Bloggens betydelse för Partierna 2010
I valet 2010 förändras Västerbottens politiska informationsflöde från riksdagen. Flödet av information kommer att nå historiska proportioner. Vi kommer att följa riksdagsarbetet och de beslut som tas live. Det Parti som inte syns finns inte.
Det politiska parti som använder sig av det sociala mediet blogg under och efter 2010 kommer att ha ett informationsövertag gentemot de partier som traditionellt inte förekommer i sociala medier som blogg utgör.
Effektiviteten av bloggen som marknadsföringskanal, återspeglas i många variabler, bland annat möjligheten att förena information direkt till målgrupp. Produktplacering i rekommendationsform, genom inflytelserika bloggare, kan medföra att informationsspridandet inte upplevs som påträngande och undkommer på så sätt att sållas bort som irrelevant information.
Bloggläsare väljer själva blogg att besöka efter egna preferenser, något som tillåter politiska partier att skräddarsy budskap för specifika målgrupper.
Bloggen som informationskanal möjliggör dessutom skapandet av ömsesidiga relationer mellan väljarna och bloggskribenterna. Då bloggen tillåter de introducerade budskapen elimineras även stor del av kommunikationsbruset som utgörs av andra faktorer som konkurrerar om väljarnas uppmärksamhet.
Att låta bloggen utgöra ett komplement till ett Partis ursprungliga kommunikationskanaler kan därför medföra effektiviserad exponering gentemot väljarna och därigenom öka chansen att väljaren påverkas av informationen.
Just nu är bloggare Edward Riedl (m) och Anders Sellström (kd) klar som sina partiers förstanamn att med ett informationsövertag 2010 via VK Bloggen informera oss om deras partiers förträffligheter.
Vilka S-Riksdagsledamöter möter upp i detta informationernas ideologiska kamp med tangentbordet och webben som arena?
Senaste kommentarerna