Kommunens usla ekonomi
Jag har tidigare visat räkneexempel på kommunens usla ekonomi. Nu har jag kommit över lite färskare siffror från budgetberedningsarbetet. Som synes har flygäventyret slagit ett jättehål i kommunens ekonomi. De ledamöter i kommunstyrelse och fullmäktige som anser att det är klokt att leka Rikstrafik på kommunal nivå kommer att ha åtskilligt att förklara för kommunens väljare framöver. Alla svångremmar och besparingar som skett år 2009 har medfört goda siffror för omsorgsnämnd och fritid-kultur-skola. Förhoppningsvis har besparingarna inte medfört oacceptabelt låg kvalitet på verksamheten. Den temporära sänkningen av avskrivningarna 2009 med 3,2 milj ser ut som en frisering av siffrorna för att inte tappa ansiktet alltför långt nedanför naveln. Vad vet jag? Observera att de oförändrade budgetramarna för 2011 – 2013 inte innebär oförändrad verksamhet. Om vi antar en kostnads/löneökning på 2 % per år framöver får vi följande budgetramar för omsorgsnämnden i reala kronor:
År 2010 = 115,6 milj
År 2011 = 113,3 milj
År 2012 = 111,1 milj
År 2013 = 108,8 milj
En minskning från 118 – 108,8 milj torde motsvara nästan 30 anställda. Eller 1, 5 gånger Sibyllagårdens budget. Nu tror jag inte detta kommer att ske i ovanstående omfattning eftersom staten i så fall långt innan har tillsatt en förmyndare för Storumans kommun. De ansvariga för slakten på kommunens ekonomi kommer säkerligen att försöka mörka effekterna av jätteförlusterna tills efter valet i höst. Jag kommer att se till att det blir en svår uppgift för de berörda. De ska inte komma undan så lätt.
Budg | Boksl | Avvik | Budg | Budg | Budg | Budg | |
2009 | 2009 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Kommunstyrelsen | -75,6 | -76,4 | -0,8 | -73 | -73 | -73 | -73,2 |
Storumans flygplats | 0 | -14,4 | -14,4 | -7 | 0 | 0 | 0 |
Nytt industrihus hyrestrapp | 0 | -2,2 | -2,2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fritid-kultur-utbildning | -114 | -112 | 2,3 | -111 | -111 | -111 | -111 |
Omsorgsnämnd | -119 | -116 | 3 | -118 | -118 | -118 | -118 |
Miljö-bygg | -3,6 | -3,4 | 0,2 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Summa verksamhetskostn | -313 | -325 | -11,9 | -312 | -305 | -305 | -305 |
Pensioner | -11,5 | -10,3 | 1,2 | -12 | -12 | -12 | -12 |
Avskrivningar planenliga | -22 | -18,8 | 3,2 | -22 | -22 | -22 | -22 |
Verksamhetens nettokostn | -346 | -354 | -7,45 | -346 | -339 | -339 | -339 |
Skatteintäkter o statsbidrag | 342 | 339 | -3,2 | 340 | 336 | 338 | 343 |
Kommunal fastighetsavgift | 10,5 | 10,4 | -0,1 | 10,4 | 11 | 11 | 11 |
Finans intäkt/kostn netto | -3,6 | -3,1 | 0,5 | -2,3 | -2,1 | -1,9 | -1,9 |
Summa intäkter | 348,9 | 346 | -2,8 | 348 | 345 | 347 | 352 |
Årets resultat | 2,75 | -7,55 | -10,3 | 2,1 | 6,6 | 8,4 | 13,1 |
Minskad avskrivning | 3,2 | ||||||
Res god hushålln = mål | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Avvikelse god hushållning | -4,25 | -14,6 | -4,9 | 0,4 | 1,4 | 6,1 | |
Obs! Minskad avskrivning 2009 3,2 milj = hokuspokus? | |||||||
Behov åtgärda enl arb mtrl | -4 | -6 | -5 | -1 |
Senaste kommentarerna