Mjölkböndernas situation är allt annat än lätt. Den svenska bonden har det tufft då omkostnaderna är högre än i många andra länder och avansen är nu ganska låg. Det har gjort att ett flertal gått i konkurs och många andra balanserar på gränsen till att få det hela att gå runt.
En del tycker säkert att mjölken är billig och det är visserligen sant. Problemet är inte vad konsumenterna betalar, utan vad handeln betalar mejerierna och vad mejerierna i sin tur betalar bönderna. I en artikel i Lantbrukets Affärer står det att mjölkbönderna får allt sämre betalt samtidigt som handelns marginaler ökar. Konsumenternas utgifter för mjölk och mejeriprodukter ökade med 25 % mellan 2000 och 2009 samtidigt som den totala ersättningen till mjölkproducenterna minskade med 28 %. Marknaden för mejeriprodukter har alltså vuxit men bönderna har inte på något sätt fått ta del av den tillväxten.
En positiv sak som hänt är dock att ICA nu gått ut och rekommenderat de lokala handlarna att höja mjölkpriserna med 30-40 öre, något som ska gå direkt till bonden.
I Jämtland har LRF startat ett konstprojekt som kallas Mjölk är tjockare än vatten för att stötta lokala mjölkbönder. Sex konstnärer har målat graffiti på ensilagebalar uppställa längs med vägar på 25 platser i länet för att uppmärksamma konsumenter på “mjölkkrisen”. Detta är också något som har börjat sprida sig till fler ställen i Sverige – t ex Värmland.
Mjölk är tjockare än vatten är också namnet på en kampanj som drivs av ett antal ICA-handlare i Västjämtland för att behålla det lokala jordbruket. Åtta ICA-butiker i Åretrakten höjde i mitten på augusti priset med en krona på enlitersförpackningarna. Butikerna bidrar dessutom med två kronor per liter. Pengarna, tre kronor per liter, går direkt till områdets 10 mjölkbönder. Det har sedan visat sig att försäljningen av den dyrare mjölken har ökat med 40 %. Härligt!
Senaste kommentarerna