Löfven gör helt rätt när han knäpper Postnords ledning på näsan.
I en artikel i SvD Näringsliv ger Stefan Löfven Postnord och dess ledning bakläxa och en riktig knäpp på näsan vad gäller Postnords upphandling av underleverantörer.
Löfvens budskap är klart och tydligt – Postnord ska inte använda konkurrensvillkor som skäl för att upphandla transporttjänster utan kollektivavtalsenliga villkor – Gör man det har man passerat en gräns som staten som ägare inte accepterar.
Löfven pekar på att regeringen så sent som i december skärpte ägarpolicyn för statliga företag och att ägarpolicyn innebär att statligt ägda företag ska ha et brett hållbarhetsperspektiv och att detta sålunda även inkluderar arbetsvillkor.
Statsministern säger att Transportsektorn inte ska vara någon vilda västern-sektor där spiralen för löner och arbetsvillkor pekar nedåt.
Han poängterar flera gånger i artikeln att argumentet ”vi måste följa konkurrensen” inte är ett hållbart argument och jag håller helt med Stefan Löfven på den punkten.
Frågan om kollektivavtalsenliga villkor i Postnords upphandlingar kommer nu att tas upp i Postnords ledning och styrelse och Löfven förutsätter att ledningen gör en översyn av sina avtal och kontrollerar att underleverantörerna lever upp till villkoren i statens ägardirektiv.
Att Mikael Damberg till skillnad från Löfven tillåtit Postnord att göra avsteg från detta är något jag tycker att vi ska hantera internt i partiet då min inställning är att det aldrig kan vara okay för en Socialdemokratisk minister att torgföra den synen till företagsledningarna i statliga bolag.
Vore jag Stefan Löfven skulle jag ha ett mycket allvarligt samtal med Mikael Damberg – Ett samtal i vilket jag skulle klargöra vad som gäller för en Socialdemokratisk minister i detta avseende.
Min förhoppning är att detta kommer att leda till en ordentlig översyn av hela åkerinäringen då åkerinäringen är precis den vilda västern marknad som Löfven sa att den inte ska vara.
Det är hög tid att vi tar krafttag mot lönedumpning, flagranta regelbrott och mot den olagliga cabotagetrafiken som sker varje dag i vårt land. Det är dags för Sverige att ta på sig ledartröjan och driva frågorna i EU fram tills dess vi har löst alla problem.
Cabotagereglerna skapades inte för att lönedumpa och försämra arbetsvillkor utan för att möjliggöra att ett utländskt åkeri kan köra in i andra EU-länder för att lossa gods och sedan ta med sig ett lass i retur från landet man levererat till.
När reglerna inte fungerar vilket de helt uppenbart inte gör i åkerinäringen måste regelverket förändras så att de gör det.
När vi ändå är igång ska vi se till att det nya utstationeringsdirektivet kommer på plats snarast – Det utstationeringsdirektiv som stipulerar att det är de löner och arbetsvillkor som råder i landet man ska jobba i som ska gälla och inget annat för EU-medborgare som arbetar i andra EU-länder.
Därför säger jag starkt jobbat Stefan Löfven – Det är bra att du sätter ner foten och talar om för tjänstemän och ledning i statliga företag att statens ägarpolicy ska följas vid alla tillfällen och då villkorslöst utan avsteg.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna