…denna afton.
Lektion 1
Det här är riktat till er ”dom andra” som fortfarande sällar er till den grå massan av förutfattade meningar där ADHD uppfattas som en ”mode” diagnos, till er som är uppriktigt och ärligt intresserade att lära om ett funktionshinder som första gången togs upp i en medicinsk tidskrift 1902.
Vi, jag säger vi, för vi är en unik samling fantastiska individer som i mer än ett sekel mötts av okunskap, fördomar och brist på vilja att låta oss finnas tillsammans med ”er andra” i samhället. Där medicin getts begreppet knark bara för att en annan klick i samhället valt att förfula något som för oss är en livsnödvändighet i många fall.
Definition av begrepp
ADHD-begreppet delas in i tre undergrupper:
- Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning i kombination (ADHD)
- Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, huvudsakligen bristande uppmärksamhet (ADD)
- Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet (rätt ovanlig)
En av de vanligaste myterna och som fortfarande lärs ut är att ”Barn växer ifrån sin ADHD när de blir vuxna”.
Jag kan härmed avliva myten om detta. ADHD är ett livslångt funktionshinder men med rätt verktyg och snabb diagnos i barndomen kan man lära sig hantera de problem man har så att diagnoskriterierna försvinner.
Ungefär 2% av alla vuxna har ADHD.
-alla behöver dock inte behandling för det utan har hittat sina egna verktyg att hantera livet.
Ungefär 5% av alla barn uppfyller kriterier för ADHD.
1902 Togs ADHD upp hos barn för första gången i en medicinsk tidskrift.
1937 Började de första försöken att medicinera barn med amfetamin mot ADHD.
1947 Började även vuxna inkluderas i amfetaminbehandling mot ADHD.
1978 La WHO in de första diagnoskriterierna för barn med ADHD. ICD9
1980 Utvidgades diagnoskriterierna att även innefatta vuxna.
1992 Kom WHO:s diagnoskriterier för vuxna ICD10
1994 Kom diagnoskriteriet DSM IV
2013 Kommer en mängd revideringar att förändra diagnoskriterierna som idag är baserade på pojkar, 10 år, att även innefatta vuxna, tjejer/kvinnor. Den kommer att kallas DSM V.
För att få någon sorts inblick i detta myller av kriterier är följande:
WHO har ett eget diagnoskriterie kallat ICD
Vad övriga använder sig av är de olika DSM manualerna som kommit genom åren och olika koder för olika besvär. Närmare förklaring lämnas
här.
När man ägnar sig åt vuxendiagnostik är gången följande att om du under en period längre än 6 månader varit drabbad av en djup depression och inte de vanliga ssri-preparaten hjälper (anti-depp…pepp) bör en utredning kring ADHD startas.
Då screenar man av följande:
- Hur har det sett ut bakåt i tiden? (tidig utveckling, förskola, skola osv)
- I bästa möjliga mån intervjua anhöriga (exempelvis föräldrar)
- Skolbetyg (”man kunde alltid ha gjort bättre ifrån sig”)
- Levnadsbeskrivning (”avbrott” och ”nystarter” typiska, i mitt fall…kraschade relationer, avbrutna studier, arbeten, vänskapsrelationer, you name it, i did it)
- Familjeanamnes (familjens ”svarta får”, hell yeah!!, ”klassens clown”, ”drömmare”, ”bråkstake” osv)
Allmänna diagnoskriterier
- Symtomen ska ha funnits i minst sex månader.
- Symtomen fanns redan under barndomen.
- Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen som föreligger inom minst två livsområden. (t.ex. i skolan/arbetet och i hemmet, relationer.)
- Det måste finnas klara och signifikanta belägg för funktionsnedsättning. (Inte bara att jag är lat och orkar inte diska undan efter maten)
ADHD-symtom hos vuxna – de som samhället kallar ”brister”
- Bristande uppmärksamhet
- Inre rastlöshet (ångest)
- Glömska
- Oorganiserat beteende
- Impulsivitet
- Humörsvängningar
- Presterar under sin nivå
- Problem med rutiner och regler
- Arbetslöshet (working 9 to 5 isn’t my kind of coffee)
- Avbrutna relationer
- Andra sjukdomar (missbruk, depression, ångest, personlighetsstörning,bipoläritet)
MEN, vi har också en mängd sk. ”RESURSER”
- Energi
- Nyfikenhet
- Risktagande
- Kreativitet
- Fantasi
- God uppfattningsförmåga (förnimmelse är ett bra ord)
- Anpassningsförmåga (”dom” säger, jag gör, förstår inte men gör ändå)
- Förmåga att vara ”hyperfokuserad” (är det intresseväckande ”brinner” man ofta för det man tycker om och snöar fast)
- Dom flesta av oss är känslomänniskor till det yttersta. Vi älskar, hatar, ger av oss själva men blir oftast missförstådda och sedda som konstiga. Där vi svarar med aggressivitet kanske vi istället är rädda för situationen vi inte förstår eller hanterar. Vi är de största empaterna samhället har och är sköra på grund av det.
Följderna av att ha obehandlad ADHD är många….
- Sämre betyg i skolan
- Kanske få gå om en eller flera årskurser
- Har svårare att få arbete
- Blir förälder betydligt tidigare än andra
- Separerar och skiljer sig oftare
- Uteblir oftare från sitt arbete (trist? Motiverad? No)
- Ekonomin kan få svåra konsekvenser
Man kan minska de konsekvenser som ADHD kan medföra:
- Idrott som ställer krav på uthållighet kan stabilisera humöret och förbättra uppmärksamheten…Någon talade om Phelps, hans historia kan ni läsa här:
- Viss form av koncentrationsövningar (avslappnings är däremot inte lika framgångsrikt)
- Byta ”kaos” mot struktur. Det svåraste men nödvändigaste. (almanacka, anslagstavla, dator, mobiltelefon alla sätt är bra utom dom dåliga)
- Coaching… (om man finner någon att lita på)
En kombinerad behandling ger bäst resultat. Medicinsk behandling i kombination med psykologisk behandling är att föredra. (MEN, behandlaren BÖR ha insikt och kunskap för att kunna vägleda, annars…Nej.)
Kursen som jag nu ska genomgå är en 14 veckors kurs med en träff i veckan samt eget arbete bestående av hemuppgifter har gett goda resultat. 70% av deltagarna fick en signifikant minskning av ADHD-symtomen efter behandlingen.
Detta låter jag än så länge vara osagt, MEN, hoppet är väckt och om inte annat får jag lära mig ännu mer om vad ADHD är och förhoppningsvis föra det vidare till…
…”dom andra”.
Sammanfattningsvis ska sägas:
ADHD innebär inte bara hinder i livet! Det ger en mängd fördelar som andra skulle behöva ta del av.
Man kan välja att medicinera, även avstå och genomgå icke-medicinsk behandling. Problemet som varit för mig är att jag inte varit fokuserad länge nog utan medicin för att kunna lära mig några verktyg.
Alla personer med ADHD är inte stöpta i samma mall. Av de deltagare som befann sig där idag kunde man känna igen sig, men ingen hade exakt samma problematik och sätt att hantera sin vardag.
Senaste kommentarerna