Norrbotniabanan till Skellefteå ska byggas

Vi i Miljöpartiet vill säkerställa att vi har en bra järnvägsinfrastruktur i hela landet. Idag meddelade vi i regeringen att Norrbottniabanan kommer att byggas Umeå-Skellefteå. 7 miljarder har avsatts. Det är en efterlängtad nyhet för många, både näringsliv och privatpersoner.

 

För att klara målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 så behöver järnvägen i Sverige både rustas upp och byggas ut. Vi har nu i regering hittills meddelat att vi kommer bygga fyrspår mellan Uppsala och Stockholm (vilket även är positivt för oss som reser från norra Sverige till Stockholm), höjt finansieringen för underhåll av järnvägen med 47% jämfört med förra Allians-regeringen samt lämnat besked om att Norrbotniabanan mellan Skellefteå och Umeå ska byggas.

4 kommentarer

  1. Michael Rönnlund

    Jättebra.

    En fråga bara, Jonas Sjöstedt påstår att det inte finns en fullständig finansiering.

    https://www.norran.se/affarsliv/kritik-fran-hoger-och-vanster-mot-regeringens-finansieringsplan-for-norrbotniabanan/

    Ser man på de politiska förslagen gällande järnvägsinvesteringar i Sverige verkar Vänsterpartiet stå för de mest långtgående förslagen. Rusta upp inlandsbanan är helt nödvändigt.

    Tyvärr verkar regeringen satsa mer på motorvägar söderut än på infrastruktur investeringar i Norrland.

    Håller med Jonas när han säger –

    ”– Men nu väljer tyvärr regeringen istället att lägga mer pengar på motorvägar i södra Sverige som ökar klimatutsläppen. Regeringsförslaget är inte tillräckligt bra för klimatet.

    Jonas Sjöstedt tycker att regeringen inte i tillräckligt hög grad prioriterar utbyggnaden av infrastrukturen i norra Sverige.

    – Vi vill också se en satsning för två miljarder på upprustningen av Inlandsbanan, säger han.

    Dessutom vill Vänsterpartiet bygga dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. Deras förslag på finansiering av järnvägssatsningarna i norra Sverige är minskad satsning på större vägbyggen och en långsammare satsning på tågsignalsystemet ERTMS.”

    Svårt förstå hur regeringen prioriterar sitt miljöarbete.

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej Michael,
      Som Eneroth svarar i artikeln så handlar det om att budgetar på transportområdet revideras eftersom. Vi kommer ju inte dra igång och bygga en Norrbottniabana och sedan stanna ute i skogen. Miljöpartiet vill att hela Norrbotniabanan byggs. I regering tillsammans med S har vi fått stöd för detta och får vi fortsatt förtroende att sitta i regering kommer vi också ta tag i de många andra flaskhalsar som finns i järnvägsnätet – tex. den söder om Sundsvall.

  2. Olle

    7 miljarder kommer man bara till Ånäset för om man räknar med 2009 års beräkning. 2018 kommer man nog bara till Robban, känns som valfläsk för samma sak sa ni ju före förra valet också.Samma sak med hela Sverige ska leva ,detta har vi på landsbygden hört i 20 års tid nu vid valen. Bara skitsnack.

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej Olle,
      Vi i Miljöpartiet vill se ett robust järnvägsnät i hela landet. Norrbotniabanan har nu äntligen blivit beslutad och fått finansiering. Ett sådant projekt dras givetvis inte igång för att sluta som en rälsstump i skogen, utan budgeten revideras eftersom så att vi får finansiering hela vägen fram. Att bygga ända fram till Skellefteå beräknas vara klar senast 2029 beroende på hur snabbt det går med planer och tillstånd odyl.
      Vi vill att landsbygden ska leva. Vi har lyckats göra mycket med de 6,9% vi fick förra valet i regering. Men självklart vill vi mycket mer. Därför så är det naturligt att partier upprepar sådant man inte fått en majoritet bakom senaste mandatperioden nästa val igen. Ett exempel är hur vi i 10 års tid jobbat för samtyckeslag och nu har vi äntligen fått igenom den. Först då kan vi sluta gå till val på det.
      När det gäller järnvägen har vi under mandatperioden tillsatt en utredning om att förstatliga delar av underhållet. Underhållet har varit fruktansvärt eftersatt, länge. Vi i Miljöpartiet vill prioritera detta kraftigt. Vi har också höjt anslaget till underhållet med 40 miljarder kommande 2 åren. Det är en ökning med 47% jämför med när Alliansen styrde.

      Några av de saker jag och MP vill få igenom nästa mandatperiod:
      – att fastighetsskatten för vindkraft ska gå till kommunerna där verken finns, viktiga slantar för samhällsservice och välfärd
      – höja grundavdraget, utreda en glesbygdsbonus i bonus-malus systemet för bilar och sänka arbetsgivaravgifterna i de glesbygdskommuner som har störst ekonomiska utmaningar
      – att politiken ska vara gynnsam för småföretagare, exempelvis genom sänkt arbetsgivaravgift för småföretagare och slopat sjuklöneansvar
      – bygga ut fiber och snabbt mobilnät i hela Sverige – staten ska ta ett ökat ansvar för finansiering av utbyggnaden
      – öka tillgången till högre utbildning i hela landet och möjligheterna till distansutbildning.

      Jag kommer också kämpa för att få bukt med situationen att det inte går att få banklån i glesbygd. Vill man flytta till tex Bjurholm ska man kunna få lån för att bygga sig ett hem där och behöver man investera i sin industrifastighet i Norsjö så ska inte möjligheten att få lån påverkas av att verksamheten ligger där den ligger.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.