Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Nu blir man impopulär hos en del

Sitter med sena kvällstéet och funderar på det jag lärde mig om start/stopp och dubbdäck ikväll. En sak som jag skrivit om förr aktualiseras.

Det är bara en gissning, men jag undrar om inte den alldeles för cancerogena vinterluften i Umeå skulle förbättras avsevärt om man slopade ’Zebralagen’.

Om man kör någon dryg mil med tre stopp så kan de tre stoppen stå för hälften av bränsleförbrukningen och därmed för nästan lika mycket av utsläppen. Bilar på tomgång är de skitigaste. Inbromsningar och accelerationer ger både ’dubb-, asfalt- och gummiriv’, mer partiklar i luften, och kraftigt negativ miljöpåverkan och bränsleekonomi.
Lagen om att vi som fotgängare ska ha företräde framför bilarna har inte bara ökat olyckorna vid övergångsställena. Den har försämrat stadsluften, frågan är som sagt hur mycket?

Inte blir det bättre av att många stannar även för cyklande cyklister som inte har företräde. Undrar förresten hur mycket cykelolyckorna har ökat vid övergångstställena? Har inte sett någon statistik på just detta.

Själv försöker jag undvika att tvinga rullande bilar till stopp vid övergångsställena så långt jag kan. Dröjer på steget så de hinner förbi, skyndar över eller vinkar förbi fordonen. Särskilt de tunga.
Börjar en bil sakta in 50 meter bort snabbar jag mig över så den inte ska behöva stanna. Ett litet enkelt bidrag till vår gemensamma miljö.

God natt!

2 kommentarer

  1. 60-åringen

    äntligen en som vågar ta bladet från munnen, eller hur var det nu.
    Det fenomenet som du beskriver bara ökar. Nonchalansen bland både cyklister o gångtrafikanter är påtagbar. Man söker inte längre ögonkontakt med fordonsföraren för att hitta samspelet, man bara promenerar/cycklar rakt på o hoppas att föraren har sett en o hinner stanna. Vore nog nyttigt att få en analys av hur mycket detta påfrestar miljön.

  2. Jan N

    Den här saken har förstås flera sidor, men igår fick jag förstå mer om att miljöpåverkan inte är liten av vår ”zebralag”.
    Rondellerna har betytt mycket för att vi ska slippa onödig tomgångskörning, inbromsningar och accelerartioner. Den här lagen är däremot högst diskutabel. Fler olyckor och sämre miljö.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.