Problemen för SAS är ett större problem
SAS har det kämpigt och självfallet kommer inte SAS att kunna ha högre kostnader än sina konkurrenter och överleva långsiktigt. Problemet är bara att det som sker inom flyget är samma utveckling som redan skett inom sjönäringen. Inom sjöfarten är de flesta sjömän oavsett flaggningsland idag från Filipinerna. De arbetar för lägre löner och gör att rederierna därmed kan sänka sina egna kostnader och priserna ut mot kund. Det vi ser inom flyget är i princip samma utveckling där personal inom vissa flygbolag blir egna företagare med bas i lågskatteländer. På det sättet kan personalkostnaderna pressas väldigt mycket. Det gör att det i slutändan blir omöjligt att klara konkurrensen för företag som inte agerar på samma sätt. Jag säger inte att det SAS enda problem, för det är det inte. Men politiken i Sverige och troligen i övriga Europa måste möta problemet med de stora skillnaderna i lönekostnader mellan olika länder så vi inte i bransch efter bransch får se samma utveckling. Vi ser även samma problem inom åkerinäringen där allt fler som sköter våra inhemska transporter kommer från Östeuropa. Lösningen är inte att vi ska bli protektionistiska och stänga ute konkurrens från andra länder. Tvärtom är det vår förmåga i Sverige att just vara mer effektiva än företag i andra länder som skapat vårt välstånd. Men vi måste hitta en strategi som säkerställer jobb och skatteintäkter i Sverige. Det är inte rimligt att allt fler slutar betala skatt och sociala avgifter här – Blir egna företagare och jobbar kvar inom sina tidigare jobb men betalar skatt i lågskatteländer. Det här måste vi lösa innan utvecklingen går längre. Ett första steg för att inte få företagen att flytta ut är den andra sänkningen av bolagsskatten. Men vi måste göra mer.
Edward Riedl (M).
Senaste kommentarerna