Stugstädarblogg

När man går igenom stugorna efter en gäst inför nästa gäng så ser man att det är otroligt stor skillnad på urstädning och urstädning. De flesta lämnar stugan ren och fin, har skakat sängkläder och bäddmadrasser, dammsugit, torkat ur kylskåp, ugn, spis, micro och golv, samt lämnar diskbänk och grytor fräscha och avtorkade – precis som det ska vara. Medan somliga diskar nödtorftigt, sopar lite, lämnar grusiga madrasser, fläckiga skåp och smutsigt i både spis och kyl. Tyvärr handlar det ofta om ungdomar och – ähumkrax – karlar…Tänk om alla kunde agera enligt den gyllene regeln och lämna en stuga precis som man vill hitta den när man själv påbörjar en stugsemester – ren och fin. När man redan i dörren möts av en torr skurtrasa – då vet man att man har någon timmes städning framför sig.

Etiketter: , , ,

5 kommentarer

  1. Tommy

    Kan ett påskrivet hyresavtal med info om att en faktura kommer om skiten lämnats vara en lösning. Verkar finnas annat trevligt att syssla med där uppe än att ta hand om andras lämningar.

  2. Fjällfantaster

    Hrm…jag kan förstå din ”tanke” men som egen företagare så vet man vad man ger sig in på i detta yrke, samt att man måste värna om sina kunder. En checklista är en utmärkt ide, men framförallt att ta detta problem direkt med kunden innan denne lämnar stugan, istället för att lägga ut det på bloggen.
    Ur ett kundperspektiv kanske man förväntar sig mer för den hyreskostnaden?

  3. Gunnel Forsberg

    Svar till Fjällfantaster (2011-04-17 19:45)
    Riktigt tänkt, men jag är nog en aning naiv ännu. Det känns lite främmande att ”misstro” kunden genom att kontrollera innan avfärd. Jag vill tro att de som lämnar ogjort kanske är ovana vid städning och behöver en checklista så man vet vad som förväntas. Att vara otydlig gör kanske både oss och kunden en otjänst. Vi hoppas hitta en bra lösning för att i möjligaste mån förbygga.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.