Butiksdöden i Sverige är kraftigt överdriven.
Det växer sakta men säkert fram ett riktat budskap om att Sverige håller på att drabbas av en utbredd butiksdöd – Därtill att denna kommer att drabba alla i samhället negativt genom minskat utbud samt att den riskerar att sprida sig till banker och fastighetssektorn om inget görs.
Det påståendet är gravt felaktigt tycker jag och min känsla är att butikskedjorna genom att driva debatten i denna riktning vill få samhället och oss skattebetalare att kompensera dem för den situation med uteblivna vinster som de själva skapat.
Anledningen till detta fenomen tillskrivs oftast landets kommuner vilka beskylls för att inte lyssna på butiksägarna och deras domedagsprofetior när de detaljplanerar kommunernas handel.
Ett annat skäl som anges är att fler och fler människor bestämmer sig för att ”klicka” hem sina varor snarare än handla dem fysiskt i butik.
För den som är intresserad går det att läsa mer om fenomenet och då kanske på denna länk: https://www.svd.se/butiksdoden-kan-spridas-smartsam-process?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2018-10-29
Stämmer denna utveckling med det vi som konsumenter kan se med våra egna ögon?
Vid en första anblick är mitt givna svar – JAVISST, självklart gör det det men efter att ha tänkt över saken en stund inser jag att svaret på frågan är betydligt komplexare än så om vi vill hitta det korrekta svaret.
Min uppfattning om butiksdöden är att den är självskapad av butikskedjorna och att det är deras egen affärsmodell för e-handel som skapar butiksdöden.
Varför?
Därför att butikskedjorna konkurrerar med sig själva intern vad gäller handel i fysisk butik respektive e-handel och därför avstått från att införa ett koncept som innebär att bägge kan överleva i samförstånd och symbios med varandra.
För mig innebär det att e-handeln resultatmässigt alltid ska läggas på den fysiska butik som ligger närmast slutkunden så att alla butiker kan få del av sitt moderbolags e-handel då de trots allt tillhör samma kedja/koncern.
Att det i sig sannolikt betyder slutet för riktigt stora butiker och ett tätt butiksnät av dagens modell tror jag att de flesta kan vara överens om liksom att en sådan affärsmodell skulle stärka butikskedjorna.
Med det sagt behöver både banker, fastighetssektorn och de aktörer som bedriver butik och e-handel tänka över sitt koncept en gång till och skapa ett läge där butikerna krymper i storlek samtidigt som köpcentren totalt sett blir mindre och mer yteffektiva.
Det bör dessutom finnas en valmöjlighet för konsumenten vad gäller hur man vill få sina produkter levererade – Även om man ”klickar” hem sin vara borde det gå att plocka upp den själv i en fysisk butik alternativt få varan hemskickad direkt till dörren.
Sist men inte minst tycker jag att det är viktigt att vinsten på de produkter som säljs i e-handeln bokförs på den butik som ligger närmast slutkunden adressmässigt.
Med en sådan ordning blir det ordning på torpet och butikerna kan därmed konkurrera på det sätt de borde konkurrera – Kedja mot kedja snarare än konkurrens butik mot butik inom ramen för samma kedja.
Välkommen till vad jag hoppas ska bli en bra debatt – Vad tycker du om det jag anfört i inlägget?
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna