MP fortsätter att sabotera miljödebatten med sina krav om att bygga höghastighetsjärnväg.
I en rad inlägg har jag angripit miljöpartiet mycket hårt för att vara det parti som helt förstör och slår undan trovärdigheten i klimatfrågan och i den viktiga miljödebatt som måste föras för att rädda klimat och miljö.
Detta genom att lägga orealistiska förslag utan verklighetsförankring vars enda syfte är att tillfredsställa och kasta intern strålglans över MP:s partiledning och språkrör.
Jag har full förståelse för att Sverige i en framtid kan komma att behöva investera i höghastighetsjärnväg mellan de olika strategiska orter i Sverige som har passagerarunderlag för den sortens järnväg – Att vi ska bygga det när tiden är mogen har jag ingenting emot.
Däremot tycker jag att det är löjligt och verklighetsfrånvänt att komma med det förslaget så länge den järnvägsinfrastruktur som redan finns ligger i spillror så att människor inte törs lita på tåget som färdsätt för arbetspendling och dagspendling.
Att i det läget slå på stora trumman och prata sig varma för höghastighetsjärnväg som varande det viktigaste för framtiden påvisar total på total blindhet och ignorans för vanliga människors vardagsproblem.
Hur mina egna partikamrater kan låta detta pågå utan att reagera starkare än de gör tycker jag är underligt även om jag antar att man för stunden anser att tiden fram till valet är allt för kort för att aktivt kritisera och angripa MP externt.
Min syn på järnvägen är glasklar – Järnväg och en fungerande järnvägsinfrastruktur är viktig för att hela Sverige ska leva och av den anledningen ska vi innan vi ens tänker tanken på att bygga ny järnväg se till att rusta upp och säkerställa funktionen hos den järnvägsinfrastruktur som redan finns.
Därtill ska vi komplettera med dubbelspår jämsides med befintlig järnväg där så behövs för att öka tillförlitligheten och säkerställa att människor kan arbetspendla på det sätt de önskar med stor punktlighet på ankomster och avgångar.
I nästa läge handlar det om att säkerställa att hela Sverige ska leva och i det arbetet ingår en eventuell Norrbotniabana som bör byggas så snart den existerande järnvägsinfrastrukturen är rustad till fullgod standard.
Först därefter kan vi ta diskussionen och debatten om en eventuell höghastighetsjärnväg vilket i min tankevärld borde vara minst 10 år från idag.
Avslutningsvis vill jag säga att min tanke är att upprustningen av befintlig järnvägsinfrastruktur ska ske helt i egen regi – Detta genom att slå sönder Trafikverket och återskapa Banverket med flera specialverk där Banverket efter återskapandet organiserar allt järnvägsunderhåll i egen regi med egen personal.
Slutligen – Skäms på er Fridolin och Lövin för era envisa försök att förstöra alla möjligheter att föra en sansad och konstruktiv miljödebatt i Sverige.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna