Det är i Afrika framtidens affärsmöjligheter finns.
Trots att jag skrivit om vikten av att svenska företag bör söka sig till Afrika och etablera sig där för att inte halka efter Kina och resten av EU har mycket lite hänt på det området.
Därför skriver jag ytterligare ett inlägg i ämnet i förhoppning om att mitt budskap denna gång ska öppna ögonen hos svenska företag och hos vår regering.
Enligt mitt förmenande borde Sveriges regering och svenska företag med omedelbar verkan vända blickarna mot den afrikanska kontinenten och bygga en stark strategi för handel och företagsetableringar på densamma.
Afrika är för er som inte vet den kontinent som står på tur att bli nästa snabbväxare vad gäller BNP tillväxt och nästa kontinent i tur att befolkas av en snabbt växande välmående medelklass.
Redan nu finns det länder på den afrikanska kontinenten vars BNP växer med 10% eller mer varje år och dessa länder blir fler och fler år för år.
Allt sedan min återflytt till Sverige 2009 från Asien där jag bodde och verkade länge har jag predikat budskapet om att den afrikanska kontinenten är stället man ska finnas representerat på om man är intresserad av att hitta nya affärsmöjligheter, nya marknader och öka sin omsättning och försäljning.
Kineserna och den kinesiska regeringen var tidiga med att hörsamma min uppmaning om att göra affärer i Afrika och har vid det här laget funnits i Afrika 10 år eller mer men i vanlig ordning ser svenska företag och organisationer ut att vilja vänta tills tåget redan gått för den som vill utvecklas väl och göra framgångsrika affärer i Afrika.
Med en sådan inställning kan Sverige och svenska företag i allra bästa fall haka på som sista vagn på ett tåg som redan börjat rulla och snabbt närmar sig maxhastighet.
Kineserna som både historiskt och i nutid kan betecknas som ”världens affärsmän” har som jag nämnde ovan redan funnits på den afrikanska kontinenten i 10 år eller mer och där byggt en marknad för sina produkter.
Därtill etablerar sig kineserna på den afrikanska kontinenten på det för mig enda och långsiktigt hållbara sättet.
Vad kineserna gör är att istället för att välja den traditionell affärsmodellen med tillverkning i Kina och försäljning i Afrika i stället etablerar tillverknings och sammansättningsfabriker på plats i Afrika.
I många fall exporterar dessutom dessa fabriker sina produkter tillbaka till Kina och andra delar av världen utöver den försäljning som sker på den afrikanska kontinenten.
Ovanpå detta använder sig kinesiska företag och entreprenörer av samma strategi som man gör i Kina – En strategi som innebär att man utöver sin fabrik även bygger bostäder, skolor, sjukhus och övrig infrastruktur för sina arbetare och deras familjer.
Genom det valet av affärsstrategi skapar kinesiska företag skatte- och exportintäkter för de afrikanska länder man väljer att etablera sig i – Skatte- och exportintäkter som gör att marknaderna växer ännu snabbare i landet man verkar i.
Därutöver gynnar valet av strategi landets invånare i form av ökade inkomster och självfallet det egna företaget som genom det strategivalet skapar en större lokal marknad för sina produkter.
När vi dessutom vet att affärs- och förtjänstmöjligheterna är som störst på marknader som har en starkt växande medelklass är det mycket förvånande att vi i Sverige som intelligenta och innovationsrika människor ännu inte tagit chansen att göra affärer där affärsmöjligheterna är som störst framgent.
Jag undrar därför hur mycket längre jag ska behöva tala för döva öron här hemma i Sverige och hur länge det ska ta för Sveriges regering och svenska företag att tillvarata den spetskompetens och de kontakter jag besitter när det gäller affärer i Afrika?
Eller är det kanske så att vi i Sverige är nöjda med att stillasittande titta på medan kineserna lägger den afrikanska kontinenten under sina vingar?
Låt oss ändra på detta och tillsammans koncentrera oss på den afrikanska kontinenten och likt kineserna bygga oss en ny hemmamarknad där innan de stora drakarna såsom USA hinner dit.
Dessutom har Sverige en stor konkurrensfördel framför andra EU-länder och USA i det faktum att Sverige i Afrika till skillnad från många andra länder anses stå för ärlighet, kunskap och god organisation.
Det ryktet byggde Olof Palme och socialdemokraterna upp genom att bistå afrikanska länder när de fick självständighet och det ryktet har vi fortsatt idag trots att Sverige förändrats mycket sedan Palmes dagar.
Därför bör vi agera här och nu och få våra svenska företag att satsa på affärer och etablering i Afrika innan tåget har gått och vagnen blir omöjlig att koppla på.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”.
Senaste kommentarerna