Rätt leverantör av Umeås elbussar är en prioriterad fråga.
Jag håller helt med i allt chaufförerna och den fackliga organisationen önskar och kräver i den insändare chaufförerna i Ultratrafiken – Dvs. Umeås lokaltrafik hade publicerad häromdagen i media.
Det är viktigt att beslutsfattarna sätter kvalitét och funktion samt inte minst vinnande bolags ekonomiska styrka att leva upp till sina åtaganden före allt annat när de utser vinnande anbud för vem som ska leverera Umeås elbussflotta.
Att som chaufförerna kräva bussar som fungerar redan från dag 1 för att undvika psykosocial stress och en dålig arbetsmiljö borde vare en självklarhet utan att frågan ens ska behöva lyftas.
Redan idag finns busstillverkare likt VDL från Nederländerna och BYD från Kina samt även Volvo m.fl. som med framgång sålt och levererat stora mängder elbussar som rullar runtom i Europa och därtill rullat under lång tid med gott resultat och stor driftsäkerhet.
Att den parametern borde väga oerhört tungt i det beslut som ska fattas i Umeå ser jag som självklart då det precis som chaufförerna anfört är jätteviktigt att vi får elbussar som är väl utprovade och fungerar klanderfritt från dag 1.
Utan att säkert veta exakt hur anbudsunderlaget är utformat är det viktigt att nämna att det fungerar alldeles utmärkt att skilja på leverantören av bussar respektive leverantören av laddinfrastruktur då branschen idag använder sig av laddlösningar med öppna gränssnitt som kan användas av alla busstillverkare.
I många städer använder man sig av stora sedan länge etablerade bolag såsom ABB som leverantör av laddinfrastruktur – Då utformad på det sätt beställaren önskar baserat på linjeläng och bussarnas totala dagliga körsträcka. I regel innebär detta en kombination av laddningstationer längs linjen samt nattladdning på depå.
Därför är jag lika spänd som alla andra inför beskedet om vilken leverantör som lämnat det vinnande anbudet i upphandlingen och hoppas att det kommer ett besked eller i vart fall en indikation redan kommande vecka.
För mig är Umeås satsning på elbussar viktig då en helt fossilfri och därutöver nästintill bullerfri kollektivtrafik öppnar för många nya möjligheter för kollektivtrafik på platser där sådan tidigare varit omöjlig på grund av buller och utsläpp.
Elbussar öppnar även för nya möjligheter då nya bostadsområden och byggnadskomplex planeras då elbussar innebär att man om man så önskar kan förlägga hållplatsen inne i en byggnad utan rädsla för avgaser och buller.
För mig är eldriven kollektivtrafik framtiden – Därtill förutsättningen för att i en framtid göra Umeå centrum till en mer eller mindre helt bilfri plats där kollektivtrafik, cykel och gångtrafik prioriteras samtidigt som biltrafiken doseras.
Med väl utbyggd kollektivtrafik och ett bra nät av gång- och cykelvägar kan Umeå gå samma väg som Zurich och kraftigt reducera antalet parkeringsmöjligheter i citykärnan för att främja ett bilfritt centrum som i förlängningen precis som i Zurich kommer att gynna både centrumhandeln och medborgarna.
Med det sagt hoppas jag därför att beslutsfattarna fattar rätt beslut och att politikerna är beredda att ifrågasätta och nagelfara beslutet om så blir nödvändigt.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna