Norrbotniabanan skulle ta 270 år att bygga med S-förslag
I Västerbotten har vi en stundtals het debatt om Norrbotniabanan. I slutändan måste vi här i Norr kunna visa att det är mer samhällsekonomiskt lönsamt att bygga den här järnvägen jämfört med någon annan järnväg i någon annan del av landet. Det finns inte oändligt med pengar och vi politiker måste prioritera då inte allt kan rymmas. Jag kommer givetvis att fortsätta jobba seriöst för att vi ska börja bygga Norrbotniabanan. Men samtidigt är jag ärlig och konstaterar att när myndigheten nu gjort sin bedömning där de ser en eventuell byggstart först i nästa planperiod, efter 2025, så är givetvis uppförsbacken ännu större. För om inte mer pengar tillförs planen så innebär det att vi ska få ett järnvägsprojekt som Trafikverket bedömer som mer samhällsekonomiskt lönsamt att senareläggas på bekostnad av Norrbotniabanan. Det är svårt oavsett regering.
Socialdemokraterna i Norrland för också en väldigt ohederlig debatt där man försöker lura de som bor i Norrland att man skulle bygga Norrbotniabanan direkt om de vinner valet 2014. Men faktum är att socialdemokraterna i sin skuggbudget endast avsatt pengar för 9 kilometer av totalt 270 kilometer fram till 2025. Med den byggtakten skulle det ta cirka 270 år att bygga Norrbotniabanan. Mest intressant är att ingen media i länet ställer dem mot väggen när de är så oseriösa.
Edward Riedl (M).
Senaste kommentarerna