Vi satsar mer på underhållet av våra järnvägar – Så varför tar det sådan tid
Sedan vi tog över regeringsmakten 2006 har vi nu nästan fördubblat anslagen till det årliga underhållet av våra järnvägar. Frågan jag ofta får är då varför det inte fungerar bättre med trafiken ännu mot den bakgrunden. Det kräver en längre förklaring. Först och främst har både röda och blåa regeringar under drygt 40-års tid eftersatt underhållet och skjutit detta på framtiden. Det är sådant vi nu arbetar ikapp med. Men det kommer att ta ytterligare flera år innan våra ansträningar kommer att märkas fullt ut i trafiken. Till att börja med sker underhållsarbetet på våra järnvägar samtidigt som vi har mer trafik där än någonsin tidigare på järnvägarna vilket gör att det blir svårare, tar längre tid och blir dyrare än om vi stängde ner och jobbade undan. Men det är idag en omöjlighet att under längre tid stänga ner järnvägen. Både människor och gods måste kunna trafikera järnvägen samtidigt som vi jobbar ikapp underhållet. En del av förseningarna beror faktiskt på att vi genomför arbete på spåren. Sedan så är det inte fullt så illa som det ibland låter. När SJ innan jul drog ner mindre än 3% av sina turer för att förbereda för julhelgerna blev det ett ramaskri. Jag förstår att de som drabbades inte var särskilt nöjda. Men det är ändå klokt att genomföra mindre justeringar i turerna för att klara den stora mängden trafik.
Så svaret är att det inte finns några snabba lösningar för den som inte vill stänga ner järnvägen en längre tid. Det kan dessutom faktiskt dröja ett tag till innan vi är helt ikapp med drygt 40 år av eftersatt underhåll eftersom vi fortsatt vill transportera både människor och gods på spåren samtidigt.
Edward Riedl (M).
Senaste kommentarerna