Norrbotniabanan

Gårdagen ägnades främst åt bilkörning, besökte Kalix för ett styrgruppssammanträde med Norrbotniabananprojektet. Ett projekt som pågått i olika etapper sedan början av detta decennium.  Jag hade också förmånen att vara med under min tid som kommunalråd och nog känns det som vi kommit en bra bit på väg. Men fortfarande måste det kännas rätt pinsamt för Allianspartierna att förklara, varför inte man kan ge klarare besked om banan. De röd/gröna har däremot sagt tydligt att Norrbotniabanan ska byggas med första etappen 2014. I en intervju med Åsa Torstensson där frågan om banan ställdes, var det nästan pinsamt att höra hur hon slingrade sig i svaren. http://svtplay.se/popup/minispelare/v/1948493/vasterbottensnytt/asa_torstensson_om_norrbotniabanan?bmp,k104714,1,f,-1/pl,v,,1951684 Kontentan av hennes bleka svar tolkade jag som att bara vi (med vi menade hon förmodligen Norr och Västerbotten) fixade medfinansiering främst från näringslivet så skulle det nog ordna sig. Hon ger också sken av att detta är vanligt i övriga Sverige. Sanningen är att det är synnerligen ovanligt för att inte säga helt unikt att näringslivet gått in och medfinansierat liknande järnvägar. Hon återkom ständigt till att staten bara ska vara en aktör i finansieringen. En synnerligen märklig inställning, Sverige har aldrig tidigare ställt sådana krav på näringslivet. Den metod som tidigare använts i t.ex. Botniabanan har varit lånefinansiering, där näringslivet får vara med och betala när banan är färdigbygd, genom avgifter utifrån tonnage. Är det någon som på allvar tror att näringslivet i Sverige ska ställa upp med kapital till en bana som bedöms som nyckelfaktor för hela Europa. Vilket näringsliv ställer man sig frågan och hur ska det gå till? Är det delvis privata järnvägar hon pratar om eller vad menar man? För mig verkar det som ett slingrande för att man inte är enig i Alliansen om vikten av en norrbotniabana. Det är man däremot hos de röd/gröna, vilket ger väljarna ett klart besked inför valet i höst.

En kommentar

  1. Michael Noren

    Ja du Hans. Nog är det intressant det där med industrins och företagens stöd till utbyggnaden av Bottnia- och Norrbottniabanan. Men hur ser det ut i Stockholm och alla dessa vägprojekt som pågår där. Hur mycket bidrarindustrin och företagen i Stockholm med pengar till dessa satsningar, utöver skatter naturligtvis. Om man går ett antal år tillbaka så har ju andra satsningar gjorts t.ex. E45an mellan Göteborg o Trollhättan, E6 som motorväg till Uddevalla och norrut. På den tiden ställde företagen krav på dåvarande regeringar att VI MÅSTE HA DEN VÄGEN för att kunna utvecklas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.