Ingen höghastighetsjärnväg innan resten av järnvägen fungerar klanderfritt.
Under gårdagen var ett av inslagen som präglade det svenska nyhetsflödet alla växelfel och den undermåliga standard svensk järnväg befinner sig i efter åratal av eftersatt underhåll.
Att med sådana brister i det befintliga järnvägsnätet prata om vikten av att satsa på höghastighetsjärnvägar ter sig i mina ögon löjligt och högst oansvarigt.
Jag har skrivit i ämnet ett antal gånger vad gäller underhållet av svensk järnväg och detta inlägg är därför ett i raden och högst sannolikt inte det sista.
Det svenska järnvägsnätet måste rustas till fullgod standard och därefter underhållas på ett sätt som gör att vi aldrig får en underhållsskuld likt den vi ser idag – Ska det ske är först steget att skrota kolossen Trafikverket och ersätta denna koloss med de specialverk som införlivades i Trafikverket vid dess skapande.
Specialverk för järnväg, väg, sjöfart och luftfart med dedikerade specialister på sitt eget område är vägen framåt om vi menar allvar med att rusta upp svensk infrastruktur till den nivå den borde ha.
Med ett återuppståndet Banverk på plats ska sedan allt underhåll skötas i banverkets egna regi av egen personal – Därtill ska prioritering läggs en ordentlig inventering av allt som behöver göras för att därefter upprätta en plan för hur allt ska vara åtgärdat under en tidsperiod på 5 till maximalt 10 år.
För politiken gäller att denna upprustning måste få kost det den kostar och att politiken inte ska ha någon rätt att minska de anslag Banverket räknat fram att de behöver för att klara uppdraget.
Först när detta är genomfört kan vi börja diskutera projekt som höghastighetsjärnväg mm. – Vem vet med den fördröjning detta innebär har kanske tekniken med den så kallade hyper loopen blivit kommersiellt gångbar.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fatta idag”
Senaste kommentarerna