Förvirrande info. i KS
Vid senaste KS i Storuman behandlades frågor kring Gunnarns flygplats där olika uttalanden var oerhört förvirrande.
Bl.a. redogjorde ordf. för flygplatsbolaget om vad kommunen skulle tjäna på fortsatt sponsring av bolaget där kommunens skatteintäkter från flygplatspersonalen utgjorde den största inkomstkällan för kommunen. Märkligt att inte samma räknemanöver tillämpades när personal vid Hemavans flygplats fick sparken av samma person.
I mina ögon en märklig räknemanöver som inte håller, kommunens skatteintäkter skall väl ändå användas för pliktåtaganden t.e.x. skola, vård och omsorg m.m. och inte till att med konstgjord andning behålla ett bolag som genom Statens försorg redan är dömt att gå under. Meningen med kommunala bolag precis som med andra företag är att dessa skall generera avkastning till ägarna och inte tvärtom, kommunala bolag skall således drivas under företagsmässiga former och ingenting annat.
Att Gunnarns f.pl. skulle bli aktuell igen vid kommande upphandling är ett önsketänkande som inte håller eftersom Staten flaggat för att ytterligare flygplatser med säkerhet kommer att drabbas av samma öde i framtiden.
Nästa förvirrande information kom från en ledamot som själv påstår sig vara väl insatt i hur Svensk handel och Företagarna i Storuman resonerar. Frågan om alternativa lösningar diskuterades bl.a samarbete med Lycksele. Här fick vi veta av denne sakkunnige herre att om dessa grupper måste flyga från L-sele kunde man lika gärna åka till Umeå där flygbeljetten var avsevärt billigare. Tidigare argument om behovet av en nära flygplats med kortare restider var plötsligt inte så intressant utan nu hade det blivit en prisfråga. Kontentan blir då att nuvarande prisbild på Gunnarn måste justeras ordentligt för att flygplatsen skall vara attraktiv för företagarna vilket innebär yttrligare förluster. Och vem var det som trodde att företagarna var villiga att sponsra flygverksamheten ?
Vid förra KF var det en C-ledamot som föreslog att vi snarast skulle bjuda ut Gunnarns f.pl. till försäljning, kanske Lycksele är intresserad eftersom dom har stora svårigheter att bygga ut den flygplatsen för att ta ner större plan. Jag köper den idén för det kan väl inte spela någon roll vem som driver Gunnarn huvudsaken är väl att fältet kommer till nytta i framtiden, största skillnaden blir väl att ordf.arvodet hamnar i Lycksele men det kan vi nog leva med. Ägna den närmaste tiden åt försäljningsidén, det torde vara enda sättet att få tillbaka en del av de pengar skattebetalarna satsat i denna förlustaffär.
Senaste kommentarerna