Redan när upphandlingen pågick skrev jag ett antal inlägg där jag gav min syn på hur kommunen bör tänka och agera i fråga om val av leverantör av Umeås framtida elbussflotta.
Pris, funktion och driftsäkerhet samt företagens historik av produktion och leverans av elbussar och laddinfrastruktur till andra kunder ska utgöra tungt vägande skäl vid val av leverantör – Så även ekonomisk styrka och förmågan att tillhandahålla service och reservdelar under åtskilliga år framåt.
Att kommunen och de ansvariga gjorde precis det och avstod från att ensidigt gynna den leverantör som sålt bussarna till provtrafiken genom att tillämpa ett öppet upphandlingsförfarande visar på styrka och beslutskraft.
Hybricons bussar må vara byggda på innovation och nytänkande med de problem detta fört med sig vad gäller ständiga driftstopp och driftstörningar håller inte i längden om fordonen är tänkta att användas i högintensiv kollektivtrafik.
Det ska dessutom paras med det faktum att Hybricon är ett nytt företag på bussmarknaden som aldrig byggt traditionella bussar och därtill i princip bara levererat de få elbussar som idag rullat i Umeås testtrafik av elbussar och elbussinfrastruktur.
Att det innebär att Hybricon därför saknar den stabilitet som behövs för den som ska köpa in bussar till storskalig busstrafik ska våga välja dem som leverantör ser jag därför som självklart – Att bolaget därtill dras med finansiella problem gör inte saken bättre.
Jag betvivlar inte att Hybricon med tiden kommer att lyckas med sina ambitioner att producera en produkt som uppfyller alla kriterier – Kostnaderna och vedermödorna för att nå dit ska dock bäras av företagets aktieägare och inte av skattebetalarna vilket till stor del varit fallet fram tills nu.
Umeå kommun kan känna sig stolta över den chans man gett företaget i och med att Umeå kommun agerat försökskaniner och därtill satsat skattepengar i Hybricons utveckling av framtidens elbuss – Då genom att betala fullt ut för de bussar och den laddinfrasrtuktur som ingått i testtrafiken under åren fram tills nu.
VDL som valet nu föll på har byggt bussar länge med stor framgång och har därtill levererat ett stort antal elbussar och laddinfrastruktur till olika trafikhuvudmän i många länder med stor framgång.
Att de bussar och de system man levererat dessutom fungerar bra i verkligheten och rullar på utan större driftstörningar är tunga skäl att välja dem som leverantörer av Umeås framtida elbussar.
VDL och kinesiska BYD som är störst i världen på elbussar för närvarande är de med mest erfarenhet och de leverantörer som har en pålitlig produkt som fungerar i alla situationer.
Att dessa därutöver har en storlek och en finansiell stabilitet man kan lita på för framtida service och framtida tillgång på reservdelar och experthjälp är andra tungt vägande skäl.
Därför ska jag avsluta med att säga att Umeå komun gjort ett mycket bra val vad gäller leverantör av Umeås framtida elbussflotta.
Starkt Jobbat UKF, INAB och Hans Lindberg (S) med flera – Er kan man lita på!
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna