Edward Riedl (M)

Alliansen satsar mer på järnvägen än socialdemokraterna gjorde

De röd-gröna partierna kritiserar alliansregeringen för att vi satsar för lite på järnvägsunderhåll. Nu har Riksdag & Departement granskat hur det ser ut i verkligheten. Svaret är att tidigare socialdemokratiska regeringar snålade mer på underhållet av våra järnvägar. Det är alltid bra med fakta och inte bara allmänt tyckande i debatten. Den socialdemokratiska populismen med mer pengar till allt blir bara mer och mer tröttsam. Låt oss hoppas att sådan politik inte kommer att styra Sverige. Det är bara att blicka ut över Europa för att se vad den typen av överbudspolitik leder till.

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , , ,

12 kommentarer

  1. JonasE

    Reinfeldt själv har sagt att det är för lite det som satsas även av denna Regering, så vad är problemet??.
    Att det Röd-gröna håller med Reinfeldt…eller??.

  2. JonasE

    Dagensindistris granskning av Trafikverkets egna siffror visar att investeringarna i drift och underhåll minskar med 400 Mkr i år jämfört med i fjol – från 7,4 miljarder till 7 miljarder, trots extrapengarna från regeringen.

    Även de långsiktiga investeringarna i spårunderhållet skärs ned.
    Toppåret 2009 investerades 12,7 miljarder i järnvägen.
    I år 11,5 miljarder, eftersom Trafikverket fått kraftigt minskade investeringsanslag från staten.

    Trafikverket kommer inför nästa vinter att ha förbrukat i stort sett hela den kredit man har, med en skuld på 1 miljard kronor som nu ska börja betalas tillbaka.
    Det kan innebära än större neddragningar av underhåll och investeringar framöver.

    Så vad du än skriver så läg tågkaoset fortsätta ett bra tag till, och det börjar vara dags för mindre av skatteaänkningar och mer av återinvestering i staten!!.

  3. Isak

    Hur länge tänker Herr Riedl hålla på att beskylla tidigare
    regeringar och skyla alliansregeringarnas tillkortakomman-
    den. Någon gång måste ni väl vara mogna att ta ert ansvar.
    Eller är det alltid någon annans ansvar. För ett år sedan
    så berättade jag om mina arbetslösa bröders arbetslöshet,
    och hur alliansregeringen snyggade till statistiken med
    helt meningslösa jobb. Eller var det också något som tid-
    igare regeringar hade ställt till med. Och har ni några
    andra djärva planer på hur ni ska komma tillrätta med
    massarbetslösheten.

  4. Krister Klermalm

    Ni sa att ni satsar 800 miljoner mer på underhållet till järnvägen. Det som jag befarade med summan är att det är uppätet redan av vinterns underhåll. Bekräftad av dagens nyheter att det även blir mindre pengar till underhåll till kommande vinter. Icke alls förvånad ifrån moderat håll att det inte blir mer anslag till underhåll av spåren eller tågen.

  5. Edward Riedl

    Svar till JonasE (2011-05-04 13:40)
    Problemet är kritiken från de röd-gröna som är ren och skär populism. S satsar på allt i opposiotion utan att veta hur de tänker finansiera sina förslag. Billigt röstfiske.

  6. Edward Riedl

    Svar till JonasE (2011-05-04 13:58)
    När de röd-gröna styrde Sverige var anslaget drygt 3 miljarder – Idag är det på 7 miljarder. Under finanskrisen satsade vi extra pengar för att hålla ekonomin igång. När ni jämför järnvägssatsningarna jämför ni mot både ordinarie anslag (som är dubbelt så stort som när socialdemokraterna styrde) och de extrapengarna som vi tillförde under finanskrisen. Detta är bara billig populism.

  7. Edward Riedl

    Svar till Isak (2011-05-04 20:08)
    När S styrde satsade de ca 3 miljarder på underhållet och idag satsar alliansen 7 miljarder. Det är fakta och inga beskyllningar. Utifrån detta blir de röd-grönas kritik om mer pengar till allt hela tiden rätt uddlös.

  8. Edward Riedl

    Svar till Krister Klermalm (2011-05-04 22:15)
    Men snälla du. När ni styrde med socialdemokraterna var anslaget drygt 3 miljarder mot alliansens anslag på idag hela 7 miljarder. Så fakta är precis tvärtemot vad du påstår. Vi satsar mer än ni gjorde – Mycket mer.

