Genusförskolor Nej tack!

I dagens VK kan vi läsa om att man arbetar för en genusförskola. Just genusfrågorna håller på att bli vår nya religion.

Först vill jag fastslå att jag på intet sätt är mot jämställdhet. Det är MYCKET viktigt att man o kvinna är jämställd på alla plan.

Men när detta är sagt så tycker jag att man går för långt när vi ska ha flickor som absolut inte får leka med dockor eller killar som inte får leka med bilar. För då bejakar man könsskillnaderna.

Barn måste få leka med vad man vill och tycker är roligt. Inte följa nåt bara för att det ska vara politiskt korrekt eller ligger i tiden. Barn ska inte växa upp i en mall. Barn ska få vara egna individer. Sen finns det mycket som man kan tänka på som personal inom barnomsorgen. Och det är jag övertygad om att man gör på ett bra sätt.

Så genusförskolor: Nej tack!

Etiketter:

7 kommentarer

  1. Krister Andersson

    Menar du på allvar att barn som växer upp idag gör det utan mall? Att samhället bejakar barns förutsättningslösa utveckling till ”egna individer”? Exemplen på vårt samhälles signaler till våra barn om hur de ska vara utifrån deras kön är oräkneliga. I en genusförskola arbetar man med att tydliggöra och motverka hur vuxensamhället inskränker barns möjligheter. Möjligheter att få hitta egna vägar till utveckling som inte behöver leda till ”duktiga flickor” och ”tuffa grabbar”. Mångfald är härligt även inom könsgränserna.
    Sen tror jag inte att det går så illa med dessa frågor att de kommer att kunna liknas vid religion.

  2. Lennart Vilhelmsson

    Hotet fån genuspedagogiken är redan ett faktum. Man hör hela tiden om ”kvinnors rätt att bli män och männens plikt att bli kvinnor”. Det är från ett vänsterflumperspektiv som dessa röster hörs. Hans-Inge: Du är helt rätt ute. Låt pojkar få vara pojkar och flickor vara flickor. ”Det tredje könet” existerar inte. Men!!! Vill en flicka hellre leka med bilar eller en pojke leka med dockar ska man ju inte hindra det heller! En mjuk pojke (som jag som t ex gillar att sy) ska ju också få bli bekräftad. Det jag vill säga är att alla är vi individer, alla är vi olika, och alla är vi lika mycket värda!

  3. Hans-Inge Smetana

    Svar till Lennart Vilhelmsson (2011-03-28 12:58)
    Helt rätt! Vi ska få vara invider och vi ska bejaka olikheter men inte bevaka ojämställdheter. Sen anser vi Kristdemokrater att människorna inte bara har lika värde utan att man har ett unik okränkbart värde. Det är en ännu högre dimension.

  4. Hans-Inge Smetana

    Svar till Krister Andersson (2011-03-28 11:54)
    Tyvärr så måste jag ge dej rätt. Nej det är otroligt många mallar för de som växer upp idag. Men därmed inte sagt att jag bejakar det.
    Tror också att det är en orsak varför många barn mår så dåligt idag för man ser inte ut si eller så, man har inte den eller den prylen osv.

  5. Daniel Stenvall

    ”Barn måste få leka med vad man vill och tycker är roligt”

    Det är ju just det som är poängen! Jag tror du missat något fundamentalt med genuspedagogik. Det handlar _inte_ om att begränsa barnen utan att tvärtom ge dem fler möjligheter än två.

  6. Annelie Eriksson

    Lennart Vilhelmsson:
    Du skriver:
    ”Man hör hela tiden om ”kvinnors rätt att bli män och männens plikt att bli kvinnor”.”

    Då måste jag få undra vad i hela friden det är du sitter och lyssnar på. Det finns INGEN som förespråkar genuspedagogik som vill skapa ett tredje kön eller utplåna något av de befintliga.

    Genuspedagogik handlar som Daniel Stenvall skriver om att ge barnen fler möjligheter. Det handlar även om att upplysa och belysa frågan att vi redan från barnsben placeras i olika fack där könet är ett av de största.

    Varför är t.ex. flickkläder mindre än pojkkläder trots att det är samma storlek? Varför är flickkläder i större utsträckning rosa och pojkkläder blå osv. Om en pojke vill gå i klänning och måla naglarna – menar du verkligen att han har samma möjligheter till det idag som en flicka som vill klättra i träd och bära byxor?

    Om man ser på vad som definierar ”manligt” och ”kvinnligt” idag så är det epitet som i huvudsak är materialistiska samt ”kunskapsmässiga”. Det kan ju knappast vara så att bilmekning och matlagning är genetiska, biologiska förmågor?

    Du skriver även:
    ”Hotet fån genuspedagogiken är redan ett faktum.”

    Vad är det som hotas?
    En traditionell syn på vad kön kan och inte kan eller ska och inte ska? Jag förstår faktiskt inte vad det är du är rädd för. Att något av könen ska utplånas törs jag nog lova inte kommer att inträffa då hela mänskligheten i så fall raderas.

    Låt inte pojkar vara pojkar och flickor vara flickor. Låt barn vara barn och sluta begränsa deras förmågor, fantasi och önskningar genom att hävda att kön spelar en större roll än nödvändigt i deras identitet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.