Norrbotniabanan
Socialdemokraterna ska ikväll fastställa sin infrastrukturmotion. Där berättar de vad de skulle vilja göra om de satt i regeringsställning. Till coh börja med så lägger S den själva och har inga ytterligare partier som stöttar upp den. Sedan så ska de införa kilomterskatt på våra tunga transporter med lastbil för att ta de pengarna och satsa på järnväg i södra Sverige. Var tror ni höjda kilomterskatter på tunga transporter slår hårdast? I södra Sverige med korta avstånd eller i norra Sverige med långa avstånd. Det är en politik som kommer att kosta jobb i Norrland. Dessutom ryktas det att det ska finnas några pengar tilol en start av Norrbotniabanan. Socialdemokraternas tidigare satsningar på just Norrbotniabanan har alltid varit bluff och båg snarare än riktig finansiering. Jag ser med spänning fram emot att se om vi får ytterligare en socialdemokratisk guld och gröna skogar satsning. Sist hade de avsatt några hundra miljoner för planer till ett projekt som kostar drygt 27000 miljoner kronor. Det är inte särskilt seriöst. Jag hoppas verkligen allmänheten genomskådar erbjudande om att köpa kattguld till halva priset mot vad guld kostar.
Edward Riedl (M).
Senaste kommentarerna