Konkurrens på olika villkor
På måndag lämnar min konkurrent och kollega Daniel Nordström, chefredaktör på Folkbladet, över utgivarskapet till Erik Isberg.
Nordström lämnar Umeå för Arbetarbladet i Gävle.
Två erfarna tidningsmakare i nya roller. Jag vill passa på att lyckönska dem båda.
Vilken konkurrens möter Nordström, Isberg och vi andra i mediebranschen?
Överraskande är att public service vill utmana landets självständiga
mediehus.
Licens-
finansierade Sveriges
Radio och Sveriges Television lägger mer och mer av sina resurser till att konkurrera med exempelvis VK, Dagens Nyheter och Aftonbladet.
Resurser de borde använda till att ge oss bra radio och tv går till att bygga upp hemsidor och andra digitala lösningar med skriven nyhetsjournalistik.
SR:s vd, Cilla Benkö, vill att dess budget ökar med minst två procent, enligt tidningen Journalisten. Någon oro över konjunkturen märks inte.
I en tid när samhället
i övrigt kippar efter andan och ekonomin är orolig är Benkös önskemål närmast en utopi i vilket annat företag som helst, inte minst för medieföretagen.
Jag är en vän av public service. Den levererar ofta journalistik av god kvalitet. Det finns dock ett behov av att spelreglerna för public service ses över.
Ska public service få direktkonkurrera med
lokala mediehus?
Jag tycker inte det.
De lokala mediehusen är en ryggrad i svensk journalistik och en viktig garant för det demokratiska samhället.
De pengar vi tjänar läggs på att ge våra läsare bättre lokal journalistik och vassare produkter.
Om public service tillåts lägga resurser på att exempelvis bygga lokala nyhetssajter med skrivet innehåll riskerar public service få en dominans som urholkar den lokala journalistiken.
Här vilar ett stort ansvar på politikerna, som sätter villkoren för public service, samt ledningarna i SR och SVT.
Vi som följer de lokala sändningarna från SR och SVT ser dessutom att de ofta kastar sig över nyheter som exempelvis VK:s journalister hittat och sedan publicerar dem i snarlikt skick. Omfattningen av detta kan ifrågasättas.
Vi är inte rädda för konkurrens. Den älskar vi
– men det ska vara konkurrens på sunda villkor.
Senaste kommentarerna