Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Tantpatrullen för en viktig kamp för en bra pension för alla.

Tantpatrullen är en organisation som bildades för ca. fyra år sedan i Stockholm i syfte att ändra pensionssystemet till det bättre så att alla oavsett bakgrund erhåller en dräglig pension när de når pensionsåldern – Kampanjen drivs under parollen Låg lön = Låg pension.

Det går att läsa en intervju med en av organisationens grundare i Tidningen Kommunalarbetaren – Du hittar artikeln på följande länk om du vill läsa den själv: https://ka.se/2018/11/15/vi-behover-ett-nytt-pensionssystem/

Låt mig börja detta inlägg med att säga att tantpatrullen har mitt fulla stöd i det arbete de gör då en bra pension efter det att arbetslivet avslutats är en av mina hjärtefrågor.

Varför jag tycker så och vilka förändringar jag vill se i en genomgripande förändring av hela pensionssystemet skrev jag om redan 2015 och resten av inlägget blir därför en lätt förändrad version av inlägget från 2015.

Grundinställningen från min sida är att vi ska ge alla pensionärer en pension på en nivå som gör det möjligt att leva ett värdigt liv och njuta av frukterna efter många års hårt arbete.

LO har sedan länge presenterat larmrapporter om pensionsnivåerna för de som tillhör arbetarklassen. Att läsa de rapporterna är allt annat än upplyftande – Snarare är läsningen skrämmande och beskriver en situation som inte är värdigt ett välfärdsland som Sverige.

Att människor som jobbat ett helt arbetsliv och med råge levt upp till alla regler om intjänandetid och övriga krav i pensionssystemet inte ens når pensionsnivåer på 60% av den lön de hade när de jobbade är inget annat än en stor skandal.

För mig som Socialdemokrat är det en självklarhet att pensionerna för de som uppfyllt reglerna om intjänandetid inom ramen för pensionssystemet ska uppgå till minst 75% av den lön de erhöll när de arbetade – AFP, ATP och avtalspensionen sammanräknad.

Att acceptera att nöja sig med en ambitionsnivå som är lägre än en pension på 75% av lönen på inkomster upp till 7,5 basbelopp är för mig som Socialdemokrat otänkbart.

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan århundradets pensionsreform genomfördes på 1990-talet och många saker som förutsattes då gäller inte idag vilket innebär att systemet måste reformeras så att de försäkringstekniska beräkningsgrunderna är i takt med verkligheten.

En av sakerna som förändrats sedan förra gången vi reformerade pensionssystemet är att medellivslängden ökat och numera överskrider den som används i de försäkringstekniska beräkningsgrunderna med mer än 2 år.

Att människor lever längre innebär att de lyfter pension under fler år och att dessa år måste finansieras är en självklarhet.

Utöver det har den så kallade bromsen som ska säkra pensionssystemets överlevnad införts och slagit till både 2010 och 2011 vilket sänkt pensionsnivåerna med ca. 6%.

I ett fungerande pensionssystem ska vi inte ha någon broms överhuvudtaget av den enkla anledningen att det är utbetalningarnas storlek på 75% av lönen och inget annat som ska styra pensionens storlek.

Inträffar händelser som inte fanns med i beräkningarna är det inte utbetalningarna som ska minskas utan finansieringen som ska ökas.

Ovanpå detta har vi ett fenomen som jag tillägnat ett helt blogginlägg åt historiskt – Ett inlägg som beskriver det faktum att många börjar lyfta sin pension vid vid 61-års ålder och fortsätter att arbeta samtidigt som de lägger pensionspengarna på hög.

Att pensionssystemet inte är dimensionerat för denna volym av förtida uttag behövs bara sunt förnuft för att förstå. Att detta kan ske skriver ytterligare under på att det är hög tid för en ny genomgripande pensionsreform.

För mig är det ett samhälleligt misslyckande att de som tillhör svensk arbetarklass och slitit och arbetat hela livet erhåller pensioner på en nivå som klassificeras som låglöneinkomst –  Dvs. på nivåer mindre än 60% av medianlönen i Sverige.

Att vi ens har ett begrepp som dessutom förankrat sig ordentligt i det allmänna medvetandet och lyder under namnet fattigpensionär får mig att skämmas över att vi i välfärdslandet Sverige misslyckats så kapitalt med att ge våra pensionärer en dräglig pension värd namnet – Alldeles speciellt så för den som råkar vara kvinna.

För att understryka vad jag menar använder jag följande exempel som är hämtade från LO:s pensionsundersökningar.

En kvinnlig kommunalarbetare som började jobba vid 20-års ålder och pensionerade sig vid 65-års ålder hade en slutlön på 23.000 kronor brutto och 18.000 netto sista månaden hon jobbade – Som pensionär får hon en pension på 13.600 kronor brutto och 10.900 kronor netto dvs. mer än 7.000 kronor per månad mindre än när hon jobbade.

Lika illa är det för den manlige genomsnittlige industriarbetaren som även han arbetat sedan 20-års ålder och går i pension vid 65-års ålder. Före pensionen hade han en månadslön på 26.200 kronor brutto och en nettolön på 20.200 kronor – Som pensionär blir pensionen 16.000 kronor brutto och 12.500 kronor netto eller nästan 8.000 kronor mindre än när han jobbade.

I bägge fallen blir pensionerna så låga att bägge ramlar under gränsen för vad som anses som riktigt lågavlönade den dag de går i pension efter ett långt och troget arbetsliv vilket lägger dem i gruppen fattigpensionärer den dag de blir pensionär.

Tilläggas ska att exemplen ovan visar pensioner beräknade på allmän pension innehållande AFP och ATP samt den kompletterande avtalspensionen.

Än värre blir det för de som går i pension före 65-års ålder vilket är fallet för väldigt många som tillhör LO kollektivet. För hela LO kollektivet gäller 63.8 år som genomsnittlig pensionsålder – Detta trots att man som systemet nu fungerar bör jobba fram till 67-års ålder för att få en bättre pension.

Att man går i pension tidigare än vid 65-års ålder beror på att man inte fysiskt orkar med arbete fram tills ordinarie pensionsålder – Detta därför att arbetet varit fysiskt betungande och att man med stigande ålder är för utslitna för att fortsätta fram till ordinarie pensionsålder.

Etter värre blir det för alla som under delar av arbetslivet valt att jobba deltid för att uppfostra barn och för de som under stora delar av sitt arbetsliv fått hålla tillgodo med visstidsanställningar.

Undersökningen är intressant och den som vill läsa mer kan läsa en artikel i Arbetet på följande länk: http://arbetet.se/2015/12/14/trots-helt-arbetsliv-med-heltid-blir-lo-medlemmen-fattigpensionar/

LO föreslår i eftertexten till sin utredning en rad åtgärder man kan göra för att lyfta pensionsnivåerna vilket säkert kan ge viss effekt.

För egen del vill jag gå ännu längre och genomföra en ny pensionsreform!

En pensionsreform som ska fokusera på att säkerställa finansieringen av pensionssystemen så att pengarna i alla lägen räcker till en pensionsnivå på 75% av alla lönedelar upp till 7,5 basbelopp för den som har full intjänandetid i pensionssystemet.

För att säkra finansieringen av våra pensioner vill jag skrota dagens arbetsgivaravgifter som bara påförs mänsklig arbetskraft och ersätta den med en produktionsavgift som utgår oavsett av om produktionen sker med hjälp av människa eller maskin.

För mig är det uppenbart att problemet med pensionssystemets underfinansiering står att finna i att mänsklig arbetskraft ersätts med robotar och maskiner och att företagen därför istället för att avsätta pengar till framtidens pensioner via arbetsgivaravgifter stoppar dessa i sina egna fickor i form av vinster – Något som en övergång till produktionsavgift löser.

Därutöver bör vi överväga och noga utreda effekterna av ett införande av en livslång basinkomst lika för alla ovan 18-års ålder som bas för alla i samhället – En basinkomst som om den införs ska bestå även efter uppnådd pensionsålder.

Med medborgarlön i botten och större avsättningar till pensionssystemen kan alla erhålla en dräglig pension på ålderns höst – Något som är en rättvisefråga i ett jämlikt, solidariskt och kärleksfullt välfärdsland som det Sverige jag önskar bygga genom mitt politiska engagemang.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

27 kommentarer

  1. Alexander

    Anders

    Några frågor angående pensionen:

    1. Hur är detta möjligt i ett land som under en klar majoritet av år haft Socialdemokratiskt styre?

    2. Skulle inte invandringen se till att just detta inte skulle ske?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Svaren är att ett pensionssystem är dynamiskt och att finansieringen av densamma därför måste ses över med jämna mellanrum så att de matchar dagsläget. Att fler människor ersätts med maskiner så att storleken på de totalt inbetalda arbetsgivaravgifterna per capita minskar måste kompenseras för – Likaså att vi lever lägre och att fler och fler ska ha ersättning/pension samtidigt.

      Sedan vet jag ingen som påstår att invandring ska lösa problemen med pensioner Alexander – Att påstå något sådant är att ljuga.

      • Brorson

        I själva verket har invandringen förvärrat problemen, eftersom många har för lite arbetad tid i Sverige och för lite inbetalt till de offentliga trygghetssystemen för att nå upp till en skälig levnadsnivå som pensionärer. Många, som kommer har sparat privat till ålderdomen i sina hemländer, som saknar eller har dåliga offentliga pensionssystem. Men i stället för att ta med sig de pengarna till Sverige, har de betalat hundratusentals kronor till flyktingsmugglare. Som alltså får indirekt betalning via det svenska pensionssystemet.

    • Bertil

      Alexander visar upp sin lengräddade sida.
      Kolla regeringar under årens lopp.
      Ex: -79 då hade sossarna dryga 43% av rösterna.

      Trots det blev det Borgelig regim.
      Så du är ett praktexempel Alexander på vilken okunskap du har om politik.
      Trots ständiga frågor så verkar du ha svårt att fatta.
      Du rår tyvärr inte för detta, men det är nog en av anledningarna till att du är så bitter och frågvis.

  2. Per Kjellén

    Pensionsfrågan och Tantpatrullen är utmärkta exempel på socialismens misslyckande och skadegörelse.

    Pensionsomröstningen 1958 gav majoritet åt premiereservationssystemet men förlorade till i princip skattefinansierad politikerstyrd pension. Resultatet har vi.

    Pension är uppskjuten lön, det tycks alla vara överens om. Det gamla systemet med försäkringsbolag som pensionsförvaltare visade sig vara utmärkt. Detta var dock ägarstyrt och byggde på att följa tillväxten. Det vinnande systemet, det socialistiska, bygger på fjäsk och orimliga löften. Pensionen blev subventionerad med skattepengar och byggde på den falska förutsättningen att dagens produktion skulle betala dagens pensioner.

    Eftersom du alltid anser att jag har fel så säg någon gång i vilket avseende jag har fel?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi är helt överens om att pension är uppskjuten lön Per. Däremot var det helt rätt att göra om pensionen på det sätt som gjordes när ATP infördes men helt fel att inte samtidigt sätta av en klumpsumma för att säkerställa finansieringen av pension till de som fick ATP pension utan att ha betalat in en enda krona till det systemet.

      Att pensionssystemet alltid måste vara dynamiskt och att finansieringen av densamma över tid alltid ska anpassas till den rådande situationen vad gäller finansiering och utbetalningar mm. är naturligt och måste följas.

      Vi i S lovar inga orimliga saker Per – Att pensionens storlek för den som fyller regelverket vad gäller intjänande mm. ska ha en livslång pension på 75% av sin lön upp till 7,5 basbelopp är fullt rimligt Per och det är därför vi nu ska göra om och anpassa systemet så att 75% av lönen i pension blir ett löfte alla kan lita på.

  3. Brorson

    Eftersom förvärvsfrekvensen i Sverige är högre än i jämförbara länder finns inga som helst belägg för att underfinansieringen av trygghetssystemen har något att göra med att mänskliga arbetskraft har ersatts med maskiner. Tvärtom om det ekonomiska utbytet av den mänskliga arbetskraften ökat. Det finns heller inget som tyder på att varannan person i arbetsför ålder kommer att bli arbetslös för att hälften av NUVARANDE arbetstillfällen beräknas försvinna. Det har ju hänt förr, flera gånger om, och ändå har arbetslösheten bara ökat marginell – och mest bland utlandsfödda.

    Vi bör dessutom sluta tala om -”arbetstillfällen” och i stället tala om antal arbetstimmar. Med ökad användning av ”artificiell intelligens” blir det i fortsättningen inte främst de ”enkla” jobben som försvinner, utan de mer kvalificerade, som att utföra komplicerade men rutinmässiga beräkningar. Det fanns en tid när bankkamrer använde hela nyårsnatten till att råkna ut räntorna på det gångna årets sparande.

    Om behovet av mänsklig arbetskraft nominellt halveras, så minskar det faktiska behovet med 39 % vid ett samtidigt införande av 6 timmars arbetsdag. Det kontinuerligt minskade behovet av mänsklig arbetskraft under de senaste 150 åren till befintliga arbetsuppgifterar hela tiden kompenserats fullt ut genom tillkomsten av nya arbetsuppgifter, både genom helt nya yrken och expansion av gamla branscher vars produkter och tjänster alltfler har kunnat köpa till följd av det ökande välståndet.

    Basinkomst / medborgarlön ska inte alls utredas, eftersom det strider mot arbetarrörelsens grundvärderingar, att enbart arbete ger välstånd. Arbetarrörelsen har alltid tagit avstånd från borgerliga ekonomer, som tror att bristsituationer och liknande i sig skapar välstånd. Brist på arbetskraft, vilket skulle bli följden av medborgarlön, skulle leda till sänkta inkomster för alla och paradoxalt nog till ökad arbetslöshet.

    Problemet med pensionerna är inte, som det ofta påstås, att medellivslängden ökar, för det har den gjort ända sedan början av 1700-talet. Den ökande andelen äldre av hela befolkningen är att allt fler lever till sin 65-årsdag och ännu längre. Vilket inte bara medför att antalet 65-plussare ökar, utan även till att antalet äldre under 65 ökar. Detta leder emellertid till en växande snedfördelning mellan antal vuxenår före och efter 65 år – vilket kräver att allt mer av arbetsinkomsterna sparas till framtida pensioner. .

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten med följande tillägg – För resten av mitt svar se mitt föregående svar på din kommentar i samma ämne.

  4. Brorson

    Glöm det där med produktionsavgift och basinkomst /medborgarlön. Arbetarrörelsen kan aldrig stödja det, eftersom det strider mot den mest grundläggande av arbetarrörelsens värderingar, som t.o.m är inskriven i Internationalen ”där lättingen ej råda får”. Alla ska bidra efter sin förmåga. Och har vi inte redan ett slags produktionsavgift i form av miljö- och energiskatter. Ja, men de ska inte användas till försörjning av arbetsskygga, men fullt friska och arbetsföra personer.

    Det vore ju dessutom ett sätt att från början prima arbetskraft, genom att dra in främst ungdomar i missbruk och kriminalitet. Sådant leder snabbt till moraliskt, kroppsligt och intellektuellt förfall. – Reformera i stället de arbetsgivaravgift-system, vi redan har. Arbetsgivarna betalar redan över 50 % i arbebetsgivaravgifter, avtalsförsäkringar och semesterersättning. Och då är inte de arbetsgivarbetalda sjuklönerna inräknade.

    Det mest bisarra med den s.k. arbetsgivaravgiften är att en dryg tredjedel av densamma inte är en avgift utan en skatt till EU. Varför inte synliggöra hur stor EU-skatten i verkligheten är: Ungefär lika stor som landstingsskatten, som finansierar hela sjukvården, kollektivtrafiken, turismen och en del yrkesutbildningar. Vad vi har fått för denna EU-skatt är bl.a. tiggarna på våra gator. Jonas Sjöstedt har faktiskt rätt i att EU-bidragen till tiggarnas hemländer borde villkoras med att dessa länder tar hand om sina egna medborgare i stället för att exportera sina arbetslösa (som är arbetslösa eftersom de är en etnisk minoritet som diskrimineras på de egna arbetsmarknaderna) till oss.

    EU-bidragen används i stället för att subventionera industrietableringar i dessa länder, så att arbetstillfällen flyttar dit från Sverige och övriga Västeuropa. Dessutom får svenska arbetare konkurrens om jobben på hemmaplan genom den fria rörligheten för arbetskraft. Vilket f.ö. var en stark drivkraft till brexit, att den engelska arbetarklassen inte hade någon bättre medborgarrätt i sitt eget land än tillfälliga gästarbetare från Östeuropa. (”Gästarbetare” är ett ord, ska användas för att skilja dem från invandrare, som har kommit för att bosätta sig permanent i värdlandet.)

    EU-skatten, f.n. 10,72 %. bör alltså överföras till den vanliga skattsedeln för att synliggöras. Det medför visserligen att EU-skatten får betalas även av pensionärer, men det kan ju kompenseras genom höjning av pensionerna med motsvarande belopp. Dessutom kan ju EU-skatten därmed göras progressiv, d.v.s. att procentsatsen ökar med ökande inkomst.

    Semesteravgiften pä f.n 12 % enligt lag, är givetvis uppskjuten lön, som fungerar som en räntefri kassareserv för arbetsgivaren under intjänandeåret. Semesteravgiften bör i stället ägas, men dock inte disponeras fritt, av löntagarna även under intjänande året. En klar fördel är att intjänad semesterersättning följer den anställde om han byter jobb. Om problemen med pensionsavgiften, som är för låg för att finansiera de framtida pensionerna, har jag skrivit i min förra kommentar. Mitt förslag till reformerad arbetsgivaravgift ser ut så här:

    Pensionsavgift 18 %
    Semesteravgift 12 %
    Sjukförsäkringsavgift 7 %
    A-kasseavgift 5 %
    – Summa 42 %.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag vet att vi har olika inställning i denna fråga Brorson och det fär vi acceptera för stunden. Min tro är att jag ska lyckas få både partiet och hela arbetarrörelsen med mig så att vi kan genomföra detta och då baserat på det faktum att fler och fler sk dela på de manuella arbeten som finns i en värld som snabbt automatiseras på alla områden där så är möjligt.

      Med en sådan utveckling måste vi hitta nya lösningar och för mig är man ingen lätting även om man skulle välja att vissa tider av livet stanna hemma för att ta hand om sina barn, alternativt gå i pension etc.

      I övrigt så publicerar jag dina förslag som ett seriöst inlägg i debatten så att alla kan få ta del av dem och tycka till i frågan.

  5. johansson

    Om jag minns rätt så är det Socialdemokraterna som ligger bakom bromsen, Socialdemokraten Anna Hedborg var konstruktören av idiotierna men tydligen vill inget politiskt parti ta bort den, men du har rätt det är inte värdigt att pensionerna i ett så rikt land som Sverige skall vara så låga

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Bra att du håller med i sak johansson och mitt mål är att pensionen framgent ska nå nivån 75% av lönen och den kampen kommer jag att fortsätta föra hela vägen in i mål.

  6. Alexander

    Anders

    Varför får jag inte svara dig när vi har ett meningsutbyte? Du hävdar att jag ljuger men jag får inte visa att det inte stämmer. Är det en sådan ”debatt” du vill ha?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den debatt jag vill ha är en debatt som handlar om det ämne jag tar upp i inläggen och inget annat.

      Ge mig en enda hållbar anledning till varför jag ska tillåta debatten i tråden att handla om något helt annat än det inlägget avhandlar?

  7. Brorson

    Förbättringen av pensionerna för dem som redan är pensionärer eller kommer att bli det inom lång tid (dock inte ett helt arbetsliv) framåt måste givetvis finansieras med allmänna skattemedel. Jag började räkna på hur mycket pensionsavgiften i arbetsgivarsystemet måste höjas för att nå de 70 % för framtidens pensionärer,%, som Stefan Löfvén pratade om i slutet av valrörelsen, och kom fram till att avgiften troligen inte kan höjas tillräckligt mycket för att nå det målet.

    För att man ska få ut lika mycket i pension som nuvärdet på pensionsdagen av den under varje år av den yrkesverksamma tiden, måste 33 % utöver lönen under dessa år betalas in till pensionssystemet, under förutsättning att man jobbar under 45 år, och fortsätter leva under 15 år därefter, i genomsnitt. Vi slulle då få arbetsgivaravgifter, inklusive den helt orimliga EU-skatten, semesterersättningen och avtalsförsäkringarna på närmare 75 %, den arbetsgivarbetalda sjuklönen ej inräknad, och därmed världens i särklass högsta redovisade skattetryck. Emellertid kompliceras beräkningen av flera faktorer, bl.a. räntan på pengarna innan de betalas ut.

    Under antagande att pensionskapitalet fördubblas innan de betalas ut , hamnar vi på 16,7 %, som måste betalas in till systemet, utöver lönen under intjänandetiden. Men det krävs mer än en fördubbling för att uppnå de av Löfvén utlovade 70 % Det kan bli nödvändigt att höja pensionsåldern innan dagens unga vuxna går i pension. Man kan då inte låta icke-studerande ungdomar över 18 är leva på arbetsfria inkomster(s.k. medborgarlön) eller sänka arbetsgivaravgifterna för yngre medarbetare. Redan som det är, betalar de in mindre till systemen, eftersom de inte kommit upp i maxlön, men får ut mer p.g.a, sjuka barn och större arbetslöshet jämfört med medelålders.

    Samtliga socialförsäkringssystem, som betalas med arbetsgivaravgifter, är idag underfinansierade. De procentsatser, som jag nämnde i föregående kommentar, kan verka höga, men är beräknade på 67 % av lönen i sjukförsäkring och a-kassa, samt tre karensdagar i sjukförsäkringen. Sjuklönen, som idag betalas direkt av arbetsgivarna, ska emellertid ingå i system och ersättas av Försäkringskassan. Dessutom har jag räknat in vård av sjukt barn i hemmet (vab) samt sjukpension för dem, som helt och varaktigt saknar arbetsförmåga p.g.a. sjukdom. En höjning av sjukförsäkringsavgiften från f,n. 4,35 % till 7,0 % ter sig därmed inte speciellt stor, snarare för låg.

    En avgift, som betalas till det allmänna, är per definition ”öronmärkt” för ett visst syfte, vilket en skatt inte är. Skatterna står till politikernas fria förfogande att använda till vad de vill. Min tanke bakom förslaget till reformation av arbetsgivaravgiften är att de i sin helhet ska täcka inkomstbortfallet för dem som har eller har haft jobb p.g.a ålderdom, semester, sjukdom eller ofrivillig arbetslöshet. Semesterersättningen kan alltså ses som en försäkring mot inkomstbortfallet p.g.a. semesterledighet. Och bör administreras av Försäkringskassan, som redan har de administrativa system som behövs.

    Visserligen försvinner möjligheten för arbetsgivarna att använda semesterpengarna som en räntefri kassareserv under intjänandeåret, men arbetsgivarna kompenseras ju fullt ut och mer än så, genom att de slipper sjuklönerna. Därmed förbättras också chanserna för lindrigt sjuka och partitiellt arbetshandikappade att få jobb. Det kommer inte längre att vara ett lika stort risktagande för arbetsgivarna att anställa sådana personer.

  8. Bertil

    Hela skattesystemet, pensioner ja t.o.m.
    löner allt är fel. Den ojämlikhet som skapats är inte nödvändig liksom klimathotet.

    Varför inte skatt efter bärkraft samt nyttja den teknik som idag finns.

    Produktionsskatt är så klart självklart robotar och AI ska inte jobba gratis.

    Sen ska högavlönade skatta mer.
    En lågavlönad eller sjuk, arbetslös, eller pensionär betalar idag mer skatt på sin börkraft sammantaget. Grovt räknat så betalar en lågavlönad över 80% i skatt

    medan en högavlönad betalar under 60%
    Den befriade aktieavkastningsskatten (ISK) lär den vara ännu lägre för högavlönade.Ändå gnälls det att skatten på högavlönade måste bli lägre.
    Skämmes ta me fan!!

    Varför ska en med låg lön betala lika skatt när de handlar på ICA, Coop eller vad det nu handlar om.
    Det är detta som gör att en med låg inkomst betalar mer i skatt efter sin bärkraft. Med dagens teknik då går det lätt lösa vid betalkassan. D.v.s skatt efter bärkraft.
    En högavlönad betalar lika i skatt på en vara som en lågavlönad. Dessutom är det större affärer kan en välavlönad med förmögenhet dessutom få bättre pris.

    Sånt där skulle utjämna klassklyftor produktionsskatt skulle driva på så robotar AI jobbade och människan sysslade med vård skola omsorg i större omfattning. Lönen den kunde alla få via en jämlik lön.

    Politiker har fastnat i samma järnvägsspår och man närmar sig ättestupan för hela vår planets arter.

    Detta på grund av ren girighet. Det är rent utav tragiskt höra dagens politiker likaså giriga företagsledare och råa kapitalister.

    Världen blir bara mer kaotiskt orättvis ju mer gamla penningsystem används och dör rika skriker efter mer.

    Castro skulle garanterat fixat bättre ekonomisks system än Milton Friedman, Thatscher, Reagan, Borg. o.s.v.

    • Bertil

      Verkar vara en helt logisk förklaring J.E S.L gör deras Ekonomihandbok borde varje riksdagsman ha och vid varje reform även klargörs reformen på samma sätt.
      Nu är det mest bluff politiker håller på med dessutom gynnas bar välmående i dagens politik.

      Med en produktionsskatt skulle pensionärer som har dålig pension kunna få mer. Liksom förtidspensionerade och även långtidsarbetslösa.
      Att dessa ska betala högsta skatten är kort sagt sjukt.

      Vi behöver mycket av Castro i hela väst faktiskt. Anders som har lösningar på allt borde kanske ta på sig uniform och rejält med skägg och bli pionjär och ta de svaga i försvar.

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Publicerar som Bertils svar till Nils med tillägget att Castro aldrig hade några bra politiska lösningar för den sorts problematik vi brottas med i Sverige.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.