De strejkande SAS piloterna är en skam för fackföreningsrörelsen.
Som politiker ska man vanligtvis inte blanda sig i lönebildning och avtalsförhandlingar men i fallet med de strejkande SAS piloterna som kräver betydligt mer än märket gör jag ett undantag av den enkla anledningen att piloterna påvisar stor GIRIGHET.
Att de kräver mer än 1% högre löneökningar än det så kallade märket (3,5% jämfört med märket som är 2,2%) trots att de redan nu har löner som överstiger 90.000 kronor/månad på betydligt färre arbetade timmar än resten av svenska arbetstagare påvisar en sällan skådad GIRIGHET.
I ekvationen ska dessutom vägas in att den bransch de arbetar i ser helt annorlunda ut idag i och med lågprisflygbolagens ankomst än de gjorde på den tiden när flygbolag var mer eller mindre monopoliserade med ett statligt ägt flygbolag i varje land.
Att piloterna i SAS fått stå tillbaka lönemässigt på grund av lågprisbolagens etablering och tillväxt för att rädda bolaget från undergång är helt riktigt.
Att då när så skett och flygindustrin är en marknad under stor prispress kräva stora löneökningar är inte korrekt – I vart fall inte om man är SOLIDARISK och gläds med resten av medborgarna som nu kan resa till en betydligt lägre kostnad än under den tid när SAS hade monopol på flygresor.
Till saken hör att de piloter som arbetar i lågprisbolag både arbetar fler timmar och har lägre lön än SAS piloter varför SAS piloternas lönekrav är otidsenliga och kommer att leda till en oundviklig konkurs för SAS. SAS är redan nu ett pressat bolag med vikande lönsamhet av den enkla anledningen att SAS tvingats sänka biljettpriserna för att överhuvudtaget överleva som flygbolag.
Om SAS ska överleva måste bolaget anpassa sig till resten av marknaden och allt efter avregleringen ser marknaden annorlunda ut.
Därför underkänner jag piloternas argument om att de fått stå tillbaka för att rädda bolaget och nu vill ha kompensation för detta.
Kvarstår piloterna vid sina krav är SAS snart ett minne blott vilket gör att även SAS piloter tvingas anpassa sig till verkligheten genom att söka ny anställning till halva den lön de uppbär idag i något av lågprisbolagen om de vill fortsätta sin yrkesbana som piloter.
Vill SAS piloterna klaga på dålig löneutveckling ska de inte klaga på SAS utan på de politiker som avreglerade flygbolagsindustrin och tillät fri etablering av lågprisbolag. När de ändå klagar bör de även angripa de fackförbund som organiserar deras kollegor som flyger för lågprisbolag till betydligt lägre lön än SAS piloter.
För mig handlar fackföreningar om att förbundet centralt förhandlar lönen för alla medlemmar oavsett vart de jobbar. Vill piloterna i SAS pressa upp lönerna i flygbranschen är det denna väg de bör gå genom att se till att alla svenska piloter är organiserade i samma fackförbund, och att alla piloter och styrmän har likvärdiga löner oavsett vilket flygbolag de arbetar för.
Kostnaden för flygresor är undantaget som bekräftar regeln om marknadsekonomins förträfflighet i och med att flygresor faktiskt blivit mycket billigare efter det att flygindustrin avreglerades medan andra branscher misslyckats med att påvisa samma utveckling.
Därför tycker jag att piloterna i SAS ska ta sitt förnuft tillfånga och nöja sig med samma löneökning som majoriteten av Sveriges arbetstagare. Dessutom blir 2,2% för piloter i SAS översatt i kronor och ören betydligt mer än för de som har en lön på 20.000 kronor/månad.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna