Skolan är en viktig del av den svenska samhällsmodellen.
Med jämna mellanrum är den svenska skolan och min oro över att resultaten i skolan ständigt sjunker i ett internationellt perspektiv när mätningar görs av kunskapsnivån hos elever i olika länder ämnet för mitt bloggande
För mig är det oerhört viktigt att den svenska skolan och det svenska skolsystemet tillhör de ledande i världen vad gäller elevernas kunskapsnivå.
Lika viktigt är det att skolan är fri och öppen för alla att få ta del av utan att den egna och/eller föräldrarnas storlek på plånboken spelar in i möjligheten att få gå i en skola av hög kvalitet.
Den svenska skolan är en viktig del av den svenska samhällsmodellen och ett måste om vi ska lyckas med föresatsen att bygga ett mer jämlikt och kärleksfullt samhälle där alla människor har lika värde.
Min strävan är och har alltid varit att de som idag går i skolan tillsammans med de framtida generationer som börjar i skolan ska få samma chans som jag fått att få en fullödig utbildning som kunskapsmässigt tillåter dem att göra karriär och hävda sig i ett internationellt perspektiv om de så önskar.
Synen på svensken som välutbildad och kunnig bland medborgarna i andra länder befinner sig i ständig devalvering vilket påverkar svenska ungdomars möjlighet att göra internationell karriär negativt.
Där jag tidigare hade en fördel av att vara svensk därför att jag kunskapsmässigt ansågs ligga före många andra är situationen idag omvänd – Den svenska skolans kunskapsmässiga kräftgång innebär att de som gått skolan i många andra länder numera har ett kunskapsövertag gentemot de som passerat genom det svenska skolsystemet.
Därför kan en omdaning av det svenska skolsystemet inte vänta.
Omdaningen måste ske här och nu om inte Sverige, svenska företag och svenska ungdomar ska förlora i konkurrenskraft internationellt. Ska konkurrenskraften återställas kan vi inte låsa fast oss vid partilinjer eller annat när det gäller att rädda den svenska skolan och Sveriges framtida konkurrenskraft som nation.
Vad som behövs är en bred parlamentarisk uppgörelse om skolan med ett enda fokus – Ökad kunskap och fler som går ut gymnasiet med godkända betyg.
Ska det bli verklighet måste saken tas på allvar vilket innebär att det är hög tid att den svenska skolan sluta dalta med eleverna och i stället för krav om ökat elevinflytande ställer klara och tydliga krav på ökad kunskap hos eleverna i den svenska skolan.
Barn likväl som övriga människor mår bra av att i förväg veta vilka krav som ställs på dem för att leva upp till ett visst betyg. Att ställa krav på våra barn är varken fult eller kärlekslöst utan snarare ett kärleksfullt sätt att förbereda dem för ett liv i en hård och kall värld med hög konkurrens på alla nivåer.
Barn blir inte bättre individer som vuxna därför att vi låter bli att betygsätta kunskap och därför utformar skolan som en skyddad verkstad med vaga regelverk och stora mått av individuell frihet utan koppling till kunskapsinlärning.
Fortsätter vi på inslagen linje kommer kunskapsnivåerna att fortsätta sjunka samtidigt som steget in i vuxenvärlden blir ett ännu större berg att bestiga både i ett nationellt och ett internationellt perspektiv.
Lika självklart som det är att ställa strikta kunskapskrav på våra barn lika självklart är det att alla som behöver extra stöd ska få det för att kunna tillgodogöra sig kunskapen på lika villkor som övriga elever.
Dessutom tycker jag det är hög tid att helt släppa tankarna om att alla elever ska genomgå en teoretisk utbildning på gymnasiet. Teoretisk utbildning passar inte alla och för de som inte passar för en teoretisk utbildning är en yrkesinriktad utbildning som leder till arbete ett mycket bättre alternativ.
Praktiska program med yrkesinriktning mot vård, omsorg och byggbranchen etc. är minst lika viktiga utbildningsvägar som teoretiska program så länge de är strukturerade på ett sätt som leder till ett arbete och egen försörjning.
Många av de arbeten som utförs av de som genomgått en yrkesinriktad utbildning kommer därtill att existera under lång tid framöver och därför är det hög tid att vi släpper statustänkandet och uppgraderar betydelsen och nyttan av att utföra ett praktiskt arbete.
Löneutveckling inom dessa yrkeskategorier bör utvecklas på samma sätt som inom mer teoretiska yrken då dessa yrken är minst lika viktiga för ett välmående Sverige som någonsin de mer teoretiska jobben.
Som socialdemokrat är min åsikt att en av vägarna till ett jämlikt samhälle är att se till att vi ställer tillräckligt höga krav på våra barn för att leda dem mot minskade klassklyftor och större chanser att komma in på arbetsmarknaden.
Att ställa krav på ökad kunskapsinlärning i skolan är en bärande del i kampen för ett jämlikt samhälle.
Låt oss sluta att betrakta skolan som en experimentverkstad för politiska ideologier till förmån för den ordning som säkerställer att svenska barn & ungdomar även fortsättningsvis kan förvärva den kunskap de behöver för att stå sig väl i den internationella konkurrensen om morgondagens arbetstillfällen redan i skolan.
Skolan är en investering i våra barn och i Sveriges framtida konkurrenskraft – Inte en experimentverkstad för politiska ideologier.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna