Det ser ut som om friskolans gymnasier friserar elevernas betygsnivå.
Gymnasieminister Anna Ekström har kallat upp Friskolornas Riksförbund till sig därför att hon är uppriktigt upprörd över det faktum att gymnasieelever från friskolor trots högre snittbetyg än gymnasieelever från den kommunala skolan visar sämre förmåga att klara studierna på högskolan.
Skolverket har gjort en studie som visar att 66% av de elever som kommer från kommunala gymnasieskolor klarar minst 3/4-delar av högskolepoängen medan motsvarande siffra bland de som kommer från friskolorna ligger på 61% – Därtill att skillnaderna syns oavsett vilket gymnasieprogram eleverna kommer ifrån eller på vilken betygsnivå de befinner sig.
Att sådana upptäckter gör ministern upprörd har jag full förståelse för då det pekar mot att friskolorna är alltför frikostiga i sin betygssättning och på så sätt skapar en situation där deras elever kommer in på högskolan på bekostnad av kommunala gymnasieelever trots att elevernas betyg inte speglar deras egentliga kunskaper.
Att alla ska kunna lita på korrektheten av satta betyg i svenska skolor är en grundbult i vårt öppna och fria samhälle – Börjar övertygelsen om att så är fallet att vackla är vi inne på en farlig väg där det inte går att utesluta att det går att köpa bra betyg för pengar för den som har råd att göra så.
En sådan situation är inte bra och därför har Anna Ekström mitt fulla stöd när det gäller att skapa ordning på detta område.
Exakt hur vi ska komma tillrätta med problemet är jag inte tillräckligt insatt för att uttala mig om. Trots det tror jag att vi bör snegla på andra länder och se hur de gör – Därtill att vi centralt måste precisera mer precisa krav på vilken kunskapsnivå som krävs för respektive betygsnivå.
Att alla kan lita på att alla betyg sätts utifrån samma bevekelsegrunder och samma kunskapsparametrar är ett rättvisekrav enligt mitt sätt att se på saken och därför är min åsikt att vi aldrig får ge upp innan den saken är säkerställd.
Därtill kanske det är hög tid att vi återgår till eller i vart fall öppet med högt i tak debatterar en ordning där det är kunskap och inget annat än kunskap som avgör vilket betyg man ska erhålla.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna