Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Vänsterpartiet vill att fler ska ta bilen in till Umeå centrum.

Egentligen hade jag tänkt mig att gårdagens inlägg skulle vara det sista i min lilla serie om Vänsterpartiet och deras i många stycken populistiska politik – En politik där de allt som oftast vänder kappan efter vinden och går emot beslut de själva varit med om att fatta.

Detta var som sagt min tanke men när jag läste VK på nätet i morse och i vanlig ordning plöjde igenom insändarsidor och debattartiklar föll mitt öga på något som fullkomligt fick mig att ramla ur stolen – En insändare med avsändare Vänsterpartiet vilket självklart måste leda till ytterligare ett inlägg om Vänsterpartiet i Umeå.

Mattias Nilsson som är Vänsterpartiets representant i Miljö & Hälsoskyddsnämnden har skrivit en insändare som gör Vänsterpartiet till ett riktigt högerparti – Detta då insändarens kärna är att en ringled runt centrum är fel liksom kommunens satsning att prioritera kollektivtrafiken på biltrafikens bekostnad.

Att Mattias Nilsson (V) kritiserar Umeå Kommun och därtill Trafikverket och håller dem ansvariga för att göra det svårare och dyrare att köra bil in till Umeå centrum därför att man vill att fler ska åka kollektivt alternativt cykla och gå till centrum förundrar – Alldeles speciellt så därför att kritiken kommer från Vänsterpartiet av alla partier.

I insändaren säger Mattias Nilsson att det är fel att satsa på ringleder runt Umeå istället för på luftförbättrande åtgärder för gamla E4:an genom stan – I vanlig vänsterpartistisk ordning utan att presentera vad dessa luftförbättrande åtgärder skulle bestå i.

I insändaren kritiserar Mattias Nilsson (V) byggandet av ringleden runt Umeå med följande argument:

  • Att satsningen gör det krångligt att ta bilen in till centrum.
  • Att ringledernas tillkomst utarmar handeln som enligt honom flyttar ut från centrum.
  • Att satsningen på att få människor att åka kollektivt alternativt gå eller cykla in till centrum är fel.
  • Att staten och kommunen inte bygger ringleder för att förbättra luften eller för att rädda miljön utan att det egentliga syftet med byggandet skulle vara tillskapande av nya noder (handelsområden)

För mig är detta en underlig inställning då jag alltid fått höra från Vänsterpartiet att biltrafiken i centrum måste minskas till förmån för kollektiva resor och/eller resor via cykel eller promenader.

Att Vänsterpartiet helt bytt fot och nu vill gynna företagen – Främst då de stora kedjebutiker de tidigare motarbetat och som idag dominerar handeln i centrum är förvisso lovvärt om än mycket förvånande då detta innebär att Vänsterpartiet i vanlig ordning agerar populistiskt och bytt åsikt.

De stora kedjebutikerna dominerar inte bara centrum handeln utan även den som sker i våra handelsområden så hur en ringled skulle utarma dem har jag svårt att förstå.

Mattias Nilsson beskyller kommunen för att utnyttja byggandet av ringlederna i syfte att upprätta nya noder (handelsområden) längs ringledens sträckning på statens bekostnad. Att ny vägdragning kan öppna för mer expansion är självklart men hur en kommunpolitiker kan tycka att statlig hjälp med att bekosta Umeås naturliga expansion är av ondo övergår mitt förstånd.

Den enda slutsats jag kan dra av den inställningen från Mattias Nilsson och Vänsterpartiet är att man vill att allt ska koncentreras till centrala Umeå och att all utbyggnad i Umeås omland utanför centrumkärnan är fel.

Den slutsatsen innebär att Vänsterpartiet helt bytt åsikt i frågan. Vad det åsiktsbytet innebär för de boende i Umeås omland som Vänsterpartiet säger sig stödja återstår att se.

Avslutningsvis har jag 3 raka och öppna fråga till Mattias Nilsson och Vänsterpartiet:

  • Vad ska Vänsterpartiet säga åt de boende i Umeås omland vilka ni nu sviker när ni vill koncentrera allt till centrala Umeå?
  • Hur skulle de miljöförbättrande åtgärderna av gamla E4:an genom Umeå utföras för att skapa lägre utsläpp?
  • Har Mattias Nilsson och Vänsterpartiet tänkt sig att förbjuda vissa typer av bilar att köra genom centrala Umeå vilket i sådana fall skulle diskriminera de som inte har råd att köpa en ny modern miljöbil?

De frågorna tror jag alla är spända över att höra svaret på även om jag inte hyser speciellt stort hopp om att svar kommer baserat på hur Vänsterpartiet agerat utifrån de frågor jag ställt tidigare under veckan.

Som vanligt framför jag dock det jag framfört tidigare – Svar anmodas!

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

49 kommentarer

  1. Olle

    Nej nu är det perfekt,behöver aldrig in i stan längre allt finns utanför .Tog ett tag att lära sig detta ,men detta gav sig automatiskt i och med att i princip det inte gick att ta sig in i stan. Lite mer bilåkande blir det ju men tittar man rent ekonomiskt på det så det man förlorar på bränslekostnaden tar man igen på de fria parkeringarna. Buss, nej finns ingen passande linje. Men tack umeå för de fina köpcentra utanför centrum. Ingen mer centrumhandel för mig mer, har inte varit i centrum på 1 år.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Då har vi hittat något som funkar för alla Olle och att du kan hitta ett sätt att handla som passar dig är ju toppen då vi alla är olika i vad vi föredrar.

  2. Jonas E

    Vänsterpartier har ju en poäng, för jag själv och många jag känner undviker ju centrum idag just för att det är så besvärligt att ta bilen dit – knappast bra för handeln där, då så många inte bor i centrala Umeå !.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Poängen i en modern stad Jonas är att man inte ska ta bilen med sig in till centrum – Bor man utanför tar man bilen till infartsparkeringen för att sedan ta bussen därifrån till centrum. Handeln i centrum kan bara konkurrera med ett unikt utbud och en hög servicenivå – Så ser det ut i de flesta länder och i de flesta städer där nyheten med ett köpcenter lagt sig.

      • Jonas E

        Poängen i just denna moderna stad tycks vara att skrämma bort alla som har bil – men visst döda ut centrumhandeln ni, så får vi andra parkera lätt och gratis på Avion och liknande !…..
        Var är infartsparkeringen då ? – det tycks ju mer vara som myten om enhörningar !….
        Man undrar ju om det styrande i Umeå är medvetna om att det bor folk utanför centrum också, som kanske in har tid att åka till den mytomspunna infartsparkeringen och ta bussen – för så snackar
        du ju om minst 1/2 dagar för ett enkelt ärende helt plötsligt !.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          En modern stad ska vara byggd och planerad på ett modernt sätt. Zurich som i sak inte är speciellt olik Umeå när det gäller vart människor bor, hur handeln är strukturerad är ett lysande exempel. Med 360.000 invånare görs 326 miljoner kollektiva resor – Detta därför att kollektivtrafik, cyklande och gående prioriteras medan bilar doseras.

          Det finns ett tak på det totala antalet parkeringar och det går fortare att cykla och gå än att köra bil inne i centrumkärnan.

          Det människor gör är att ta bilen in till stadsmuren och parkera på någon av alla infartsparkeringar för att sedan endera åka kollektivt alternativt cykla eller gå därifrån.

          På det sättet har man skapat ett blomstrande stadsliv med en attraktiv centrumhandel som dessutom blomstrar och stora handelsområden där människor gör sin veckovisa storhandling.

          Allt går bara man vill och det är det exemplet jag tycker vi ska följa när vi ska bygga ett modernt och attraktivt Umeå.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Inte nödvändigtvis – Enda skillnaden är att staden och förorterna där har 360.000 invånare – I övrigt är resten rätt lika vad gäller tillgången till externa handelsområden kontra stadshandel och i fråga om vart arbetstillfällena är belägna.

      • Johan

        Ett unikt utbud kommer centrumhandeln inte i framtiden att vara ensam om att erbjuda. Alla handelsområden kommer att strategiskt planera sin egen överlevnad så där har du fel Anders.

        Sedan så tycker jag det är magstarkt att påstå att personalen i centrum har högre servicenivå. Har aldrig upplevt servicenivå högre i centrum än utanför.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Med unikt utbud menar jag butiker som inte ingår i kedjor och som har ett unikt utbud när jag pratade om servicenivå så hade jag inte den som råder nu i åtanke utan vad jag sa är att ett unikt utbud och en hög servicenivå är framgångsfaktorerna om man vill att en centrumbutik ska blomstra.

          Att det är så har jag upplevt på nära håll när jag bott och arbetat i andra länder – Så är det i Zurich och så är det i Kuala Lumpur bara för att nämna 2 exempel.

          • Jonas E

            I en modern stad så exkluderar man inte vissa medborgare baa för att dom inte bor i själva staden !.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Att inte kunna använda bilen inne i stan är inte att exkludera snarare att inkludera.

          • Jonas E

            Lite väl inskränkt att utesluta de på landsbygden så svepande – men det tycks ju tyvärr vara just det S i Umeå gör om och om igen med sina ”prioriteringar” !…… man får nog byta till ett mer förstående parti nästa val !.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            I en modern stad har biltrafik inget att göra i stan då man med fördel likt Zurich kan införa infartsparkeringar runt staden och god kollektivtrafik från dessa – At göra så är inte att utesluta Jonas.

            Det finns ingen logik som säger att det ska vara en rättighet att köra bil precis dit man vill och parkera där man vill.

          • Jonas E

            Det argumentet håller inte då man redan nu jagar bort bilisterna innan man har infartslösningen på plats, då är det att exkludera icke stadsbor …. sen så tar man ju nu betalt på Umeå Östra så det lär väl uppstå på de mytiska infartsparkeringarna i övrigt också – så i praktiken så jagar man bort de som måste ha bilen från Centrum till diverse köpcentra med fri parkering !…… men tro att allt är bra du – så får vi andra se verkligheten !.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Över tid kommer detta att reda ut sig och att det ska kosta att parkera bilen är en självklarhet. Att man sedan åker till ett köpcentra för sin storhandling kommer inte att förändras även om det skulle bli gratis att parkera i centrum – Detta därför att priserna är lägre i köpcentrumens butiker än de mindre butiker som finns i centrum.

            Centrums framtid är att erbjuda en god och attraktiv miljö – Affärer med ett unikt utbud som inte finns i köpcentren’s butiker samt en personlig och god service.

            Så har centrumhandeln positionerat sig i massor av städer både i Sverige och så kommer fallet att bli även i Umeå över tid.

  3. Nykter

    Vänsterpartisten kan känna sig lugn.
    Trafikverkets vägpaket runt Umeå håller så låg standard och kommer inte att bli attraktiv nog för att umeåborna ska orka köra runt. Cirkulationsplatser har inget att göra på genomfartsleder eftersom det motverkar hela idén med rationell genomfartstrafik. Det blir sannolikt bara mer trafik genom stan.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      När ringleden är klar kommer trafiken genom stan att minska drastiskt – detta därför att gamla E4:an bara kommer att bli en hälften så bred lokalgata samtidigt som en bussgata och nya bostäder tillkommer på delar av det som idag är väg.

      Sedan är vi helt överens om att cirkulationsplatserna är för många – Det har jag skrivit ett antal inlägg om – Därtill inlägg om att jag hellre sett tunnelalternativet som alternativ för Västra länken.

      • Nykter

        Nja, även om kapaciteten genom stan minskar enligt det förslag som finns tror jag inte att trafiken minskar. Det blir bara längre köer, mer avgaser och större irritation. Dessa problem orsakas av att alternativen är ännu sämre för de umebor som behöver bilen. Hur oframkomlig V. Esplanaden än blir är det ändå bättre än att köra runt Umedalen och Röbäck. Däremot kan man med tvång tvinga lastbilar att åka runt. (Typisk vänsterpolitik, tvång i stället för att skapa attraktiva val för den enskilde)
        Dåligt/naivt/snålt planerat från början, och vi får lida i generationer.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Trafiken kommer att minska Nykter – Allt går att styra med regler och skulle minskningen bli som planerat går det alltid att införa förbud mot genomfart för all trafik på samma sätt som det redan i dag är förbjudet med genomfartstrafik för lastbilar.

          • Nykter

            Vilken myndighet har resurser att övervaka ett sådant mastodontförbud måntro?
            Jag förstår vad du skriver men tror inte att resultatet blir det du avser i praktiken.

            Framtiden lär visa vem som hade rätt.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            I dag har vi kameror Nykter så övervakningen kan med fördel skötas på samma sätt som med övervakningen och debiteringen av trängselavgifter i Stockholm.

  4. Lars Flemström

    Varken Vänsterpartiet eller Somaliska föreningen är höjda över all kritik. Men kritiken måste dock vara saklig. Forss kritik mot de ledande personerna i somaliska föreningen var rasistisk och en modern variant på det gamla talesättet ”lapp ska vara lapp”, när Forss beskyllde en medlem i föreningen för att svika sina afrikanska rötter genom att inte via blind lydnad mot alla äldre. Forss menar tydligen att ”n*g*r ska vara n*g*r ”och inte lägga sig till med svenska (o-) ovanor.
    Den respekten saknar jag hos Forss själv, som tydligen menar att alla svarta människor (utom de som är ännu äldre) ska blint lyda den 93-årige diktatorn Robert Mugabe. Respekten för äldre är emellertid ingen rasegenskap Utan har att göra med äldres som regel längre erfarenhet, särskilt av det land de lever i. Men mycket av den varan finns inte hos Forss själv, som uppenbarligen inte vet mer (utan kanske mindre) om Sverige och svensk demokrati än en 25-årig invandrare som kom hit för åtta år sedan.
    Svenskheten sitter inte i generna. Och Somaliska föreningens medlemmar måste ha rätten att själva bestämma hur många procent svenskar och hur många procent somalier de vill vara. Men man måste förstås följa lagarna i det land, som vistas i. Forss anklagar Somaliska föreningen för att bryta mot Forss’ egna oskrivna regler, för att man kallar sig ”somaliska”, och avslöjar därmed sin egen okunnighet i svenska språket och svenskt och nordiskt namnskick.
    Svenska Folkpartiet i Finland har som uppgift att tillvarata den svenkspråkiga befolkningens i Finland intressen. Detta räcker för att kalla sig ”svenska”, trots att det är ett borgerligt parti, som naturligtvis inte alla svenskpråkiga finländare röstar på. Om Vänsterpartiet tillvaratar alla svensksomaliers intressen, kan man förstås ha delade meningar om. Men Forss har inte lagt fram ett enda exempel på att så inte skulle vara fallet.
    Och nu tar Forss avstånd från allting som kommer från Vänsterpartiet bara för att det kommer från ”fel” parti. På samma sätt som han under månader har tagit avstånd från allting som kommit från Sverigedemokraterna, även om det så är halvt bortglömd gammal socialdemokratisk skåpmat. Som kanske t.o.m. stöddes av V när det begav sig.
    Nu handlar det konkret om trafiken i Umeå, där en enskild vänsterpartist har fört fram tankar, som har varit vanliga inom en mycket bred vänster i Sverige, även utanför V. Jag går inte in konkret på vad som är bra trafiklösningar för Umeå, utan nöjer mig med att konstatera att Forss tar till rena lögner för att framställa V som ett ”högerparti”.
    Forss är ju själv vägtrafikbranschens obetalda (???) lobbyist, som använder klimathysterin för att dra uppmärksamheten från den storskaliga miljö- och naturskövling – samt även utarmingen av vår kulturmiljö, som de ensidiga satsningarna på vägtrafiken för med sig. Men detta verkar vara den debatt som Forss har missat p.g.a. sina långa utlandsvistelser. Det är inte bara en fråga om drivmedel och utsläpp.
    Men som debatterna om detta visar, är Forss oförmögen att ta till sig kunskap om komplicerade samband, såsom koldioxidens kretslopp. Forss uppfyller själv definitionen på ”högerpopulism”: enkla lösningar på komplicerade problem.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har aldrig kommit med någon kritik som kan anses vara rasistisk eller främlingsfientlig Lars. allt jag gjort är att ställa ett antal öppna och mycket relevanta frågor till Vänsterpartiet.

      Be dem svara på dem så löser nog saker sig på rätt sätt.

      Vad gäller inlägg nummer två så var det ett svar på en kommentar från nämnda person där denne istället för att svara på frågorna kallade mig gubbe. ett annat mindre passande ord samt kolonisatör vilket ledde till en motfråga till vederbörande som även den saknar svar.

      Saken är lätt – Svara på frågorna jag ställt istället för att försöka rikta om debatten till andra saker än frågorna.

  5. Stursk

    Kan det aldrig tänkas det kan komma människor utifrån, ej bosatta i Umea som vill besöka staden och stadskärnan? En familj med barn, både vuxna och små som kan behöva barnvagn. Ni måste ju vara sjuka i skallen som ni planerar. Det mest inskränkta människor jag upplevt i allt jag läser och vad som skrivs. Umeå är unikt. Javisst är det det.
    Dessutom läste jag hur svårt det nu kan vara parkera bilen för dem som har ett sjukärende på NUS. Västerbotten är inte bara för inskränkta umebor, de som sköter planeringen. Problemet tror jag, ni måste straffbelägga bilarna/besökarna för att få in pengar till era huvudlösa affärer.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      När väl ombyggnationerna runt NUS är klara så lättar nog parkeringssituationen även om jag gärna ser att det byggs ett parkeringshus på åtminstone 3 våningar vid NUS.

      Det finns parkeringar inne i Umeå men vi behöver inte öka dem för att klara av besökare utifrån och att lägga parkeringarna i utkanten av centrumkärnan istället för mitt i är bra för både miljö och människor.

  6. Alexander

    ”Svara på frågorna jag ställt”

    Hur kan någon inte lyda världens bästa människa som är ofelbar? Vet hut!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vill man debattera så svarar man på frågorna från de jag frågat – Svårare än så är det inte Alexander.

  7. Alexander

    Fast att svara på frågor gäller bara andra, Anders nöjer sig med” leta så hittar du” eller ”jag har rätt”.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag besvarar frågor Alexander- Jag har sagt åt dig att leta på SCB:s hemsida där du finner det jag hänvisar till.

      • Jonny Disenfeldt

        Berätta istället för oss alla nu Anders exakt var på SCB’s sidor som det du påstår finns, står skrivet. Gör det !

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Leta så finner du Jonny. Det står där det lovar jag och att du bör göra det jobbet själv är en självklarhet.

          • Jonny Disenfeldt

            Tyvärr Anders, det står inget sådant hos SCB, Du är den enda som påstår det så visa då exakt var detta skulle stå.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det står så på sidan Jonny – Dette är bara du som inte vill kännas vid att det jag säger framgår klart och tydligt.

  8. Lars Flemström

    ”Vill man debattera så svarar man på frågorna …” Problemet är ju helt uppenbart att de ledande personerna i Somaliska Föreningen inte vill diskutera med Anders Forss, om vilket 1 maj-tåg som de ska rekommendera sina landsmän i Umeå att gå med i. Och nu vill inte heller Vänsterpartiet diskutera med Forss.

    Det är kanske en överdrift att man får politiska uppdrag i S som belöning för lång och trogen tjänst. Men det torde tillhöra undantagen att komma med på en S-lista redan under sitt första valrörelse som partimedlem. Ditt sätt att låtsas vara en gammal partigängare, som var med när de avgörande besluten togs, retar synbarligen många av dem som faktiskt är gamla partigängare.

    Men du kan kanske ändå komma med på en lista, om partiet tror att du har ett starkt stöd bland invandrarna i Umeå. Och kanske har du pengar undanstoppade från din tid som rådgivare åt skatteflyktingar i fattiga länder, som såväl behövt dessa pengar till sin egen befolknings välfärd, pengar som du tänkt använda för en personvalskampanj (bland invandrarna naturligtvis) för att bli uppkryssad till en maktposition i partiet?

    Kan det finnas någon annan förklaring till att du fullständigt tappar koncepterna, när det visar sig att en invandrarförening stödjer V och inte dig, och t.o.m. kallar dig ”gubbe” och uppför sig ”oafrikanskt” i dina ögon? Du begär t.o.m. att de ska byta namn på sin förening…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det enda jag frågat är vilka som sitter i styrelsen och om föreningen representerar det namnet antyder att det ska representera vilket är alla somalier i Västerbotten.

      Dessa frågor är enkla att besvara och ett svar skulle säkert kunna undanröja en hel del spekulationer.

      Därför säger jag besvara frågorna istället för att styra över debatten till något annat.

      Vilket stöd jag får i valet kommer att visa sig Lars – Vill väljarna ha mig kommer jag att bli inröstad så enkelt är det.

      • Lars Flemström

        Socialdemokraterna har väl fortfarande inte nominerat kandidater till valet i Umeå? Men du kan ju ställa upp som partilös …

        Så du menar att Somaliska föreningen ska godkännas av dig för att få använda föreningsnamnet? Ska du också förbjuda Vänsterpartiet, som tydligen inte heller vill avlägga räkenskap inför dig?

        Själv har du inte ens kommenterat min förmodan att du har pengar undanstoppade, som kan användas för en personvalskampanj, sedan tiden som rådgivare åt skatteflyktingar, även åt Zimbabves diktator Robert Mugabe.

        Eller var det bara skryt? När jag skrev att jag hade träffat Mugabe, så vill ju inte du vara sämre….

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Nomineringarna är inte ens påbörjade än Lars och jag kommer definitivt inte att ställa upp som partilös då jag är Socialdemokrat – Skulle det bli nödvändigt vilket jag inte tror så kan man bedriva personvalskampanj inom vårt parti.

          Sedan har jag sagt att jag träffat Mugabe men att därifrån dra slutsatsen att jag hjälpt honom att skatteplanera är att att gå ut på mycket tunn is då så icke är fallet.

          • Lars Flemström

            Förutsättningen för att driva en personvalskampanj som partiansluten är att man kommer med på en partilista. Det var så Anna Kinberg-Batra kom in i riksdagen. Är det även din strategi för roffa åt dig den maktställning, som du så vältaligt har förklarat att du ska utnyttja för att driva igenom dina privata idéer?

            Jaså, du har inte hjälpt Mugabe att skatteplanera? Var det du som inte erbjöd honom dina tjänster, eller han som inte ansåg sig behöva dina tjänster? Han hade kanske redan bestämt sig för att bli diktator på livstid ….

            Hade du inte skatteplanerat åt Khadaffi också, eller hade du träffat även honom i något annat sammanhang?

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Vilka människor jag hjälpt att skatteplanera är en väl förborgad hemlighet och något schweizisk lag förbjuder mig att prata om.

            Att jag träffat dessa herrar är korrekt.

          • Lars Flemström

            Är du rädd för att bli utlämnad från Sverige till Schweiz? Och detta ifall du skulle avslöja vissa diktatorers och storkapitalisters skumraskaffärer, som enligt dig själv har skadat olika länders ekonomier så allvarligt så att världens regeringar måste tillgripa skarpa metoder för att stoppa verksamheten. Som du påstår dig vara så väl insatt i. Varför söker du inte asyl i Nordkorea, så att du kan tala fritt om det du vet? Eller i Ryssland, där NSA-avslöjaren Edward Snowden har fått ett tillfälligt uppehållstillstånd, eftersom han riskerar fängelse i USA?

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Lagar är lagar och sekretessavtal är sekretessavtal och för mig gäller att jag följer de avtal jag ingått.

            Sedan har jag aldrig någonsin medverkat till något som är olagligt Lars men väl till sådant som är omoraliskt sett ur ett nationellt perspektiv. Detta har jag öppet erkänt och istället för att fortsätta på den linjen använder jag nu mina expertkunskaper till att motarbeta och angripa skatteplanernandet – Något som över tid förhoppningsvis kommer att återbetala den moraliska skulden med ränta.

  9. beatworld

    Hej, Anders!

    Läser du insändarna du refererar till? Jag undrar då det du påstår i ditt inlägg inte uttrycks av insändaren.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det jag skriver om uttrycks i insändarfen om du analyserar texten noga.

      • beatworld

        Det har jag gjort men kommer inte fram till samma slutsats som du gjort. Jag anser att du förvränger det som skrivits för att det ska passa in i din tes om att Vänsterpartiet bedriver populistisk politik, något jag givetvis inte håller med om. Däremot anser jag att du bedriver populistisk skrift när du bänder på insändaren på det här sättet.

        Jag skulle önska att du hänvisade till den text du utgått ifrån så att läsaren enkelt kan göra en egen bedömning än behöva leta på VK:s hemsida efter texten du refererat till.

        Lycka till med skrivandet! Jag lär ha fler åsikter framöver 🙂

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Att olika människor kan komma till olika slutsatser är normalt i ett demokratiskt samhälle – Huruvida mitt inlägg är bänt eller inte låter jag läsarna och väljarna avgöra och det enda jag vill ha är svar på de frågeställningar jag lyft upp då dessa är mycket relevanta.

          • Beatworld

            Jag ska prova den tesen på ett tentasvar och se hur läraren resonerar. Återkommer!

            Om du vill låta läsaren avgöra huruvida ditt inlägg är bänt eller inte får du gärna direkt hänvisa till vilken text du referat till. Din underlåtenhet att göra det ger inget seriöst intryck.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag har klart och tydligt refererat till insändaren så referensen finns för den som orkar och vill läsa insändaren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.