Avsluta experimenterandet med den svensk skolan nu! – Ge våra barn den framtid de förtjänar!
I dagens Aftonblad kan vi läsa en artikel om hur den svenska skolan gått från att vara den mest centraliserade i världen, till att bli den mest extremliberala, och mest decentraliserade skolan i världen. En skola helt utan motstycke på vår jord.
Man konstaterar att inte ens i USA, som är kapitalismens högborg, så tillåts företag ta ut vinster i verksamheter som är helt eller delvis finansierade med skattemedel.
Dessutom är det lätt att utläsa att resultaten i den svenska skolan sjunkit under hela den tid som experimenterandet med den svenska skolan pågått.
Det är för mig en gåta att vi tillåter oss hålla på med dessa experiment, och genom dessa direkt och indirekt äventyrar våra barns framtida konkurrenskraft.
För mig är det helt klart så att vi måste STOPPA detta vansinne NU!
Vad som behövs är att gå tillbaka till former och regelverk som gav en väl fungerande skola med goda resultat och relevant kunskap hos eleverna. Vi måste helt enkelt sluta att lyssna på alla lobbyister och lycksökare och gå tillbaka till en skolmodell som fungerar.
Därför kommer jag politiskt att arbeta för att följande förändringar genomförs i skolan:
- Förstatligande av skolan på sådant sätt att staten ånyo blir huvudman för alla skolor.
- Stopp för friskolor och det fria skolvalet.
- Att elever alltid ska gå i den skola som ligger närmast hemmet annat än om oerhört specifika skäl föreligger.
- En ordning där alla lärare i klass 1 till klass 6 undervisar i alla ämnen.
- Betyg redan från årskurs 3. Detta för att kunna sätta in stödåtgärder medan tid är.
- Striktare prov där kunskap, och bara kunskap mäts. Vad jag avser är att prov och andra betygs grundande företeelser ska vara konstruerade på ett sådant sätt att det bara finns ett rätt svar på frågorna. Det ska sålunda aldrig vara svårt för en lärare att avgöra om eleven har den kunskapsnivå som krävs för ett specifikt betyg. Dessutom blir det på detta sätt lättare för eleven att förstå vad som krävs resultatmässigt för att erhålla ett specifikt betyg i ett ämne
- Mer disciplin och mer makt åt lärarna.
- Statlig lärarutbildning där staten sedan allokerar de som klarar utbildningen till en skola på deras hemort.
- Antagning till lärarhögskolorna utifrån bostadsort och orternas framtida behov av lärare.
Kan vi genomför ovanstående, och gå tillbaka till en skola som är uppbyggd likt skolan på 50-, 60- och 70-talet är jag övertygad om att kunskapsnivån likväl som effektiviteten och trivseln i skolan ökar.
Medbestämmande och fria val kan måhända vara bra, dock inte i skolan. Att jag har rätt vittnar inte minst de sjunkande resultaten i PISA undersökningarna om. Dessutom är det tveklöst så att det fria skolvalet och friskolereformen blivit avsevärt mycket dyrare för oss skattebetalare, och detta samtidigt som kunskapsnivån hos våra barn sjunker.
Vilket företag skulle tillåta åtgärder som ökar kostnaderna, minskar produktionen och minskar vinsterna?
Detsamma gäller skolan och våra barns framtid!
Låt oss därför genomföra nödvändiga förändringar idag, inte i morgon!
” Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna