Invandrade är en resurs som kan öka vår utrikeshandel.
För att framgångsrikt göra affärer i andra länder än det egna behövs gedigna kunskaper om landet och människorna i det land man vill göra affärer i.
Att vi med den vetskapen inte tillvaratar kunskapen och kontaktnätet hos de som invandrat till Sverige från andra länder för att öka den svenska exporten tycker jag är fel och ett samhälleligt misslyckande.
Därför tycker jag att vi Socialdemokrater ska vidareförädla en av de få bra saker Alliansen skapade under sitt regeringsinnehav – Detta genom att återstarta det arbete vår föregående Utrikeshandelsminister Ewa Björling initierade när hon startade Projektet Kosmopolit.
Hela idéen med Projekt Kosmopolit vara att använda invandrades kompetens och kunskap om kultur, affärskultur och affärsmodeller i sitt forna hemland som språngbräda och resurs för svenska företag med exportambitioner.
Till exempel lära sig varför siffran 4 inte är någon bra siffra att använda på produkter och tjänster för företag som har affärsambitioner i Kina.
Inom ramen för projektet bildades ett antal Kosmopolitföreningar runt om i vårt land av vilken föreningen i Umeå var den nordligaste – Föreningar där den initiala tanken var att föreningen skulle vara en mötesplats mellan invandrare med kunskap om sina forna hemländer och svenska företag.
Projekt Kosmopolit är i dag mer eller mindre dött vilket förklaras av att den tidigare regeringen en bit in i projektets levnad gjorde dåvarande Exportrådet till huvudman för aktiviteterna.
Jag tycker därför att vi ska återuppta och vidareförädla Projekt Kosmopolit då själva grundtanken om att använda människor invandrade till Sverige och deras kunskaper som verktyg för en ökad export är helt rätt och mycket tilltalande.
Dock måste stora förändringar till vad gäller hur projektet ska finansieras och styras om vi vill få ut maximalt med nya exportmöjligheter ur föreningarnas arbete.
För mig som tillbringat många år med bosättning och arbete utanför Sveriges gränser blir det dag för dag allt klarare att vårt svenska sätt att tänka och göra affärer på är ett hinder som gör att den fulla affärspotentialen inte nås fullt ut.
När jag försöker förmedla den kunskap jag själv skaffat mig genom att aktivt arbeta med internationell affärsutveckling kan man ibland slita sina gråa hår då man ska försöka få svenska företag att förstå hur mycket baskunskap man måste skaffa sig om ett land innan man kan nå framgång i affärer i det landet.
De allra flesta tycks tro att den svenska modellen funkar överallt och att alla andra världsmedborgare tycker och tänker som oss svenskar – Något som givetvis är helt fel,
När man sedan misslyckas med att sälja sin vara eller tjänst skyller man misslyckandet på att den tilltänkta köparen är konstig eller avvikande och därför inte förstod nyttan och potentialen i affärserbjudandet.
Hade företaget gjort sin hemläxa på ett bättre sätt skulle företaget med lätthet kunnat anpassa den tilltänkta affärsplanen och affärsstrategin och nå mycket större framgång på utländska marknader.
Det är just här som Projekt Kosmopolit och invandrade svenskars kunskap om sina forna hemländer kommer in i bilden.
Att med hjälp av invandrade redan på hemmaplan lära sig hur människor bosatta i andra länder tycker och tänker samt hur affärskultur och sättet att göra affärer på fungerar är viktiga kunskaper att inhämta för alla företag med exportambitioner.
Görs denna läxa på rätt sätt kommer man bättre förberedd till de framtida affärsmötena – Dessutom med en affärsstrategi som är anpassad till den marknad man ska göra affärer på.
Jag har gott om egen erfarenhet av att göra globala affärer och har själv med stor framgång gjort affärer i oerhört många av jordens länder – Något som givit mig insikten att en och samma produkt går att sälja med framgång överallt så länge man är väl förberedd och gör på rätt sätt.
Innan man går in på en främmande marknad måste man därför lära sig massor av saker om den marknaden.
Bland kunskaperna som måste inhämtas finns följande:
- Kunskap om BNP, befolknings storlek mm. – information som med fördel inhämtas via internet.
- Kunskap om huruvida den marknad man fokuserar på är mogen för den vara eller tjänst jag vill sälja.
- Kunskap om hur landet/marknadens konsumtionsbeteende ser ut.
- Kunskap om vilka egenskaper och marknadsföringsåtgärder som triggar medborgarna i det land man önskar sälja till att köpa just vår vara eller tjänst..
- Kunskap om hur produkten eller tjänsten ska förpackas för att vara attraktiv för de potentiella köparna – E.g. vilken färg, namn eller numrering som ska användas på produkten och/eller förpackning för att uppnå lyckat resultat.
Vägen till framgång är att undersöka dessa saker grundligt.
Vill man lyckas fullt ut och nå full potential måste man på djupet skaffa kunskap om hur de tilltänkta kunderna tycker och tänker – Det slutar inte där – När vi nått så långt måste vi dessutom forska bakåt i landets historia för att ta reda på vad som fått dem att tycka och tänka som det gör.
- Vad finns det i deras historiska DNA som vi bör bejaka om vi vill nå framgång med det vi vill göra?
Författaren har insett vikten av detta och även hur berikande och lärorikt det är för en själv som individ att sätta sig in i andra människors tankesätt. Det är på detta område människor invandrade till Sverige utgör en avgörande skillnad för om vi ska lyckas eller misslyckas.
Därför är ett återupptagande av Projekt Kosmopolit en viktig beståndsdel för att öka den svenska exporten.
Jag har en klar uppfattning om hur detta kan göras på bästa sätt – Att människor invandrade till Sverige utgör en del av vägen till framgång är en självklarhet.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna