Peugeot 405, en riktig krutburk

Och 1988 årets bil. Detta med all rätt för den va då en riktigt härlig bil att köra. Bra på vägen och MI 16 modellen som jag hade va grymt skrämd under huven:) Haft mycket skoj på vägarna med den;)

En historia den gett mig va en hemresa från Kalmar. I Söderköping började den vibrera och bete sig illa precis utanför en Mekonomen verkstad. Trevlig personal lät mig köra in, låna lyften och konstatera en drivknut hade gett upp:( Två dagars leverans va det på en ny och jag ville hem:/ Jämn fart i 90 och lite rattrörelser tog mig till macken på teg, där säcka den ihop. Den kände på sig att vi va hemma och fick en välförtjänt bogsering de sista kilometrarna. Gillade bilen, men tyvärr blev dom inte långlivade då dom INTE va billiga i underhåll och reservdelar tyvärr. Det rullar ngn enstaka kvar på vägarna, inte mera vilket nog ingen trodde 1988.

Det var en överväldigande seger för 405 som fick högsta betyg av 54 av juryns 57 ledamöter. Peugeots designer fortsatte på samma linje som hade lett till de stora framgångarna med 205 och gav 405 rollen som märkets nya imagebärare. Suverän fjädring redan i grundmodellen gjorde 405 till ett sant nöje att köra. Bensinmotorer som det var lätt att tycka om kompletterades med koncernens första avancerade turbodiesel på 1,9 liter och 90 hästkrafter som blev mycket användbar och populär i många modeller från Peugeot och Citroën.

Hade inte haft ngt emot att få testa den på banan och maxa skiten ur den, rent ut sagt:) Jösses vilken orgasm det hade varit…..:)

//Big Papa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.