  9. Krister Klermalm

    Ni bröstar upp er för en satsning på 800 miljoner kronor för att förbättra underhållet av järnvägsnätet. Ändå sänker regeringen anslagen till underhåll.
    2011 får Trafikverket 177 miljoner kronor mindre till drift och underhåll jämfört med förra året.
    Myndigheten satsar 400 miljoner mindre på drift och underhåll i år jämfört med i fjol (från 7,4 till 7,0 miljarder).
    Skälet är att verket 2010 utnyttjade en kredit hos regeringen för att klara vinterunderhållet. Så återstoden av 400 miljonerna går till att täcka hålen som uppstod under gångna vinter av underhåll och drift av tågtrafiken.

    Även i regeringens plan fram till 2021 ligger budgeten för drift och underhåll varje år en miljard under den begärda summan. Det är mindre än vad som krävs för att ens upprätthålla dagens standard på det slitna järnvägsnätet, menar Trafikverket.

    Historian är gjort och det kan inte vi göra åt att vi inte styrde just dessa viktiga posterna fick gehör våran vilja under denna period ihop med socialdemokraterna att satsa än mer på järnvägen. Därav kan det betraktar av dessa 3 miljader jämfört med era 7 miljarder att ni satsa mer med dessa siffror.
    En sak som ni inte har tagit upp då är att tågtrafiken sedan dess det var socialdemokratisk regering har tågtrafiken ökats. Därmed blir siffrorna inte korrekta rakt av som du ger här.

  10. Krister Klermalm

    Regeringen har därefter fattat ett beslut om att denna nivå ska sänkas med 700 miljoner kronor per år samt också att vissa kostnadsposter som tidigare finansierades med andra anslag ska flyttas till anslaget för drift och underhåll av järnväg. Detta har medfört att trafikverket gjort justeringar i jämförelse med det tidigare inlämnade planförslaget. Justeringarna följer den prioritering som beskrivs i förslaget under kapitlet ”11.7.1 Planering vid resursbrist” samt underlagsrapporten ”Strategier för drift och underhåll av väg- och järnväg, publikation 2009:103”.
    Den ändrade plannivån innefattar:
    * Plannivån för drift och underhåll på järnväg minskas under perioden 2010-2021 med 700 miljoner per år.
    * Kapitalkostnader för 300 miljoner per år ska från och med 2011 finansieras inom anslag till drift och underhåll.
    * Bärighetssatsningar järnväg ska från och med 2011 finansieras inom anslag till drift och underhåll, bedömning max 40 miljoner kronor per år.

    Förändring jämfört med planförslaget beskriver Trafikverkets plan för hur kostnadsreduktionen ska genomföras per verksamhetsdel och bantyp. (Belopp i miljoner kronor)

    RAM MINUS 1000
    Direkt underhåll: Övrig viktig gods- och resande trafik -100, Mindre trafik -30, Ringa eller ingen trafik -50, Total -180

    Reinvesteringar: Större stråk -250, Övrig viktig gods- och resande trafik -200, Mindre trafik -220,
    Ringa eller ingen trafik -50, Total -720

    Driftledning och planering

    Indirekta drift- och underhållskostnader, effektivisering: Övrigt -100, Total -100

    KAPITALKOSTNADER: Större stråk -250, Övrig viktig gods- och resande trafik -300, Mindre trafik -250, Ringa eller ingen trafik -100, Övrigt -100, Total -1 000

  11. Krister Klermalm

    Resultatet är att inga neddragningar görs inom storstad, men denna bantyp kommer ändå att påverkas genom de försämringar som uppstår i andra delar av systemet. Järnvägen är ett tekniskt och tidtabellmässigt sammanhängande system där försämringar i en del får konsekvenser även för andra delar. Det finns också stora risker för att transporter av gods flyttas från järnväg till väg, vilket kan komma att påverka möjligheterna att tillgodose utlovad leveranskvalitet också på väg.

    Konsekvenser
    * Punktligheten för samtliga bantyper sänks från 95 procent till 87 procent.
    * Anläggningen klarar inte prognostiserad trafikökning utan väsentligt ökad risk för driftstörningar.
    – Ökning av driftstörningar får särskilt konsekvenser för bantyper med mycket trafik och därför prioriteras storstadsområden och så långt det är möjligt större stråk.
    * Sänkta hastigheter på banor för att uppnå målen för leveranskvalitet säkerhet.
    – Sänkt hastighet får konsekvenser på restid, möjligheter till attraktiva tåglägen och påverkar transportföretagens ekonomi.
    – Risk för stängning av ytterligare banor inom främst bantypen ringa trafik, därmed försämrat utbud av rese- och transportmöjligheter på järnväg. Cirka 10 procent av godstransporterna startar på banor med låg trafik.

    KÄLLA
    PM – Trafikverket
    Till: Näringsdepartementet
    Från: Trafikverket
    2010-10-29

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.