Nu är måttet rågat – Skrota Trafikverket och återupprätta Banverket.
Nu tycker jag att det får vara nog med allt strul för landets tågresenärer – Därtill nog med illa underhållna järnvägar och en renoverings och utbyggnadstakt som under allt för lång tid fått stå tillbaka därför att betongkolossen Trafikverket inte fungerar som det borde.
För mig är tålamodet slut och jag kommer inte längre att acceptera en verklighet där aktörerna skyller på varandra och politikerna skyller på marknaden och aktörerna. Som politiker måste man ställa högre krav än så och reagera när saker och ting går fel och när viktiga samhällsfunktioner inte fungerar som de ska.
När det gäller landets järnvägsnät gäller bägge dessa saker – Något har uppenbart gått väldigt fel med resultat att järnvägsnätet inte fungerar som det ska – När saker trots upprepade påtryckningar inte åtgärdas krävs drastiska åtgärder.
Allt sedan uppstyckningen av gamla SJ i olika delar har landets järnvägar befunnit sig i stadigt förfall – En utveckling som accelererat ännu mer sedan Banverket som var en av delarna i tidigare SJ gick upp i Trafikverket.
Det riktiga förfallet startade dock när sagda Trafikverk frångick skötsel och underhåll i egen regi och började upphandla skötsel och underhåll av järnvägsnätet hos privata aktörer.
Att det är mycket illa ställt med landets järnvägar visas inte minst av det faktum att Trafikverket har tvingas sänka både hastighet och bärighet på många sträckor för att undvika urspårningar och olyckor.
Detta bevisar enligt mitt sätt att se på saken att konkurrensutsättning och upphandling av offentlig verksamhet – Alldeles speciellt av sådan verksamhet som är kärnan i samhällets service till medborgarna allt som oftast leder till försämrad service och högre samhällskostnader totalt sett om alla bikostnader räknas in i kalkylen.
I fallet om järnvägsunderhållet och dess totalkostnad måste man utöver kostnaden för själva underhållet lägga till kostnaderna för inställda tåg, ersättningsbussar, extra reparationer, utebliven lön hos de som kommer sent till arbete och möten etc.etc.
Vågar vi göra den kalkylen kommer kalkylen att påvisa att det totalt sett blivit dyrare med privata aktörer än med drift, skötsel och underhåll i statlig regi.
Vad gäller järnvägen så ska vi därför genomföra två förändringar för att bringa ordning och reda på torpet.
Till att börja med ska vi skrota Trafikverket och återgå till den gamla ordningen där alla olika trafikslag hade sitt eget verk. Anledningen till denna återgång är att skillnaderna mellan de olika trafikslagen är allt för stor och att inget trafikslag vunnit på nyordningen och inrättandet av ”betongkolossen” Trafikverket.
I min värld är det bättre att varje trafikslag får en egen exklusiv budget utifrån egna äskanden framstagen av egna specialister på just det trafikslaget – Experter som är lämpade att avgöra hur mycket pengar som behövs för att garantera god standard och hur pengarna bäst ska användas.
När Banverket är återskapat ska vi i nästa steg se till att Banverket utför all skötsel och underhåll i egen regi med egen personal. Därutöver bör vi kraftigt överväga om inte banverket dessutom ska bygga all ny järnväg i egen regi utan privata inslag.
Dock vacklar jag fortfarande lite vad gäller vem som ska svara för byggandet av ny järnväg och kan därför eventuellt nöja mig med att bara projektledning och själva framtagandet av ritningar ligger hos Banverket medan själva byggandet upphandlas hos privata aktörer.
Därför tycker jag att regeringen och statsminister Stefan Löfven bör förnya den tidigare givna utfästelsen om att järnvägsunderhållet ska återförstatligas och dessutom se till att beslut om att så ska ske fattas snabbast möjligt.
Ett bra järnvägsnät av god standard är ett måste för svenska folket för att nå upp till den miljömål Sverige satt upp – Ska detta miljömål bli verklighet måste järnvägsunderhållet återförstatligas.
Dessutom tycker jag att det är högst rimligt att svenska folket kan kräva en järnväg med en standard de kan lita på – Detta så att tågen kommer och går på sin tidtabell så att svenska folket kommer i tid till arbete och möten.
När vi ändå är igång med denna förändring ska vi samtidigt se till att återta postutdelningen i egen regi genom att återupprätta ett statligt ägt och drivet Postverk så att vi slipper situationer där brev och paket inte kommer fram till sina slutdestinationer.
Ett statligt Postverk av gammalt snitt är dessutom garanten för att ”Hela Sverige ska leva” – Detta då bara staten och ingen annan kan se till att även företag i glesbygd och de som valt att leva där kan erhålla god samhällsservice utan att flytta verksamhet eller boende till en större tätort.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna