Edward Riedl (M)

Norrbotniabanan ska byggas

 

Det blev en kort debatt kring Norrbotniabanan i tv-debatten. Det som inte tydligt nog framkom var att de pengar de röd-gröna tänker låna för att bygga Norrbotniabanan inte ens räcker till hälften eftersom de också vill medfinansiera för att bygga. Så den som tycker det är ok med ena rälssidan eller halva järnvägen (hur de nu tänker bygga) kan givetvis lägga sin röst på dem. Vi tänker bygga hela Norrbotniabanan.

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , ,

3 kommentarer

  1. ceko

    I tv-debatten framkom att det var delen Ske-å-Piteå som var mest angeläget att bygga i inledningsskedet. Jag tror inte Du vinner några poäng på Ditt raljerande i denna fråga. I debatten nämndes också ”förbifart Stockholm” som beräknas kosta 27 miljarder. Hur mycket av denna kostnad betalar Stockholms näringsliv, det skulle vara intressnt att få svar på? Det bör Du kunna redovisa och att samma medfinansierings krav skall ställas på Stockholmarna som för oss norrlänningar.

  2. Jan Lövgren

    Du tycks ju ha händerna för öronen. Det S lovat är att Norrbotniabanan skall byggas, men att medfinansiering söks. Det ni och eraa samarbetspartier lovar är att samma järnväg byggs, men om medfinansiering finns. En viss skillnad. Luddiga utfästelser som vanligt.

  3. Rickard

    ceko: Google är bra om man faktiskt är intresserad av svaret på frågan man ställer. Kika in på http://bit.ly/dySkIo och läs:

    ”– Av de 28 miljarderna kommer fem miljarder från statliga anslag. Resten är intäkter från trängselskatten, förklarar Niklas Lundin, ämnesråd på regeringskansliet.”

    Så Stockholmarna medfinansierar alltså 82%, en rätt imponerande lokal finansieringsgrad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.