Jag förstår inte kritiken mot ombyggnaden av Vasaplan.
Det har framförts massiv kritik mot utformningen av nya Vasaplan med en ny av- och påstigningsplattform i mitten och vänstertrafik för bussarna vilket jag tycker är mycket underligt då en sådan lösning underlättar av- och påstigning och byten mellan olika bussar.
Alla som tvivlar behöver inte åka längre än till Sundsvall för att se att detta system fungerar mycket bra och underlättar för resenärer och bussförare.
För kritikerna rekommenderar jag därför en resa till Sundsvall för att studera hur väl det fungerar med vänstertrafik och mittplattform på Esplanaden i Sundsvall. Min övertygelse är att det studiebesöket kommer att ändra er syn på saken i och med att ni inser att detta är effektivare och säkrare.
Ska jag sedan kritisera något så är det att lastbils och taxitrafik fortsatt ska vara tillåten på Vasaplan efter ombyggnaden.
I min värld har varutransporter inget att göra på Vasaplan då det finns lastkajer för varutransporter till både Utopia och gamla biblioteket som innebär att lastbilarna inte behöver köra in på Vasaplan.
Att taxibilarna ska stå på själva Vasaplan på det sätt som de gör idag är även det ett feltänk!
Får jag bestämma så bygger vi om den yta som finns mellan Folkets Hus och parkeringshuset Nanna till hållplats för taxi i och med att regionbussarna inte ska trafikera Vasaplan efter ombyggnaden. En sådan lösning håller taxibilarna borta från Vasaplan där de enligt mitt förmenande inte fyller någon funktion.
Om jag ska komma med någon form av kritik så handlar den om sättet på vilket av- och påstigningsplattformen är tänkt att utformas i och med att den typ av rak plattform som är tänkt att byggas kommer att ställa till med problem för både chaufförer och passagerare.
Får jag bestämma så ska även den plattform som nu byggs i mitten byggas på ett sådant sätt att bussar som har sin hållplats längre fram kan passera de bussar som redan står på hållplatsen och ändå komma in rakt för att underlätta av- och påstigning vilket innebär att hållplatslägens ska separeras sidledes för att underlätta att parkera bussen rakt.
Får vi bort lastbils- och taxitrafiken från ”Nya” Vasaplan så blir detta möjligt vilket när allt är klart kommer att skapa en av de bästa centrala noder för busstrafik som finns i Sverige.
Slutligen ska vi se till att ”Nya” Vasaplan är omgärdad med staket på ömse sidor om körvägen med öppningar för 3 övergångsställen för att undvika onödigt spring och onödiga riskmoment där bussarna ska köra.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna