Idag kan man i Norra Västerbotten läsa en debattartikel som undertecknats av två socialdemokrater som sitter i Trafikutskottet. De aviserar att S kommer att avsätta pengar till Norrbotniabanan i den infrastrukturplan som de inom kort kommer att presentera i sin helhet.
När man nästan har läst hela debattartikeln och gått igenom argumentation om varför banan behövs och hur Norrbotniabanan under tio år varit en ”socialdemokratisk baby”( som de själva uttrycker det), så finns en förväntan och nyfikenhet över själva satsningen. Så i slutet kommer bomben – de kommer att avsätta medel för att bygga en sträcka mellan Umeå och Dåva Industriområde… Det är i praktiken en sträcka på tio kilometer. Så summa summarum är satsningen inte ett järnvägsspår mellan två orter, utan från Umeå till en soptipp!
Även om jag är kritisk till att regeringen i infrastrukturpropositionen inte satsar på Norrbotniabanan, så kan man säga att socialdemokraterna inte gör så mycket mer. Det ska bli intressant att se hur resten av satsningarna i deras förslag kommer att fördelas rent geografiskt. S-politikernas debattartikel antyder inte att det är norra Sverige i varje fall.
Så det vi hittills fått veta är att S vill satsa mer på järnvägar i södra Sverige och detta ska då bekostas av kilometerskatt på lastbil, en skatt som kan få oerhörda konsekvenser i Norrland där avstånden är långa. Dessutom har vi fått information om att den storsatsning på Norrbotniabanan som tidigare aviserats, bara blev en åktur för sopor mellan Umeå och Dåvamyran.
Senaste kommentarerna