Indien vill ha helt fossilfri biltrafik redan till 2032.
I Affärsliv24 på VK går det att läsa om hur Indien och dess premiärminister Narenda Modi vill genomföra en övergång till fossilfria bilar på rekordtid (15 år) – Ett lovvärt intiativ tycker jag då Delhi av WHO korats till världens mest förorenade stad.
Nyhetsbyrån Reuters har kommit över en 90 sidor lång rapport från tankesmedjan Niti Aayog som ska läggas fram kommande vecka – Niti Aayog leds av Narendra Modi så därför väntas rapporten få stort genomslag i det som sedan ska bli till politiska beslut.
Bland åtgärderna är det enligt artikeln anläggande av en gigantisk batterifabrik som ska tillverka batterier för eldrivna motorcyklar och tuk-tuks samt möjligheten att kraftigt ransonera antalet nya registreringsskyltar för fossilfordon samtidigt som tillgången på registreringsskyltar för elfordon är obegränsad det som sticker ut mest.
Rapporten fastslår att alla bilar i Indien ska vara fossilfria 2032 – Dock kan Reuters inte med säkerhet fastslå om detta bara gäller nya bilar eller samtliga bilar.
Att en övergång till elbilar och motorcyklar och tuk-tuks är ett måste i Indien skriver jag under på då jag tillbringat mycket tid i Indien för att arbeta. Varje gång man varit ute och kommer in och snyter ut näsan blir näsduken helt svart så att luftmiljön i Indien är allt annat än hälsosam kan jag skriva under på.
Min tro är därför att Modi menar allvar med sitt förslag och att förslaget kommer att omfatta alla bilar, motorcyklar och tuk-tuks – Nya likväl som existerande.
Narendra Modi är en modig man – Dessutom en framsynt man då Indien är det land i världen där den välmående medelklassen växer snabbast i världen. När fattiga migrerar från fattig till att vara medelklass uppstår nya behov och önskemål – Bland dem att köpa och äga konsumtionsvaror som bilar.
Därför är denna övergång viktig och jag tycker Modi har en oerhört stor poäng i att en konvertering till fossilfritt i Indien innebär en avsevärd handelsmöjlighet för Indien i resten av världen.
En övergång är dessutom möjlig då teknologin redan finns – Med tillverkningsserier så stora som i Indien är det dessutom möjligt att göra eldrivna fordon lika billiga som motsvarande fossildrivna och i det läget finns det ingen anledning att fortsätta med den typ av fordonsdift vi vet medverkar till den globala uppvärmningen och till jordens undergång.
Därför tycker jag Indien gör helt rätt som går i bräschen.
Frågan är vilken annan premiärminister och/eller regering som vågar följa i Indiens fotspår? – För egen del hoppas jag att de är många till antalet och att övergångsperioderna ska vara lika korta som i Indien.
En övergång är fullt möjlig så länge den genomförs med stor beslutsamhet och med rätt verktyg i form av subventioner för att hjälpa även den mindre bemedlade att genomföra övergången.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna