Botnia banan och dess förlängning!
Jag ser det som ett enormt resursslöseri att vi i dag använder alla de miljarder vi spenderat på Botniabanan och Ådalsbanan primärt för passagerartrafik. Jag är av den uppfattningen att vi på detta sätt får få, om ens några miljövinster, dessutom blir det vansinnigt mycket dyrare för Kollektivtrafikmyndigheterna i länen att driva persontrafik. Detta i sin tur resulterar i en massa försämringar och nedläggningar av busslinjer i glesbygd.
Om vi någonsin ska få igen investeringen i denna moderna infrastruktur är det nu hög tid att vi ser till att få upp volymen på godstrafiken drastiskt, då får vi både miljömässiga och ekonomiska vinster.
Som det är nu kör det 1000-tals långtradare per dygn på sträckan Sundsvall – Luleå av den enkla anledningen att staten och banägarna satt prislappen alldeles för högt för de som kör godstrafik per tåg. De måste dessutom själva bära merkostnaden för att utrusta sina lok med dubbla signalsystem, helt utan subventioner, emedan persontågen får denna kostnad betald. Detta leder till att Green Cargo m.fl i stället kör gamla stambanan ner till södra Sverige vilket gör att tidsåtgången blir för stor för godset mellan punkt A och B. Lastbil är snabbare, och och dessutom billigare, vilket i dagens samhälle där företag har litet eller inget lager alls, utan i stället följer modellen ”just in time” väljer transport med lastbil.
Låt oss tänka om och tänka rätt! Se till att vi uppmuntrar transporter via järnväg. Se till att tågen blir utrustade så att de kan köra på banan. Använd beskattning som ett verktyg för att styra över så stora godsvolymer som möjligt till järnväg, snarare än lastbil. Ett enda godståg ersätter ett stort antal lastbilar, kan vi dessutom använda den nybyggda järnvägen snarare än den gamla blir det dessutom en tidsvinst för företagen vilket borde hjälpa till att få den att tänka om vad gäller transportsätt.
I det ideala scenariot sker all långväga land-transport med järnväg för att sedan flyttas över till lastbil för närdistributionen. Vi skulle helt enkelt kunna lasta både containers och trailersläp på järnvägen för att sedan haka på den på trailerdragare och kontainerbilar för vidare distribution.
På detta sätt tjänar vi mångfalt. Dels får vi en bättre miljö, dessutom ett mycket mindre slitage på vårt vägnät vilket tarvar mindre underhåll med tillhörande kostnader. Använder vi sedan dessa besparingar till att bygga ännu mer järnväg kommer vi snart att ha ett mycket bra fungerande system och ett järnvägsnät som är väl underhållet och i toppklass.
Finns det någon politiker där ute som vågar driva frågan?
Senaste kommentarerna