Axebros syn på politiken...

Axebros syn på politiken...

1845 bortkastade ord av bloggare med vanföreställningar…

Av , , 7 kommentarer 81

Häromdagen så hävdade en vk-bloggare att han förstod vad jag letade efter! Denna fantastiska kunskap hade han erhållit efter att enligt egen utsago ha spenderat 2 dagar med att borra i skolfrågan i Bullmark och försöka få fram sanningen.” 

Jag är faktiskt lite besviken på mig själv, är jag verkligen så ensidig och lätt att läsa? Allvarligt talat, två dagar! Själv fick jag ägna lite drygt 26 år till sökande innan jag till sist förstod vad det var jag letade efter…

I vilket fall som helst så har denne bloggare med sin djuplodande analys av mig och skolfrågan samlat på sig så otroligt mycket material att han klämmer ur sig ett inlägg som består av hela:

  • 1845 ord
  • 11 023 tecken inklusive blanksteg

Det här kanske inte verkar vara så intressanta siffror, men översätter vi inläggets omfattning till storlek på insändare i t.ex. VK så betyder det att det skulle ha krävts 6 insändare för att förmedla de slutsatser han dragit. Max antal tecken inklusive blanksteg för insändare i VK är nämligen 2000 tecken.

Efter att ha ögnat igenom det som han skriver så står det ganska klart att det hela grundar sig på ett enda antagande om vad det är jag letar efter:

Jag letar tydligen efter en rapport som aldrig har funnits, en bedömning som säger att skollokalerna i Bullmark skulle vara olämpliga för skolverksamhet. Thats it!

Visst blir man lite nyfiken på att veta hur han kommit fram till denna knivskarpa analys? Det är alltså det här och inget annat som är centralt, det är det här som verkligen driver mig! Så det är ju tur att han faktiskt beskriver den empiriska metod som använts:

”Det är först efter att ha analyserat alla kommentarer från andra kommentatörer än Axebro som jag förstått vad Axebro och övriga letar efter”

Det känns väldigt betryggande att han inte använt sådana banala saker som fakta i sin analys, för var hittar man väl sanningen bättre än i en massa kommentarer i en blogg…

Efter all den tid han lagt ner på att borra efter sanningen så måste det vara lite jobbigt när vi nu i VK kan läsa en artikel angående just denna bedömning som enligt honom aldrig har funnits…

Följande kan vi läsa i VK:

”Den konsult som i år analyserat Bullmarks skolbyggnad var samma person som för tre år sedan utförde en statusbesiktning av byggnaden. Då användes resultatet för att döma ut skolan. I år blev det tvärtom.”

Hur gick det då till när bedömningar av skolans skick som utfördes av en och samma person kunde leda till olika resultat? Så här säger konsulten själv om detta:

”Det var en viss skillnad i frågeställningen, säger konsulten när han jämför de båda uppdragen.”

Som man frågar får man svar, så enkelt är det! Men mer om detta kan ni läsa i VK. I vilket fall som helst så verkar rapporten som aldrig funnits plötsligt finnas, så själva grundtesen i den aktuella bloggarens resonemang är alltså helt felaktig…

Jag tänker inte ödsla varken min eller er tid till att skriva ner vad jag egentligen anser om bloggaren och hans grava vanföreställningar! Jag kan dock konstatera att det han skrivit inte är något annat än kvalificerat dravel och rena lögner! Vilket för övrigt torde vara väldigt uppenbart för alla som läst det han skrivit!

Öppet svar till Anders Forss (S) – Från lögnare till sabotör…

Av , , 7 kommentarer 72

Detta inlägg är ett svar till Anders Forss angående ett av hans blogginlägg från gårdagen! Jag tror bestämt att det var riktat till mig…

Hej Anders! Jag vill börja med att säga att det är väldigt roligt att du plötsligt verkar ha blivit intresserad av att engagera dig i skolfrågan och alla de konstigheter som kantat denna fråga från starten! Jag vill också passa på att säga att vissa av dina blogginlägg är ganska uppfriskande. Särskilt när du, oftast helt befogat, ger alla politiker inklusive dina förtroendevalda kamrater såväl politiska- som moraliska lektioner. 🙂 Det är säkert minst lika uppskattat som vissa av mina inlägg… 😉

För att det inte skall råda några tveksamheter om vad jag skriver om här nedan så lägger jag in mina kommentarer direkt i ditt aktuella blogginlägg.

Konkreta förslag är en bättre väg än sabotage Robert Axebro!

Av andersforss, 4 oktober 2016 kl 15:36

Kommentar: Jag ställer mig lite frågande kring på vilket sätt mitt blogginlägg skulle kunna klassas som sabotage! Men förra gången du tyckte till om något jag skrev så kallade du mig lögnare så jag väljer att tolka detta som ett fall framåt för mig! Jag är ju inte överdrivet förtjust i lögnare så avancemanget till sabotör känns i sammanhanget helt okej… 🙂

Robert Axebro har i sin blogg kommit fram till att det Socialdemokratiska partiet i Umeå består av en enda man som dessutom styr det mesta vi Socialdemokrater gör i Umeå i det fördolda – Nämligen Andreas Lundgren. 

Förvisso är Andreas både lång och stor och syns bra – Men att han skulle styra i bakgrunden enligt en dold agenda är detsamma som att ”svära i kyrkan” då detta påstående är så långt från personen Andreas Lundgren som det överhuvudtaget går att komma enligt min syn på honom och hans politiska värv.

Kommentar: Jag tror först och främst att du övertolkade mitt Arkiv X-tema en aning! Men till mitt försvar så måste jag faktiskt säga att jag får lite Area 51-vibbar av hela ärendet… 😉 Sedan så tror jag inte att jag sa att det bara fanns en enda sosse, men det kanske var en undermedveten önskedröm från min sida som du lyckades fånga upp 😀

Om något är Andreas en Socialdemokrat som syns i debatten och i det offentliga rummet och en Socialdemokrat som alltid står upp för vårt partis ideologi i alla lägen.

Personligen gillar och hyser jag stor respekt för Andreas för just den egenskapen och därför att han som politiker förkroppsligar egenskapen av att leva, äta, andas och tänka politik dygnet runt alla dagar på året – För övrigt en egenskap som alla politiker borde ha.

Kommentar: Att Andreas alltid står upp för er ideologi var en av de saker som jag försökte förmedla, fast med lite andra ord förstås, så där är vi nog överens. Det omdöme som mina kontakter lämnat gällande Andreas ger en bild av en väldigt engagerad och hårt arbetande politiker. Han benämns vidare som en stor taktiker och den mest drivna av alla i S-toppen. Tveklöst är han en av de allra mest omtyckta i de egna leden och dessutom respekterad av många i andra partier. Allt detta innebar också att han var väldigt lämpad att gå in och medla med den lokala S-föreningen. För det är ingen hemlighet att Hans och Moa bränt sina broar fullständigt genom att köra över S-föreningen och den gamla kommundelsnämnden i början av denna process. Så utan Andreas och hans popularitet hade det knappast blivit någon ”uppgörelse” med S-föreningen kring den gamla skolan i Bullmark.

Politik är inte ett yrke – Politik är ett kall – Ett maratonlopp och en aldrig sinande övertygelse om att allt går att förändra genom hårt arbete.

Kommentar: Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med detta! Har det någon bäring på att jag tidigare sagt att jag har för avsikt att engagera mig politiskt och att du tror att jag inte riktigt förstått vad det handlar om?

Politik på kommunal nivå handlar till skillnad från rikspolitiken om att se till att verksamheten fungerar och om att de problem som dyker upp kan lösas på ett sätt som är acceptabelt för alla och då i regel genom samförståndslösningar i respektive nämnd.

Kommentar: Vad gäller samförståndslösningar så är mitt och många andras intryck att det under nuvarande S-ledning blivit allt mindre av detta i Umeås lokalpolitik. Sedan så hoppas jag verkligen att du har fel gällande rikspolitiken, för nog borde väl även den handla om att se till att ”verksamheten” fungerar, dock i något större skala…

Det Facebook inlägg Axebro klippt in från Andreas Facebook logg visar inget annat än precis det jag påstår ovan – Nämligen att Andreas hellre löser problemen än fokuserar på att klaga.

Kommentar: Det finns många olika sätt att lösa problem och jag tror inte ens att du anser att problemen i den aktuella skolfrågan har lösts på ett bra sätt! För oss som följt denna såpopera från första början så faller dessutom Andreas en hel del i anseende när han hyllar För- och grundskolenämndens ordförande, Moa Brydsten, för hennes ansvar, engagemang och skicklighet gällande hanteringen av denna fråga! Vi är nog rätt många som anser att denna beskrivning av Moa inte speglar verkligheten särskilt bra! Dina tidigare inlägg där du framför ordentligt med kritik gällande hanteringen av skolfrågan i Bullmark och Botsmark visar också väldigt tydligt att även du tycker att Moa och hennes nämnd misskött sina åtaganden!

Med anledning av detta så vill jag också påminna dig om något du skrev angående skolfrågan i ett blogginlägg den 27/9, så här skrev du då: ”Till att börja med så vill jag säga att jag är allt annat än nöjd med hur skolfrågan angående Bullmark och Botsmark skötts i nämnden och i vårt parti. Med alla fakta som nu ligger på bordet kan jag tillstå att den skötts illa därför att alla beslutsunderlag inte offentliggjorts och/eller gjorts tillgänglig för de som frågar efter densamma. Skolan är en lika känslig som viktig fråga och en fråga som berör det stora flertalet i samhället. Därför är det extra viktigt att frågor som rör skolan och alldeles speciellt skolnedläggelser kan styrkas via fullgod dokumentation som styrker de skäl man anger till nedläggningen. Att hänvisa till utredningar och beslutsunderlag som inte går att visa och att hänvisa till att man som politiker inte kritiskt bör granska de beslutsunderlag man har inför ett beslut är fel – Till och med mycket fel i min värld.”

Det sammantagna intryck jag får är att du växlar väldigt mycket fram och tillbaks vad gäller dina åsikter i olika frågor. Jag har faktiskt väldigt svårt att se en röd tråd i de åsikter du framför i din blogg.

Även jag kan intyga att Gravmark – Bullmarks S-förening gjort ett ”hästjobb” i denna fråga och att de därför bör få det beröm de förtjänar för att ha räddat skolan i Bullmark.

Kommentar: Vad gäller påståendet att skolan i Bullmark är ”räddad” så råder det delade uppfattningar kring hur det ligger till med detta! Med tiden så kommer vi att få se vilken ”sanning” som var den mest korrekta.

Att allt sedan inte blir som Robert Axebro och andra av hans partikamrater i Centern och Alliansen vill är en helt annan diskussion och debatt – Men att påstå att denna fråga skulle ha lösts i det fördolda saknar rim och reson.

Kommentar: Jag är fortfarande endast en helt vanlig medlem och termen partikamrat känns som att den är förbehållen dem som faktiskt arbetar aktivt med politk. Hur det blir med den saken för min del vet jag fortfarande inget om. Jag påstod faktiskt aldrig heller att frågan skulle ha lösts i det fördolda. Men när du nu ändå för det på tal så är det nog en ganska allmän uppfattning att hela denna process har hanterats just i det fördolda…

Det finns ingen dold agenda Robert – Dock är det så att vi Socialdemokrater faktiskt vågat erkänna att vi gjort fel och att vi därför ändrat oss genom att fatta ett nytt beslut. Hade det inte varit för Gravmark – Bullmarks S-förenings hårda arbete hade skolan lagts ner och barnen bussats till Sävar.

Kommentar: Jag måste nog tyvärr ha missat när de ansvariga Socialdemokraterna kom ut ur sitt skal och erkände att de gjort något fel i detta ärende! Har faktiskt inget minne av att något sådant lyftes fram när det nya beslutet presenterades, jag kan förstås missat någon detalj…

Avslutningsvis vill jag säga till Robert Axebro att jag tycker att det är mycket bättre att du och Centern kommer med egna konkreta förslag om ni vill se en förändring i Bullmark – Detta istället för att som nu försöka sabotera de beslut som nu gäller genom att smutskasta sättet på vilket det kom till.

Kommentar: Vad gäller sättet som beslutet kom till på så har även du i dina tidigare blogginlägg kritiserat hanteringen! Så jag tolkar detta som att även du alltså kan anses ha ägnat dig åt smutskastning. Jag tycker dock att det är ganska stor skillnad på att föra fram befogad kritik och att smutskasta. Men det kan säkert upplevas lite jobbigt för den/de som är ansvarig för de omständigheter som kritiseras…

I min värld tycker jag att det är viktigare att skolan räddades än att forska i hur och varför – Detta därför att det enda vi kan förändra är morgondagen vilket klart och tydligt framgår i den ”tagline” som avslutar alla mina blogginlägg.

Kommentar: Återigen så återstår det väl att se om skolan räddats eller inte! De märkliga villkor som skrivits in i beslutet gör att det är väldigt svårt att tro på att Moa & co verkligen ser detta som en långsiktig lösning! Apropå din tagline så vill jag upplysa dig om något väldigt grundläggande om man vill förändra morgondagen, vilket du uppenbarligen verkar vilja! Genom att analysera hur och varför saker sker så får man ovärderlig information som kan användas för att bättre kunna förändra morgondagen. En politiker som blundar för detta har nog hamnat väldigt fel. Så om ni inom S inte är villiga att göra denna grundläggande analys så kommer ni framgent att famla er fram i mörkret!

Jag uppmanar därför Robert Axebro och hans partikamrater att komma med ett konkret förslag med tillhörande kostnadsberäkningar för de förändringar ni vill se i fråga om Bullmarks skola. När ni gör så vet jag att alla Socialdemokratiska politiker inklusive Andreas Lundgren är beredd att ta en seriös debatt om förslaget.

Kommentar: De konkreta förslag som finns gällande skolan i Bullmark är att man skall stå fast vid det tidigare fattade beslutet om att bygga en F-6 skola. Vad gäller kostnadsberäkningar så är dessa redan gjorda, det handlar om en investering på ytterligare 22 miljoner kronor. Jag vill också påpeka att såväl ledamöter i nämnden som engagerade medborgare försökt få ut vettiga underlag för det kostnadsberäkningar som legat till grund för alla olika alternativ som presenterades innan det första beslutet fattades! Detta har dock inte kunnat presenteras, vilket för övrigt inte bara gäller de ekonomiska underlagen. Den undermåliga utredning som ligger till grund för beslutet saknar faktiskt vettiga beslutsunderlag helt och hållet…

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

Kommentar: Om vi skall sia om landsbygdens och skolans ”morgondag” utifrån de beslut som fattas idag så måste vi nog konstatera att den isåfall kommer att bli allt annat än framgångsrik…

Mannen som styr i skuggorna?

Av , , 2 kommentarer 58

Det har rätt länge varit uppenbart att det finns någon som i bakgrunden styr en hel del av det som Umeås sossar håller på med!

Många av er som, precis som jag,har säkert varit lite nyfiken på vad som egentligen försiggår bakom de stängda S-dörrarna. Den senaste tiden har dock bilden av vem som håller i spakarna när det gäller spelet med S-föreningen klarnat ordentligt. Vi har ju också insett att det varken är Moa Brydsten eller Hans Lindberg som har lirkat sig hela vägen in i den socialdemokratiska byasjälen här ute i Bullmark. Så vem kan det då vara????

Alla ni som satt klistrade framför Arkiv-X på 90-talet minns säkert ”The Smoking Man”, mannen som alltid lurade i skuggorna och alltid hade ett finger med i spelet. Helt enkelt mannen som styrde hela showen.

Skärmavbild 2016-10-03 kl. 23.59.53

”I’ve controlled you since before you knew I existed.”

Mannen som styr skolfrågan i Bullmark är faktiskt ingen mindre än Andreas Lundgren (s). Åtminstone så gäller detta spelet med S-föreningen som föregick det andra beslutet. Sedan i juni har det viskats om detta och denna hellyllepolitiker? har som sagt virat den lokala S-föreningen runt sitt lillfinger! Det som är intressant är att Andreas också verkar vara mäkta stolt över sina bedrifter, för han tycker tydligen om att framhålla sin egen förträfflighet. Den bild som framträder när man pratar med andra politiker, såväl inom som utom S-leden, är att Andreas inte ser någon skillnad på sin egen person och det socialdemokratiska partiet. Så hans egen bild verkar således vara att han i någon mån förkroppsligar den socialdemokratiska värdegrunden! Om den uppfattningen om Andreas som framträder verkligen är korrekt kan jag inte med säkerhet uttala mig om men det verkar fullt rimligt!

Att han gärna vill framhålla sin egen oumbärliga del i det som försiggått i arbetet med att ”påverka” S-föreningen blev dock ganska tydlig när han lade ut nedanstående Facebook-inlägg. Ett inlägg som jag för övrigt tycker osar av härskarteknik, men jag kan ju ha fel på den punkten!

Skärmavbild 2016-10-04 kl. 06.48.40

Personligen så är jag väl inte direkt överens med honom kring det han skriver här, men det är i alla fall trevligt att ha fått bekräftat det som vi anat ett tag, Andreas Lundgren styr skolfrågan i Bullmark. Jag är dock helt övertygad om att herr Lundgren egentligen har en annan bild av det som skett och sina kollegors förträfflighet än vad han förmedlar. För han framstår som en ganska smart politiker och han har säkert åsikter om det märkliga sätt folkopinionen hanterats i den skolfrågan. Den stora frågan som i alla fall jag nu funderar över, är om han även i bakgrunden styr övriga politiska frågor i Umeå! För att han verkar onekligen vara den mest kompetenta och slipade politikern i det här gänget, så det är nog inte så långsökt ändå…

Gå gärna in och läs kommentarerna på Facebook-inlägget, det är faktiskt ganska intressant läsning även där! Inlägget finns här.

Bäst-före-datum på politiker

Av , , 4 kommentarer 72

Idag tänkte jag prata om det senaste numret av den lokala S-föreningens nyhetsblad! Först kommer dock en kort resumé…

Jag och många andra bybor här ute i Bullmarkstrakten är, som bekant, inte direkt imponerade av den lokala S-föreningen och deras märkliga agerande i skolfrågan. I ett tidigt skede i denna process så tog föräldragruppen kontakt med en representant för S-föreningen i Bullmark. Kort och gott lät hen meddela att hen inte tyckte att vi skulle dra igång folkinitiativet eftersom det vore skadligt för skolfrågan. Med facit i hand så kan vi tydligt se att hen hade helt fel, hade det inte varit för folkinitiativet så skulle inte skolfrågan fortfarande vara aktuell.

Samme representant attackerade senare verbalt representanter i föräldragruppen och ifrågasatte vad de/vi egentligen höll på med. Hen framförde också i samband med beslutet i juni en önskan om att jag skulle backa av med mitt bloggande ett tag, självklart framfördes inte detta direkt till mig utan jag fick detta önskemål framfört via ”ombud”. Rak och ärlig kommunikation precis som jag vill ha det…

Samma dag som som det sista beslutet i frågan om Bullmarks skola kom, delade vår kära S-förening ut flygblad där de slog sig för bröstet om att deras fantastiska arbete hade räddat skolan i Bullmark. Det var väldigt många som tyckte att det var lite väl magstarkt att de inte med ett ord nämnde det arbete och de insatser som verkligen gjort hela skillnaden i denna fråga. Nämligen det arbete som föräldragruppen och övriga engagerade bybor lagt ner.

Utan dessa insatser av föräldragruppen så skulle denna perifera S-förening överhuvudtaget aldrig ha varit aktuell för diskussion med Umeås S-ledning. För sanningen är att S-föreningen blev totalt överkörda av S-ledningen i inledningsskedet av denna process och de kommer att bli överkörda fler gånger, de har bara inte förstått det själva än…

Förra veckan så uttalade sig S-föreningens ordförande i Folkbladet och hon uttryckte sig ungefär så här: Om bara diskussionerna i frågan upphör så ska nog det här bli bra! Verkligen en sund inställning hos en politiker…

I brevlådan låg idag ett rykande färskt nummer av den lokala S-föreningens nyhetsblad! Reaktionerna på detta kom direkt, bl.a. så hörde en bybo av sig och lät meddela att han varit tvungen att ta en extra dos blodtrycksmedicin när han läste eländet!

Skolfrågan som naturligtvis är huvudnyheten inleds med lite allmän S-propaganda som vi redan hört till leda. En enig nämnd osv osv…

Sedan kommer en passage där S-föreningen uppmanar medborgarna att avstå sin lagliga rätt att överklaga skolbeslutet.

”Vad vi nu önskar oss är att hela processen kan fullföljas utan överklaganden, fördröjningar och genomföras enligt beslut.” 

Är det inte lite väl fräckt? Det är knappast okänt för S-föreningen att beslutet med 100% säkerhet kommer att överklagas med anledning av det ytterst tveksamma valet av placering av den nya skolan. Men detta är ju en helt annan fråga som vi säkert får anledning att återkomma till framöver. Men den samlade bilden är hursomhelst att S-föreningen vill att vi skall sluta protestera, vi skall helst inte ens diskutera frågan och nu skall vi inte heller få överklaga! S-föreningen tillåter helt enkelt inte avvikande åsikter, vilket kan tyckas lite märkligt! Men deras version av demokrati innefattar uppenbarligen inte åsiktsfrihet och yttrandefrihet.

Resten av ”artikeln” är ren gallimatias och ett bevis på S-föreningens dåliga omdöme och deras skeva verklighetsuppfattning. Sug bara på denna fantastiska passage:

”Förr var det ett naturligt steg att lämna mellanstadiet i Bullmark och att skolungdomarna vidgade sina vyer genom att flytta till högstadiet i Sävar.

Så är det inte längre. Dagens skolbarn har redan i förskolan och lågstadiet regelbundet besökt Sävar och Umeå, genom privata besök eller genom att delta i olika aktiviteter , mm.”

På fullt allvar – förstår de ens vad de skriver? Ska vi tolka detta som att ”förr” fick inte barnen i Bullmark lämna byn förrän efter mellanstadiet? Jag är helt säker på att det även förr var så att barnen ”vidgade sina vyer” genom privata besök eller genom att delta i olika aktiviteter i Sävar och Umeå.

Flosklerna fortsätter:

”Nu har skolbarnen således ökat sitt fysiska besöksområde samt även erhållit ökade kontakter genom internet och sociala medier. Behovet av att flytta till annan skolort är inte nödvändigt ur perspektivet att öka sina vyer.”

Det enda som är tydligt här är att deras resonemang haltar betänkligt. Läser man vidare så inser man att det vi just har kämpat oss igenom skall vara någon form av övergång till slutklämmen i artikeln, som handlar om en framtida digitaliserad skola! Fullständigt logiskt eller hur! Jag kanske är en riktig bakåtsträvare, men jag har svårt att riktigt gå i gång på deras förslag kring Projekt Högstadiet.

Oavsett vilka insatser som S-föreningen har gjort för den här bygden genom åren så känns det nu väldigt uppenbart att deras bäst-före-datum har passerats med råge! Det kan för övrigt vara vettigt att se över våra politikers bäst-före-datum även på ett större plan. Det är nu dags för ett yngre garde att ta över rodret i Gravmark Bullmark Socialdemokratiska förening, för som jag ser det så är ni nu direkt skadliga för bygden!

Här nedan hittar ni ”nyheten” i sin helhet:

IMG_1640

IMG_1641

Om ni har tagit er ända hit så behöver säkert även ni en extra dos blodtrycksmedicin… 

Löven, Brydsten, S-föreningen, Planea och mycket annat…

Av , , 9 kommentarer 63

Istället för att skriva mycket om lite, så blir det lite om mycket…

Moa Brydsten, uttalar sig i Folkbladet och säger att hon aldrig sagt något om någon konsultrapport och att allt bara är ett missförstånd och att hon kanske varit lite otydlig… Jag vet inte riktigt, men jag tycker nog tvärtom att du varit otroligt tydlig Moa! Men du verkar ha lite dåligt minne…

S-föreningen här ute i byarna går från klarhet till klarhet med följande uttalande: ”Vi hoppas få bort de här diskussionerna så att vi får arbetsro” Det är ju självklart att allting blir bra om vi bara slutar diskutera skolfrågan, för det är väl bara diskussionerna som är problemet här, eller? S-föreningens företrädare skulle definitivt må bra av att hälsa på när föräldrar och övriga bybor möts och diskuterar skolfrågan. Det kanske vore läge att ni lyssnade på vad folket ute i byarna verkligen tycker, ni verkar ha missat en hel del…

Stängt för allmänheten! På gårdagens För- och grundskolenämnd så slängdes allmänheten ut när det blev dags för punkten där skoldirektören skulle informera. Hemlighetsmakeriet fortsätter alltså, symptomatiskt för hur det sett ut från första början.

Skolområdeschefen, Erik Nordahl är den som själv stått för den omtalade interna bedömningen av Bullmarks skola, detta avslöjades på på För- och grundskolenämndens möte igår. Jag vet inte riktigt om det matchar hans pedagogiska kompetensprofil, men vad vet jag… Trodde faktiskt att fastighet var inblandade men det vore väl dumt att utnyttja folk med rätt kompetens för något sådant här! Det gäller ju trots allt bara drygt 100 ungar ute på landsbygden så hur noga kan det vara…

Planea AB som bildades 2015-09-29, är alltså företaget som satt sin heder på spel genom att ”besikta” Bullmarks skola. Skoldirektör, Ann-Christine Gradin säger så här:

”Det finns fortfarande inga skrivna handlingar som beskriver husets status.

– Det vi har är minnesanteckningar, koncept.”

Det känns ju betryggande att de har minnesanteckningar och ett koncept, då behöver vi ju inte vara oroliga längre för det verkade ju ett tag som om de helt tappat konceptet…

Moa Brydsten, ger en känga till de hemska politiker i de andra partierna som inte litar på tjänstemännens kompetens, för det har minsann hon gjort hela tiden… Jag hade nog en lite annorlunda bild av detta, men det var säkert också ett missförstånd, eller???

Barnkonsekvensanalyser inom kommunen. I veckan kunde vi läsa i Folkbladet att det har konstaterats att det finns tydliga brister kring hur det arbetas med barnkonsekvensanalyser! ”Alla beslut ska fattas utifrån en barnkonsekvensanalys. Men tio år efter fullmäktigebeslutet finns tydliga brister som nu ska åtgärdas.” Kan ju vara läge att titta på den så kallade barnkonsekvensanalysen som gjordes gällande Bullmark och Botsmarks skolor, ett bättre avskräckande exempel måste var svårt att hitta! Så gör bara tvärtom så blir det nog bra…

Lövens tränare får kicken efter en dålig säsongsinledning, men den politiska ledningen sitter fortfarande kvar efter två skakiga år! Var finns logiken i detta?

Folkinitiativet fortsätter oförtrutet sin namninsamling för att rädda skolorna på Umeås landsbygd och responsen sista veckan har varit helt fantastisk. Nu har det dessutom startats upp en nästan lika viktig namninsamling! Lövenfansen samlar in namn för att få tillbaks hela Umeås favoritmålis, Kevin Lindskoug. Precis som för folkinitiativet så är det snudd på obligatoriskt att skriva på. Här kan ni skriva på för Kevin

Ansvarslöst Hans Lindberg

Av , , 4 kommentarer 83

Här nedan kan ni läsa ett blogginlägg av Hans Lindberg från igår kväll där han hyllar Moa och skyller allt på tjänstemännen!

Att ta ansvar betyder tydligen olika saker för olika människor. För Hans Lindberg handlar det uppenbarligen i första hand om att skylla på någon annan. I det här fallet så lämpas skulden över på tjänstemännen vilket känns snudd på osmakligt. Om Hans bild av att ta ansvar är att man i panik gör något när mediedrevet blir ”för hårt” lite drygt sju månader in i ett ärende så finns det ett ytterst allvarligt och grundläggande problem på Umeås politiska scen! Nämligen den politiska ledningen…

Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför Hans Lindberg väljer att gräva den redan djupa graven ännu djupare… Med detta inlägg och det som kom strax innan, där han vevar vilt mot bl.a. C och V för att de står bakom folkinitiativet, visar Hans tydligt att han inte hängt med överhuvudtaget i denna fråga!

Här kommer Lindbergs inlägg:

”Bra och ansvarsfullt av Moa Brydsten!

Efter gårdagens debatt i fullmäktige om underlag och tjänstemannens beredningen inför ärendet om Bullmarksskola i för- och grundskolenämnden har nämndens ordförande Moa Brydsten agerat.

Då några ledamöter i nämnden efterfrågat mer information om ärendets beredning har Moa Brydsten nu lagt ett uppdrag till förvaltningen att vid torsdagens nämnd redovisa ärendets underlag och beredning.

Det är bra och ansvarsfullt av Moa Brydsten som ordförande att efterfråga mer information av tjänstemännen då frågetecken uppstått. Som politiker är det inte hennes ansvar hur beredningen gått till och det är alltså helt rätt att kräva en redovisning av ansvariga tjänstemän.”

Först och främst så är det självklart jättebra att Moa agerar men tyvärr så är det ca. sju månader för sent!

Ledamöter i nämnden samt medborgare och medier efterfrågade mer information redan innan beslutet som fattades i februari! Så den stora frågan här blir ju således varför Moa inte fick det här plötsliga infallet av ansvarskänsla redan då?

För inte beror det väl enbart på att hon nu sitter rejält parkerad på pottkanten? Hans, om du nu anser att det är bra och ansvarsfullt att efterfråga information när frågetecken uppstått, vad skulle du då kalla det när någon struntar i alla frågetecken som uppstår och kategoriskt vägrar ordna fram den information som efterfrågas? Personligen så tycker jag att det verkar vara extremt ansvarslöst men vi kanske utgår från olika måttstockar…

Det har sedan första stund funnits mängder med möjligheter att ta ansvar och reda upp den här soppan, men genom att vägra göra just detta så har hon/ni visat att ni är allt annat än ansvarsfulla. Dessutom uppvisar du ett anmärkningsvärt dåligt omdöme när du nu efter sju månaders mörkläggning, kommer krypande och försöker släta över alla era snedsteg genom att skuldbelägga andra. Riktigt pinsamt helt enkelt!

Sedan säger du att det inte är Moas ansvar hur beredningen gått till, utan du verkar anse att det ansvaret helt och hållet ligger på tjänstemännen. Det här är inte direkt en ödmjuk inställning och det låter faktiskt rent av ansvarslöst. Som ansvarig politiker har man ett ansvar att se till att relevanta underlag tas fram och att dessa även kritiskt granskas. Innan du kastar sten i glashus borde du också fundera över innebörden i följande gamla ordspråk: Som man frågar får man svar…

Skulle det inte kunna vara så att det sätt på vilket underlag och information efterfrågas också har stor inverkan på hur beredningen går till och i förlängningen hur underlagen kommer att se ut? Jag vet inte vad du säger Hans, men utifrån det jag sett kring hur ärendet hanterats så är det ställt utom varje tvivel att Moa är medskyldig till både bristerna i hanteringen och bristerna i de slutgiltiga underlagen.

Precis som så mycket annat så handlar politk om lagarbete, men för att det skall kunna fungera så måste man lyssna på andra och försöka samspela! Det gäller inte minst om man fått förtroendet att bära tröjan där det står ledare på ryggen…

Det börjar vara dags att ni visar lite ryggrad och slutar upp med att skylla på andra politiker, tjänstemän och allt annat som passar för tillfället. För hör och häpna – det är inte alltid någon annans fel…

 

Balticgruppen har fått påstötning om att bygga skola i Bullmark

Av , , 2 kommentarer 61

Idag var det åter full fart med namninsamling i centrala stan under lunchen!

Representanter för föräldragruppen, Centerpartiet och Arbetarpartiet gjorde gemensam sak och samlade in namn till folkinitiativet för skolorna på Umeås landsbygd. Det var en mycket lyckad tillställning där det blev väldigt uppenbart att den senaste tidens avslöjanden i media kring hur illa skolfrågan hanterats verkligen har haft genomslagskraft. Väldigt många som vi träffar är, med rätta, rejält upprörda över hur saker och ting skötts. Många frågar sig om ”dom” (politikerna) verkligen tror att de ska komma undan med dessa lögner! Det enda svar vi har kunnat ge är att det faktiskt verkar så…

Jag hade själv förmånen att få två särskilt intressanta möten idag. Det första var med Krister Olsson, Balticgruppen, som trots sedvanlig lunchstress tog sig tid att byta några ord med mig. Krister ville inte skriva på namninsamlingen men han sade att han respekterar det arbete vi lägger ner för att rädda skolorna och vår bygd. Jag föreslog dessutom att vi skulle sätta oss ner en stund och skissa på en lösning där vi tillsammans med Balticgruppen löser skolfrågan i Bullmark genom att helt enkelt bygga en ny skola. Men som sagt så var Krister en aning stressad så vi får nog sätta oss ner vid ett senare tillfälle och färdigställa dessa planer. Mitt intryck var dock att Krister helt klart var positivt inställd till detta koncept…

Nästa möte var med självaste Hans Lindberg och på frågan om han ville dra sitt strå till stacken och rädda våra byaskolor genom att skriva på folkinitiativet så fick jag en något blandad respons. Hans föreföll vara väldigt stressad och låtsades febrilt prata i telefon, så vi nådde aldrig riktigt den punkt när han greppade pennan och satte en kråka på vår lista. Säkerligen så kommer han att skriva på nästa gång vi ses, när han inte är fullt så stressad. För han är ju faktiskt allas vår hövding och det borde väl betyda att han månar lika mycket om oss på landsbygden…

Den stiliga damen vid Hans Lindbergs sida såg dock verkligen ut att sympatisera med oss fullt ut! För hon blev så omåttligt glad att se mig att hon i det närmaste började skratta av ren och oförställd glädje! Troligtvis var hon så där innerligt bubblande glad för att hon vet hur viktigt det är att ställa upp för sina medmänniskor, även om de bor på landet…

Tack för idag!

Hans och Krister då ses vi väl nästa tisdag, samma tid och samma plats. Var dock lite försiktiga så ni inte ramlar ner i den stora gropen som en gång i tiden kallades rådhustorget…

Något att berätta för barnbarnen…

Av , , 8 kommentarer 67

Jag gissar att många av er är rätt less på allt tjat om den där hemliga konsultrapporten gällande Bullmarks skola vid det här laget! Det enda som är mer hemligt och höljt i dunkel här i Umeå är nog sanningen om Frimurarna och anledningen till att väggarna i Väven saknar isolering… Så för att inte trötta ut er alldeles, skall jag endast belysa några få punkter som rör den av S-ledningen så välregisserade skolfarsen.

Moa Brydstens svar på den interpellation som var uppe igår på fullmäktige tycker jag inte vi behöver beröra särskilt mycket. Vi kan bara konstatera att hon inte lyckades så bra att försvara sin ståndpunkt och sitt handlande. Att undvika att ge svar på alla de frågor som ställdes både av politiker och media kanske var taktiskt korrekt, men det ger nog inte speciellt många pluspoäng ute i väljarkåren. Men som sagt allt detta fyllde ju traditionella- och sociala medier under gårdagen så det kan vi väl lämna därhän tillsvidare.

Eller som en tidigare aktiv socialdemokrat uttryckte sig angående Moas ickesvar: Det är ganska taktiskt av henne för det är först när kommunrevisorerna eventuellt uttalar sig som hon blir ”hängd” eller friad. 

Det ligger nog en hel del sanning i detta och vi kan väl konstatera att kommunrevisorerna nu borde ha fått upp ögonen ytterligare när kammarätten nu slagit fast att den konsultrapport Moa gång på gång refererar till faktiskt inte ens finns…

Om vi lämnar den ”påhittade” konsultrapporten för ett slag och fokuserar på hela hanteringen av skolfrågan, så inser vi ganska snart att felen som begåtts är många. Ett av problemen är den totala avsaknaden av korrekta beslutsunderlag. Den nu så omtalade konsultrapporten utgör endast toppen av isberget. Problemet går dock betydligt djupare än så. Det handlar inte heller bara om att underlagen saknas, den springande punkten är orsaken till att underlagen saknas! Här aktualiseras verkligen gårdagens interpellation som egentligen handlade om öppenhet och transparens. Den tragiska sanningen är att vettiga beslutsunderlag utan problem skulle kunna läggas fram om det inte varit för den lilla detaljen att S-ledningen av någon anledning inte vill att några underlag ska tas fram i den här frågan. Det har från första början varit tydligt att det är locket på som gäller här, en total mörkläggning av sällan tidigare skådat slag.

Även om vissa tjänstemän fått utstå lite kritik för sitt agerande i frågan, så torde det inte finnas någon som helst tvekan om vilka som håller i taktpinnen. S-ledningen har sannolikt gett direktiv om vilka underlag som behövs. Vilket scenario eventuella rapporter skall stödja samt hur utförliga underlagen skall vara. Så utifrån de underlag som välsignats är allt det vi fått bevittna fullt logiskt, det är faktiskt helt enligt planen! Med undantag för en liten detalj, S-ledningen hade nog aldrig i sina vildaste fantasier trott att ett gäng tröga lantisar skulle orka streta emot så här mycket och länge. För utan insatserna av engagerade bybor och andra hade detta sedan länge varit ett avslutat kapitel…

Det som är märkligt är att det framförallt verkar vara i För- och grundskolenämnden denna mörkläggning tillämpas! Enligt en rad nu aktiva politiker så hanteras inte den demokratiska processen så här illa i övriga nämnder. Där tillhandahålls underlag som täcker in de aspekter som påverkar det aktuella beslutet och det verkar inte heller vara omöjligt för icke S-politiker att begära ut kompletterande underlag.

I ljuset av detta så blir det än mer obegripligt varför det i För- och grundskolenämnden inte behövs några vettiga underlag för att fatta beslut, som inte bara berör barn utan en hel bygd. Det är fullständigt obegripligt! Att de berörda politikerna som skall fatta beslut inte ens kan få ut de underlag som de anser behövs är minst sagt anmärkningsvärt. Den bild som gamla rutinerade Umeåpolitiker ger av ledarskapet i såväl För- och grundskolenämnden som i den nya orutinerade S-ledningen är allt annat än smickrande.

En politiker beskrev det här specifika ärendet som det sämst hanterade ärendet hen hade upplevt på sina 30 år i politiken. Vi som följt detta på nära håll har inte alls svårt att förstå att de ligger till så. Det är bara tråkigt att måsta uppleva detta  lågvattenmärke i Umeås politiska historia. Det kanske kommer att finnas roligare historier att dra för barnbarnen på ålderns höst…

Avslutningsvis så kan vi konstatera att vi nog kan lägga ner det här med att jaga konsultrapporter! För det är helt uteslutet att en regelrätt besiktning av Bullmarks skola har genomförts. Det som dock är väldigt intressant är att det ryktas om att företaget Feelgood har gjort någon form av bedömning av arbetsmiljön på skolan. Kan det rent av vara denna bedömning som Moa grundar sitt beslut på? Om så är fallet gör hon nog rätt i att tiga, för såvitt jag vet ägnar sig inte Feelgood åt fastighetsbesiktning…

Inget svar är också ett svar…

Av , , 2 kommentarer 59

Idag på förmiddagen så togs nedanstående interpellation upp i Kommunfullmäktige! Högst relevanta frågor som inte borde vara speciellt svåra att svara på om man har rent mjöl i påsen! Men eftersom Moa Brydsten mjöl är allt annat än rent så var nog hennes svar ganska väntat, om man nu kan kalla det för ett svar… Egentligen så handlar det endast om att hon gör sitt yttersta för att undvika svara på frågorna!

Om nu någon lyckats missa detta så är det alltså som så att Moa varken låter oss medborgare, pressen eller de politiker som skall fatta beslut ta del av konsultrapporter eller andra underlag. Personligen så är jag ganska övertygad om att detta beror på att det i det här fallet inte gjorts någon bedömning av en extern konsult.

Den stora frågan är dock hur länge Moa tänker fortsätta stånga huvudet i väggen och fortsätta hävda att inga fel har begåtts och att det inte är hennes ansvar! Hon gör precis samma sak när vad gäller skolan i Botsmark! Även här är hon ytterst ansvarig men hävdar med en dåres envishet att det inte ligger på hennes bord. Att hänvisa  till att det är tjänstemännens sak att städa upp det kaos hon själv ställt till med tyder på grava brister i hennes omdöme!

Men åter till Bullmark och mysteriet med den hemliga konsultrapporten! Även om nu Moa lyckas slingra sig igenom dagens fullmäktige med det bedrövliga svaret på Vänsterns interpellation, så måste hon inse att förtroendet för henne är kört i botten sedan länge. Dessutom så kommer det ju att blåsa upp till ännu en storm när de externa revisorerna har granskat hanteringen av detta ärende. Så snaran kommer alltså att dras åt ytterligare, bara det faktum att revisorerna anser att det finns anledning att göra en granskning är en kraftig markering. Utöver detta så väntar vi fortfarande på att kammarrätten skall ta ställning till om Umeå koppmun verkligen fick neka till att lämna ut det material som finns gällande konsultens bedömning av skolan. Mer om det rent juridiska kring detta kan ni läsa ett av mina inlägg från i juli: Korthuset faller samman.

Det skall bli spännande att höra vad som sades på insidan kring detta! Vem vet information kanske börjar sippra ut redan så här i lunchtid…

Här nedan kommer interpellationen:

Tjänsteskrivelse 2016-09-08

Kommunfullmäktige Diarienr: KS-2016/00632

Interpellation – Gäller öppenhet och transparens inom verksamhetsområdet Utbildning?

Förslag till beslut

Ärendebeskrivning

Efter medgivande av kommunfullmäktige ställer Elisabet Forsell (V) följande interpellation till för- och grundskolenämndens ordförande:

I en debattartikel i Folkbladet 22/6-16 skriver Moa Brydsten: ”Genom en konstruktiv dialog med Gravmark-Bullmarks socialdemokratiska förening har vi gemensamt kunnat hitta en ny lösning. Samlade krafter som tillsammans söker kreativa lösningar ger ofta resultat! Dialogen med Gravmark-Bullmarks socialdemokratiska förening har lett till att vi ånyo utrett beskaffenheten på befintlig skola. Vi kan efter bedömning av extern konsult konstatera att fastigheten är i bra skick och kan användas för grundskoleverksamhet.”

Klockan 15:22 samma dag, dvs. dagen innan För- och grundskolenämndens junisammanträde, får vi ledamöter beskedet att två nya beslutspunkter lagts till dagordningen. Den ena är ett förslag till beslut angående nyttjande av nuvarande skollokal i Bullmark. I ärendebeskrivningen står det: ”Efter att nytt uppdrag getts till förvaltningen att utreda möjligheten till ett fortsatt nyttjande av nuvarande Bullmarks skola, bedöms att skolbyggnadens status medger förlängt nyttjande för grundskoleverksamhet”. När frågan om undervisning och skola i Bullmark på nytt tas upp i nämnden sker det alltså mot bakgrund av ett nytt utredningsuppdrag som givits till förvaltningen utan att nämnden informerats eller getts möjlighet att medverka i ärendets fortsatta behandling. Ingen bedömning av någon extern konsult finns med i handlingarna. När jag som nämndsledamot begär att få ut den, får jag från registrator svar att ”Det material som finns i ärendet är tjänsteskrivelsen som du har i din Ipad”. Jag kan senare läsa i VK att även VK och någon privatperson begärt ut handlingen, men inte fått den, samt att Moa Brydsten inte ser någon poäng i att ens läsa bedömningen.

V frågar därför:

1. Den bedömning av extern konsult som du hänvisar till i din debattartikel, finns den skriftlig eller rapporterades den muntligen?

2. Rapporterades den till någon socialdemokratisk förening eller till utbildningsförvaltningen?

3. Vem anlitade den externa konsulten?

4. Vem är den externa konsulten?

5. Anser du att utbildningsförvaltningen genom att inte lämna ut handlingen, har agerat i enlighet med Umeå kommuns uttalade gemensamma värdegrund angående öppenhet och transparens (MÖTS)?

För- och grundskolenämndens ordförande Moa Brydsten (S) lämnar följande skriftliga svar:

För- och grundskolenämndens presidium riktade en frågeställning till utbildningsdirektören om huruvida det var möjligt att fortsatt nyttja nuvarande Bullmarks skola för skolverksamhet även efter år 2018. Under förvaltningens beredning av denna frågeställning har såväl intern som extern kompetens nyttjats. Detta följer normala rutiner och arbetssätt inom förvaltningen.

Förvaltningens beredning har därefter lett fram till en samlad bedömning. Denna samlade bedömningen finns redovisad i den tjänsteskrivelse som behandlades på för- och grundskolenämndens sammanträde den 23 juni 2016. Med detta underlag hade presidiet fått svar på den fråga som ställts till utbildningsdirektören. En enig för- och grundskolenämnd beslutade då att elever i årskurs 4-6 inom Bullmarks skolas upptagningsområde går kvar i nuvarande Bullmarks skola även efter år 2018. 

När det gäller interpellantens fråga angående utlämnande av arbetsmaterial som funnits med i beredningen så är det inte en politisk fråga. Jag har dock inhämtat fakta för att kunna redogöra för hanteringen. När begäran om utlämnande av handling kommer in görs bedömning om huruvida det begärda materialet enligt lag (1976:954) är en allmän handling (inkommande, utgående eller upprättad) eller icke allmän handling. För allmän handling görs därefter bedömning om den är offentlig eller om den ska sekretessbeläggas (hemliga uppgifter stryks) vartefter handlingen lämnas ut. Till icke allmän handling hör sådant som exempelvis elevregister, incidentrapporter och arbetsmaterial. Dessa lämnas inte ut. Förvaltningen har i detta fall agerat utifrån gällande lagstiftning.

Tjänsteskrivelsen som det refereras till här ovan säger som vi tidigare konstaterat inte ett skvatt! Om ni vill kika på den igen så finns den i ett av mina äldre inlägg här. Vad gäller enigheten i nämnden så är det en sanning med modifikation. Det efterspel vi fick se från politikerhåll i media vittnar om allt annat än enighet.)

Snälla Moa! Vad är det som är så hemligt att du känner dig tvungen att fortsätta snärja in dig själv i dessa dumheter? Sanningen kanske skulle svida ett litet tag, men du åsamkar dig själv betydligt mer skada genom ditt nuvarande agerande! Det bästa för alla parter, inklusive dig själv, vore om du klämde ur dig en ursäkt och rättade till dina alltför uppenbara misstag! Att säga förlåt gör inte speciellt ont…

Så här rapporterar VK från KF: Inga svar på frågor om konsultrapport 

Holmlund tar Moa i örat…

Av , , Bli först att kommentera 59

Lennart Holmlund besökte i helgen Bondens marknad och när han ändå var där så tog han sig gott om tid till att prata med en av skolfrågans representanter som gick runt och samlade namn till folkinitiativet. Vid mitt samtal med vår representant så glömde jag totalt bort att fråga om Lennart hade skrivit på våra listor, men eftersom han är en rättskaffens man som inser värdet av en levande landsbygd så känns det väl ganska självklart att han satte en kråka på listan…

Under vad som verkar ha varit ett väldigt givande samtal framförde vår representant vårt befogade missnöje med den socialdemokratiska skolpolitik som förs med Moa Brydsten vid rodret. Självklart var fokus mest på det haveri vi nu får bevittna kring skolorna i Bullmark och Botsmark.

I all sin klokskap lät Lennart Holmlund här meddela att den här typen av stora beslut skall fattas av kommunfullmäktige och inte av en enskild nämnd. Klokt Lennart, mycket klokt! Av en händelse så är det precis vad vi här ute i byarna försökt påtala sedan i februari. Det känns tryggt att åtminstone Lennart håller med oss…

Vidare så tyckte skolfrågans representant att Lennart skulle ta ett snack med Moa angående detta! Rättfram som herr Holmlund är så sa han: ”Jamen hon träffar jag ju på måndag i fullmäktige, så det är inga problem” 

Det enda sätt jag kan tolka allt detta på är att Lennart Holmlund sympatiserar med oss här ute på landsbygden. Så vi får väl rikta ett stort tack till Lennart som äntligen visar var han står i skol- och landsbygdsfrågan. Det är faktiskt på tiden att någon tar Moa i örat och ger henne en tillrättavisning och vem är väl bättre lämpad än allas vår Lennart Holmlund att göra detta…

Den lilla detaljen att Lennart Holmlund tyckte det var relevant i sammanhanget att kalla mig för halvkriminell väljer jag att bortse ifrån. Det måste väl ha varit ett missförstånd, eller? För är det inte snudd på kriminellt att anklaga någon för att vara kriminell bara sådär…