Edward Riedl (M)

Röd-grön politik är farligt för jobben i Västerbotten

Många av de röd-grönas förslag hotar jobben i hela Sverige men vissa av deras förslag slår dessutom ännu hårdare mot företag och företagare i Västerbotten. Höjda bensinskatter och kilometerskatter på tunga transporter är sådana förslag som kommer att slå mycket hårt mot jobb och företagande i vårt län. Västerbotten behöver istället en fortsatt alliansregering som slår vakt om Svenska jobb och Svenska företag.

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , , , , , , ,

20 kommentarer

  1. Andreas Georgsson

    vi har lämnat besked för hur vi ska sänka koldioxid utsläppen, ni väljer at mörka hur stora era höjningar blir till efter valet.

    I början av året fanns det förslag från Allians håll som skulle kosta närmare 150 kr, vårt förslag som ni kritiserar kostar 50 kr.

    Vi har också presenterat att vi kommer kompensera glesbygdslänen.

    Ni saknar helt en miljövision och således en politik inom detta område.

  2. Mr Cool

    Andreas, att hävda att koldioxidutsläppen i Västerbotten är ett problem är kvalificerat flum och att pungslå företagarna i länet på pengar för detta är rent larv utan urholkar bara dess konkurrenskraft. Skattesänkningar ger utrymme för medborgarnas konsumtion vilket gynnar produktionen d.v.s. skapar arbetstillfällen. Löneökningar i branscher som kämpar för sin överlevnad är däremot förödande och inflationsdrivande. Men sossarna har över tiden behövt DEVALVERA svenska kronan bara för att göra Svenska produkter konkurrenskraftiga. Rödgrön miljöpolitik gynnar bara vagnmakare och cykelreparatörer.

  3. Leif

    Med tanke på undersökningen som kom igår, dvs att 48(?)% var beredda att rösta på moderaterna om man skaffade sig en politik där man inte straffar dom sjuka och arbetslösa. Ni har allt i egna händer med andra ord, tyvärr tror jag inte människor inom moderaterna förstår den här tydliga signalen alls.

  4. Q A

    …en anledning att höja kilometerskatten, tycker jag är att man tvingar omvärdera vårt beroende till olja INNAN oljeproduktionen börjar minska, för det kommer den att göra, vissa säger att det kommer senast 2018. och har vi inte ordentligt börjat ställa om från en oljeberoende transportsektor och jordbruk då, då blir det riktigt tufft, för ekonomisk tillväxt och ständigt ökande oljetillgång är intimt förknippade sen långt tillbaka

  5. Mr Cool

    Q A, jag vill bara påminna om att vi hade ransonering redan 1974 för då skulle oljan snart ta slut. Ingen vet egentligen hur mycket som finns och att det är en produkt som tydligen minskar är nog sant. Men varför då inte nyttja ett lågt pris så länge det går och parallellt se efter alternativ i stället för att kväsa just Svenskens ekonmi då andra länder med expanderande ekonomi glatt tutar vidare och kör ifrån oss. El-bilen är ännu inget alternativ i Norrland på långa vägar.

  6. Andreas Georgsson

    Inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp och vi har inte lyckats få till någon minskning av utsläppen inom detta område.

    Vägtrafiken står för 95% av transport utsläppen.

    Alliansens eget klimatmål förutsätter att alla bilar i Sverige byts ut mot Elhybrider de närmaste åren.

  7. Mr Cool

    Andreas, enligt tillgängliga uppgifter så står Sverige för 0,2PROCENT av världens koldioxidutsläpp d.v.s. i princip en fis i rymden som saknar egentlig miljöpåverkan. Ändå vill de rödgröna åsamka Svensson skyhöga extrakostnader, lägre temperatur i huset och kväsa resandet till ingen som helst nytta. Likväl vill man slå ut Svensk transportnäring till förmån för utländska aktörer samt fördyra transporter så det vi produverar blir svårt att sälja. Jag inser att sänggåendet med MP gör att ni måste prostutiera er på miljöflummandets altare. Visst skall vi vara rädda om vår natur men inte vara dumma

  8. Andreas Georgsson

    Utsläppen i Sverige fördelas så här,

    Avfall 2,7
    Övrigt 6,0
    Bostäder 6,7
    Industriprocesser 10,6
    El och värme 11,7
    Jordbruk 13,2
    Industrins förbränning 16,8
    Inrikes transporter 32,4

    Vi ska minska utsläppen i Sverige med minst 20%, oavsett regering, vilket område skulle du fokusera på?

    Om industrin klarat att minska sina utsläpp är det väl dags för transport sektorn att göra sitt, eller finns det något undantag för dem?

    Det finns pengar att tjäna för transport bolag som ställer om och hittar alternativa bränslen.

  9. Johan Karlsson

    Andreas: Stryper ni transporterna kvävs även de andra delarna du räknar upp. Arbetslösheten kommer sedan som ett brev på posten. Kanske tur att ni lovar höjt tak i a-kassan om olyckan skulle vara framme i höst? Hur många jobb var det svenskt näringsliv beräknade skulle försvinna med en rödgrön regering? 68000?

  10. Mr Cool

    Andreas, förklara gärna vad du menar med att TRANSPORTBOLAGEN skall hitta alternativa bränslen? Än en gång så är utsläppen i Sverige ytterst marginella men våra politiker oavsett färg leker gärna Flotta Viktor med våra pengar och menar att just Sverige skall vara ”bäst i klassen”. Visst skall vi investera i forskning och om möjligt finna nya sätt driva våra fordon men att BESKATTA Svensken och därigenom TVINGA denne till ett beteende som andra länders medborgare inte behöver underkasta sig är fel väg.
    Inget annat land kommer att införa restriktioner som hotar arbetstillfällen och välfärd.

  11. Edward Riedl

    Svar till Andreas Georgsson (2010-07-05 16:41)
    Till skillnad mot er så har vi en miljöpolitik som faktiskt både förbättrar miljön och ger möjligheter till ekonomisk tillväxt även i Norrland. Detta är möjligen besvärligt för er men icke desto mindre sant.

  12. Edward Riedl

    Svar till Leif (2010-07-05 20:24)
    Vilket innebär att det enda vi moderater behöver göra är att förklara att er skrämselpropaganda inte stämmer så vinner alliansen valet relativt enkelt.

  13. Edward Riedl

    Svar till Q A (2010-07-05 21:20)
    Kilometerskatten bidrar inte till någon omställning utan endast till att fördyra transporter och slå ut industrin i Norrland. Kilometerskatten skulle även drabba miljövänliga transporter på vägen då den betalas per kilometer och inte beroende på vad som släpps ut.

  14. Edward Riedl

    Svar till Andreas Georgsson (2010-07-06 00:53)
    Er miljöpolitik skulle riskera andra delar av välfärden när svenska företag flyttar och svenska jobb försvinner – Då blir det mindre skatteintäkter för sjukvården, skolan och övriga välfärden.

  15. Edward Riedl

    Svar till Andreas Georgsson (2010-07-12 01:20)
    Men precis tvärtemot vad du skriver så blir varje körd kilometer en allt mindre belastning på miljön. Politiken bör uppmuntra en fortsatt sådan utveckling istället för att slå ut svenska jobb och lägga ner Norrland.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.