Mediers betydelse växer
Det ligger i sakens natur att jag konsumerar media mer än snittet.
Här är min mediadag. Hur är din?
06.00 Mobilen väcker mig. Kollar mail och det viktigaste som hänt på vk.se i mobilen.
06.30 Rapports korta sändning och lokalradions nyheter i P4.
06.40 Läser VK, VF och DN till frukost
07.40 Går till jobbet. P1 i lurarna.
08.00 På jobbet. Läser Expressen.
10.00 Bläddrar i Aftonbladet
Under resten av arbetsdagen håller jag mig uppdaterad via mobilen och webben
17.00 Hemma. Läser i VK på nytt, mer noggrant.
18.00 Rapport
18.10 Västerbottensnytt
19.30 Under kvällen – Rapport, Aktuellt eller TV4-nyheterna
22.25 Sena Rapport
Utöver detta följer jag en del bloggar och andra sociala medier. Läsplattan har dessutom dykt upp som en nykomling.
Som ni ser väljer jag hela tiden den mediekanal som passar MIG bäst. Media får mer och mer vackert anpassa sig efter min livsstil, inte tvärtom.
Vad jag väljer beror på var jag befinner mig, vad jag söker för typ av nyheter och vilket humör jag är på.
Utvecklingen är entydig, den går mot valfrihet, mot att medierna får anpassa sig.
På Västerbottens Kuriren jobbar vi mycket med just detta, att utveckla oss ännu mer i riktning mot det multimediala och att göra det lättare att hitta vår journalistik – oavsett tid, rum och publiceringsplattform.
En effekt av det är att framtidens journalister måste behärska fler sätt att publicera sig och att vi som medieföretag hittar fler sätt att kommunicera med våra läsare och besökare. Lyckas vi och andra lokal medier med detta är jag övertygad om att vår journalistik växer i betydelse.
Behovet av kvalificerad och bra lokal journalistik minskar inte bara för att valen blir fler.
Tvärtom. I en mer komplex och förvirrad värld växer behovet av stabila och moderna medier med stark lokal förankring.
Hur står sig VK då i framtiden?
Med denna tidning som en ungdomlig 111-årig moder och vk.se som en ivrig 14-årig tonåring är vi starkt rustade. Tidningen är Norrlands största och förra veckan nådde vk.se över en MILJON besök på en vecka. Vår mobilsajt växte med 59 % under 2010 och besöken på våra rörliga inslag är flera tusen – varje dag.
Tack för det förtroende ni visar oss.
Nu kliver vi in i 2011 med spänning.
Vi lovar att ge många spännande nyheter och upplevelser, oavsett om man läser oss i tidningen, på nätet, i mobilen, på läsplatta eller på någon tråd i sociala medier.
Senaste kommentarerna