göras för alla satsningar i storstadsområden.

  7. Jan Nilsson

    Svar till Fritänkare (2009-09-16 14:18)
    Men, måste man inte frakta de bilar som inte går att landsvägsköra på trailer hur som helst? Även om man kanske skulle kunna anlägga en bana färre mil från Umeå?

    Jag vet inte hur jag hamnade i den här debatten, men jag säger nog som Redstig. Börja öva länssamarbete och samorganisering i Åmsele och börja verka för ett ”lättare vardagsalternativ” i Umeå. Det kanske går om ni är samlade och ihärdiga. Men det lär inte direkt bli på cykelavstånd från centrum. Och du kommer att vara en mognare man om och när banan blir verklighet.

  8. Bodil Häggström

    Hehe, så himla bra det med hästarna och hjulet… och så sant, kappkörning kommer alltid att bestå 🙂

  9. Jan Nilsson

    Svar till Bodil Häggström (2009-09-17 22:08)
    Tackar. Jo, jag har sett rätt mycket av det där. Hos människor av båda könen, av unga som gamla. Och inte så litet hos mig själv. Ibland är tävlandet (menar inte bara kappkörning) nyttigt, ibland blir det inte så lite dumt. *s*

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.