Det finns bara ett sätt att lösa eländet med Norrtåg – Upphandla busstrafik vintertid.
Att Norrtåg får problem varje gång det blir en normal vinter – Dvs. snö och kyla är ingen nyhet utan är något som alla som använder tågen för att ta sig till och från jobb och studier fått erfara allt sedan busstrafiken på de aktuella sträckorna ersattes med tåg.
Hur många miljoner eller miljarder detta kostat i uteblivna arbetsinkomster och ej utfört arbete under perioden är nog omöjligt att sia om men en sak är säker – Kostnaderna för samhället som helhet är stora.
Därtill är detta experiment ett fiasko som jag ser saken och något som måste adresseras ordentligt av kollektivtrafikmyndigheten och av inblandade kommuner som uppenbarligen betalar för en service som inte levereras.
Det detta lett till är stor frustration hos alla och det förvånar mig på inget sätt att de som tidigare brukade åka buss när denna fanns och senare tåg nu tvingats välja den egna bilen för att vara säker på att komma till sitt jobb i tid.
Att människor tvingas välja bilen framför kollektiva färdmedel är givetvis inte bra för miljön och därtill något som förändra den ekonomiska kalkylen för de som kallt räknade med att den kollektiva trafiken skulle fungera som utlovat.
Av den anledningen måste problemen lösas och det snarast – I min värld stavas den lösningen upphandling av busstrafik under vintermånaderna på alla de sträckor Norrtåg trafikerar – I vart fall under de tider när det är rusnings- och/eller pendlingstrafik.
Att kostnaderna för busstrafiken i sin helhet ska betalas av Norrtåg – Endera i form av att de tar kostnaden rakt av eller att deras ersättning minskas med lika mycket som busstrafiken kostar ser jag som självklart.
Med en sådan lösning på plats kan vi som samhälle leva upp till den service vi lovat samhällsinvånarna och den service de var vana att få levererad i alla lägen på den tiden den trafik som idag körs med tåg kördes med buss.
När det kommer till att långsiktigt komma tillrätta med tågproblemen vintertid finns som jag ser saken bare en lösning om vi fortsatt ska ha tågtrafik istället för busstrafik – Endera mångdubblar vi antalet avisningsanläggningar längst bansträckningen alternativt ser till att byta tåg till långsammare tåg som inte suger upp snö likt en dammsugare där de åker fram.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna