Harta borti Hartman å harta borti he…
Region Västerbottens starke man Thomas Hartman…
…visar under Debatt i VK att han är gravt olämplig på sin position. Han pratar sig varm om värdegrundsbaserad varumärkesvård och hur viktigt det är att lagar följs och att våra offentliga inrättningar ser till medborgarnas bästa o.s.v o.s.v. Så här inleder den gode Hartman sitt debattinlägg:
Varumärkesvård en uppgift även för det offentliga
”Det behövs mera värdegrundsbaserad varumärkesvård i det offentliga – i klartext att tid och resurser avsätts till detta viktiga arbete. Just för att lagarna ska följas, för att de offentliga inrättningarna ska se till medborgarnas bästa på ett bättre sätt och därmed kunna fullfölja sina uppdrag med hög kvalitet och god rättssäkerhet.”
Efter denna inledning kommer en lång harang av floskler som till och med känns tröttsam för mig som är en notorisk ordbajsare. Det hela utmynnar hur som helst i följande:
”Orden och dess valörer är viktiga. Låt oss därför prova med ladda om ”V-ordet”. Vi byter ut begreppet ”varumärke” mot ”verksamhet”. Varumärkesvård blir verksamhetsvård. Vad händer då? Nu är förstås inte begreppen helt synonyma. Men det som det har gemensamt är svaren på de tre frågorna: Varför finns vi till? För vem finns vi till? Och hur ska vi lösa vårt uppdrag? Det gör varumärkesvården till en integrerad del av verksamhetsutvecklingen.”
Herr Hartman försöker troligtvis förmedla något viktig till oss alla här och fortsätter vi läsa i debattinlägget, som finns här, så kan vi anta att det möjligtvis handlar om att företag/kommuner/myndigheter som sköter sig, är ärliga och öppna kommer att få gott anseende och andra som beter sig som Umeå kommuns politiska ledning får betydligt sämre anseende och varumärket/verksamheten blir då lidande. För att verkligen understryka vad som händer när man missköter varför, för vem och hur-frågorna så säger han så här:
”dessa är inte exempel på vård av utan i stället på degenerering av varumärket, vilket förstås är kontraproduktivt.”
”varumärket byggs utifrån allt vi gör – från personliga möten till masskommunikation – externt och internt. Varumärket är således en fråga som involverar alla i en organisation.”
Efter ett inlägg som i mitt tycke aldrig riktigt kommer till poängen så klämmer ändå Hartman i rejält på sluttampen och lyfter fram det goda exemplet som ska visa att hans resonemang är mer än bara en lång rad med ord. Det goda exemplet som ska få oss alla att känna att Hartman förstås har helt rätt i resonemanget, som vi aldrig egentligen begrep.
Thomas Hartmans goda exempel är Skatteverket! Men vänta nu jag hör inget sus av igenkännande! Nej jag hör bara en massa muttrande om Panama, oegentligheter och att det här kan ju inte stämma…
Skatteverkets kärnvärden är: offensiv, pålitlig och hjälpsam. Ja det kan kanske stämma att de rika vännerna till skatteverkets chefer tyckte att de var pålitliga när de var så offensiva och hjälpsamma med att förvarna dem om att deras ljusskygga Panama-affärer skulle granskas… Personligen så kan jag nog klara mig utan den typ ”varumärkesvård” som skatteverket verkar ägna sig åt och som Thomas Hartman förordar!
Det dåliga omdöme Region Västerbottens chef för kommunikation och externa relationer visar med denna artikel är anmärkningsvärd och den visar också att det finns tveksamheter kring om han verkligen förstått det här med varumärkesvård! Fast å andra sidan kanske problemet är att han, precis som många av våra politiker, är i total avsaknad av moralisk kompass och därför inte kan inse att Skatteverkets anseende är kraftigt skadat i allmänhetens ögon.
Om vi för ett ögonblick ska vara allvarliga så tycker jag att vi lyfter tillbaks hela varumärkesfrågan till Hartmans egen spelplan. Så där, nu kan vi alla ställa oss frågan hur väl vi, medborgare, tycker att han har lyckats med att vårda varumärket Region Västerbotten…
Trevlig helg på er alla…
Det var förresten länge sedan jag tillhandahöll någon satir! Så på förekommen anledning kommer här en matematisk övning med ursprung någonstans i Region Västerbotten:
Senaste kommentarerna