Som regeringsbärare måste vi se till att transportsektorn blir kvitt osund konkurrens.
Att UT Transport i Norr riskerar att inte kunna anställa de chaufförer de önskar för att klara sommarens semestrar är självklar oroande – Att de som är anställningsbara kräver lön utöver avtal tycker i alla fall jag påvisar att lönerna i transportbranchen och även bussbranschen är alldeles för låga för att attrahera sökanden.
Med det sagt är jag övertygad om att UT Transport i Norr inte är ensamma om att dela denna problematik – Detta sagt så tycker jag att det är hög tid att vi som varande regeringsbärare reagerar genom att resolut stoppa den olagliga cabotagetrafik som håller löner och ersättningarna nere inom åkeri- och bussbranchen.
Problemet är som jag ser saken är varken företagsrelaterat eller branschrelaterat utan relaterar till att regeringens flathet som innebär att utländska åkeriföretag tillåts att verka i Sverige till en lönenivåer ingen svensk chaufför är villig att sänka sig till då de i sådana fall inte kan leva ett normalt liv på den lön de erhåller.
Ska vi lösa problemen är det den olagliga cabotagetrafiken och dess osunda påverkan på transportbranschen vi ska lösa och inget annat.
Utan olaglig cabotagetrafik att konkurrera med skulle UT Transport i Norr och övriga åkeriföretag kunna ta bättre betalt för sina transporter – Något som i sin tur innebär att de skulle kunna betala mer i lön för att nå upp till de lönenivåer svenska chaufförer kräver för att ta jobb hos UT Transport i Norr med flera åkeriföretag. i
Utan den olagliga cabotagetrafiken som osund konkurrent skulle de inte ha de problem med att rekrytera de har i dagsläget – Därför uppmanar jag både partikamrater och politiker i andra partier att ta sitt ansvar och göra något åt saken innan alla svenska åkerier är nedlagda och borta.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna