Tack vare MP blev bonus malus systemet för fordonsskatt fel utformat.
För egen del är det inte svårt att inse att vi socialdemokrater gav MP allt för mycket inflytande över utformningen av det nya fordonsskattesystemet kallat ”bonus malus”.
Hela grundtanken med systemet var att det skulle drabbat bilägaren direkt och göra det dyrt att köra omkring med stora bilar som är dåliga för vår miljö och som därtill körs fossila drivmedel.
Av detta tänk blev ingenting kvar sedan MP varit inblandade då det system som nu introducerats på inget sätt tar hänsyn till årlig körsträcka och till vilken sorts drivmedel bilägaren tankar sin bil med med.
En annan stor brist i systemet är att ingen skattemässig åtskillnad görs mellan privatägda bilar och tjänstebilar så att den som väljer en stor miljöbov som tjänstebil straffas för detta val som privatperson.
Därför tar jag mig friheten att komma med min input i ärendet och lämna min syn på hur avgiftssystemet bör se ut och fungera.
Till att börja med vill jag att systemet ska omfatta alla fordon som är registrerade och därför tvingas ha registreringsskylt – Dvs. även snöskotrar, motorcyklar, 4-hjulingar m.fl. Undantag ska dock göras för de fordon som idag är skattebefriade därför att de uppfyller veteranfordons kriterierna.
En annan viktig aspekt är att avgifterna i systemet alltid ska träffa brukaren av en tjänstebil istället för företaget. Enda undantaget avser tjänstebilar som bara används i arbetet och vid all annan tid är parkerade på företaget – För dessa ska avgiften betalas av företaget.
För att systemet med avgift efter miljöbelastning ska bli rättvist måste vi skapa ett system som följer körsträckan enligt principen ju längre körsträcka ju högre miljövagift/fordonsskatt. Systemet ska självfallet även gälla för tunga fordon såsom lastbilar och bussar.
I den ideala av världar tas skatten därför ut direkt vid tankningen och tar dessutom hänsyn till vilken sorts drivmedel man tankar. Väljer den som kör en dieselbil att i stället för diesel tanka HVO eller RME ska skatten vara lägre än om man väljer att tanka diesel då syftet med skatten alltid bör vara att beskatta utsläpp och inte motortyp.
Skulle det till äventyrs inte gå att ta ut skatten direkt vid bränslepumpen kan jag tänka mig en att en transponder eller ”go-box” som den ibland kallas monteras i alla fordon som omfattas av regelverket.
Denna ska sedan registrera hur långt fordonet körts under mätperioden och per automatik skicka informationen till ett centraliserat debiteringssystem som sedan likt dagens system för trängselavgifter per automatik skickar räkningen till ägaren/brukaren av fordonet periodiskt – Förslagsvis kvartalsvis.
Att sedan skatta efter val av typ av drivmedel får man i detta fall lösa genom att ålägga bilägaren att via kvitto påvisa att man tankat annat än diesel i en dieselbil om man önskar nedsättning av skatten.
Själva transpondern bör vara gratis medan installationskostnaden bärs av fordonsägaren för fordon som redan är i bruk och av tillverkaren för de fordon som säljs nya.
Ett brett införande där avgiften träffar alla fordon utom veteranfordon är viktig om vi vill snabba på övergången till ett modernare och betydligt miljövänligare fordonsbestånd i Sverige.
Dessutom är det en rättvisefråga att vi betalar för faktisk körsträcka och drivmedelsval och inte som idag efter en schablon som inte tar hänsyn till körsträckan och valet av drivmedel.
Jag vill dessutom att skatteavdragen för resor till och från arbetet för de som bor så till att kollektiva transportmedel inte kan nyttjas ska förstärkas så att miljöavgiften för dessa resor blir helt avdragsgill.
För nya bilar ska systemet slå till maximalt redan från början med dryga avgifter för alla bilar som släpper ut mer än det gränsvärde vi bestämt oss för. För bilar däremellan ska systemet innehålla en trappa med avgiftsrabatt som gör det dyrare ju nyare bilen är.
Slutligen bör detta system ersätta både dagens fordonsskatter och de miljöpremier som finns undantaget den skattebefrielse som utlovades under de första 5 åren för de som köpte en bil med låga utsläpp. För dessa ska systemet införas först när de passerar 5-års gränsen.
I kombination med detta system så bör vi framledes premiera de som köper en elbil eller vätgasbil – Detta genom att göra elbilar och vätgasbilar helt skattebefriade under hela sin livstid
Slutligen ska en schabloniserad fordonsskatt som är relativt hög utgå om bilen exporteras ut ur Sverige under bilens första 10 levnadsår och då träffa den som exporterar bilen ut ur landet – Är exportören ett företag ska fordonsskatten vid export inte vara avdragsgill i företagets bokföring utan betalas rakt av med skattade pengar.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna