Oansvariga kommunpolitiker
Politiker gamblar med skattebetalarnas pengar. Staten via Rikstrafiken beslutade 2008 att det räcker med 3 st flygplatser för södra Lapplands ofantliga folkmängd på 37 000 invånare. Gunnarnfältet ströks från upphandling av flygtrafik. Från de olika kommuncentra i södra Lappland kan man nå flyg inom 1½ timme. Från Storuman når man Lycksele, Vilhelmina och Hemavan inom 1½ timme. Tre st flygplatser alltså! Kommunfullmäktige beslutade 14 okt 2008 i Hemavan, trots finanskrisens flodvågor runt jorden, att trotsa staten och fortsätta flyga på egen hand. Enligt flygplatsbolagets ordf Erik-Abel Ejderud skulle det kosta max 4,2 milj av kommunala medel. Beslutet utformades som en garanti på 4,2 miljoner som, hette det, knappast skulle behöva infrias. Ett ofta använt argument var att näringslivet i Storuman stod och föll med den halva lunchrast i tid som skulle tjänas på eget flyg i Gunnarn. Jag och en handfull andra klarsynta röstade nej i Hemavan.
Vid fullmäktige 23 juni 2009 behandlades Storunmans egenkonstruerade "rikstrafik" igen. Prognosen då var att inte bara garantin på 4,2 miljoner skulle konsumeras utan ytterligare 7 miljoner. Minus 11,2 miljoner är en mindre härdsmälta för en kommun på 6100 inv. Tiden före sammanträdet 23/6 bestod av en enda lång enkelriktad propaganda för att fortsätta med egen "rikstrafik" i Gunnarn. Konsulter och experter på löpande band (betalda av kommunens skattebetalare?) bedyrade att näringslivet skulle flykta från Storuman om KF sade nej till fortsatt flyg. Fara fanns att Skellefteå Krafts Bio Stor, gruvverksamhet och allehanda typer av företag skulle lämna kommunen. Den enda verksamhet som inte nämndes var rennäringen vilket nog bara var ett förbiseende. Jag har inte sett en enda ren under älgjakten så de har kanske lämnat kommunen? Här stod förespråkarna för trotset mot staten med sina tvättade halsar och likt fågelungar i fågelboet med öppna munnar ropade efter mer. Minus 11,2 miljoner var inte nog. Ska kommunens ekonomi fullständigt raseras ska det gå med musik, förlåt "flyg". Jag yrkade i KF på att flyget i Gunnarn skulle avvecklas och ungefär samma klarsynta ledamöter som i Hemavan röstade nej. Ett kompromissförslag av Lena Drangel vann, innebärande att flygets ekonomi skulle utredas och ett nytt beslut tas vid kommande fullmäktige 13 oktober. Det beslutet skulle kosta ca 1,5 milj extra.
Hur har då näringslivet betygsatt denna kommunens ruinering för att uppfylla näringslivets fundamentala behov av att tjäna en halv lunchrast till närmaste flyg? Vi har svaret. I årets företagsranking har kommunen fortsatt kräftgången och återfinns nu på 284:e plats av Sveriges 290 kommunen. Trots 11,2 miljoner av pengar som inte finns till flyg och trots ett utvecklingsbolag som säter sprätt på 4 miljoner varje år tycker vårt näringsliv att kommunen är bland de absolut sämsta i Sverige. Om vi omvandlar våra fyra största äldreboenden till flygbolag kanske vi kan klättra uppåt från den förnedrande 284:e platsen? Det senaste jag hörde var att kommunens prognostiserade förlust för 2009 är 13 miljoner. Det motsvarar ca 40 anställda med omsorgens löneläge som måttstock. Politikerna kör kommunen i sank för att uppfylla "näringslivets" önskningar. En tanke insmyger sig. Kanske företagare i likhet med de flesta andra tycker att bra omsorg, skola, ungdomsverksamhet, kultur mm är bra miljö för företagande? Den som är satt i skuld är inte fri och gökungen egen rikstrafik i Gunnarn lamslår kommunen på alla andra områden.
Nu inträffar ännu intressantare saker i spiralen nedåt. I V-K 23 sept säger kommnalrådet Gunilla Lundgren att "vi kan välja att antingen vara en kommun som bara administrerar eller som också jobbar för en framtid". Fyra st flygplatser inom 1½ timme är uppenbarligen framtiden men kommunpolitikernas främsta uppdrag, välfärdens kärna, är att "bara administrera". Skolans och omsorgens politiker och anställda sysslar alltså inte med en framtid utan bara administrerar. Här bör poängteras att skola och omsorg är också kommunstyrelsens yttersta ansvar. Nu tycker nog inte Gunilla exakt som det står i V-K men det som står i tidningarna är ofta den information som medborgarna erhåller. Återigen blundar politiker för verkligheten och tänker uppenbarligen fortsätta med att leka Rikstrafik, kosta vad det kosta vill. Gud förbjude att fullmäktige 14 oktober ska bli en upprepning av junifullmäktiges nästan dagslånga massiva, enkelriktade, kvävande och tidsödande propaganda. Hur 11 miljoner till flyget skulle passas in bland kommunens övriga behov gavs inte en minut att diskutera under propagandaföreställningen 23/6. Det måste väl vara dags att fullmäktigeledamöterna slutar huka under parti- och allianspiskan och röstar efter egen övertygelse 14 oktober. Röstlängderna från fullmäktige 14 oktober 2008, 23 juni 2009 och 14 oktober 2009 kommer att bli bra konsumentupplysning inför valet 2010. Hur hålet på 11 miljoner i kommunens ekonomi ska lappas ihop borde ha högsta prioritet i kommunen, inte hur hålet ska göras ännu större.
Senaste kommentarerna