Jag behöver inga siffror i debatten om Ultratrafiken Jan Hägglund.
Jan Hägglund kritiserar mig för att inte publicera några siffror i samband med att jag kritiserade Arbetarpartiets och Vänsterpartiets inställning om att återkommunalisera Ultratrafiken – Hans kritik kräver givetvis ett genmäle och det kommer här.
Jan – Du anklagar mig för att inte använda några siffror eller ekonomiska uträkningar i inlägget där jag framför min kritik mot dig och AP vilket är en helt korrekt iakttagelse och något som är helt i sin ordning.
Att jag inte presenterade några siffror i detta sammanhang beror på att det inte behövs några siffror för att uttrycka och bevisa det jag önskade anföra i frågan.
Jag betvivlar på inget sätt de sifferunderlag du redovisat är helt korrekt Jan – Varken de i ditt genmäle eller de du använde dig av i debatten i KF.
Min kritik handlar inte om siffrorna eller om det du anfört gällande upphandlingens historik – Min poäng och grunden till min kritik är att Polarbuss inte existerar längre och att en återkommunalisering i dagsläget därför är omöjlig.
Att starta upp Polarbuss och ta de investeringar det medför kommer att påverka kommunens ekonomi på ett negativt sätt i och med att vi skulle måsta öka kommunens belåning kraftigt.
Att köpa in bussar och att bygga garage och övrig infrastruktur kostar pengar – Stora pengar som ökar på den kommunala skuldsättning du och ditt parti allt som oftast kritiserar.
Oerhört lågt räknat skulle vi behöva investera 200 miljoner kronor på ett bräde för att åstadkomma ett nytt kommunägt bussbolag och de pengarna finns inte i kommunen varför de måste lånas upp vilket gör saken till en icke fråga enligt mitt sätt att se på saken.
Ovanpå detta ska läggas personalkostnader – Personalkostnader som blir minst lika höga hos kommunen som hos en privat entreprenör vilket innebär att den årliga driftskostnaden för Ultratrafiken blir densamma oavsett vem som äger verksamheten.
Det du och ditt parti vill åstadkomma är en förbättring av chaufförernas arbetsvillkor eller hur Jan? – Är det detta du vill åstadkomma finns bättre vägar än en återkommunalisering och en återuppbyggnad av Polarbuss.
Som fackligt aktiv i Kommunal och därtill busschaufför även om jag kör regiontrafik snarare än lokaltrafik har jag under lång tid slagits för bättre arbetsvillkor för både busschaufförer och övriga arbetstagare inom offentlig verksamhet som upphandlas från privata entreprenörer.
Vill Arbetarpartiet värna chaufförernas arbetssituation är lösningen inte en återkommunalisering av Ultratrafiken och en nystart av Polarbuss.
Vill ni precis som jag förbättra situationen för de anställda i Ultratrafiken är nedanstående vägen framåt Jan Häglund:
- Att alla anställda alltid ska följa med till den tillträdande entreprenören i samband med entreprenörsbyten som beror på att en verksamhet upphandlas.
- Att den totala anställningstiden inom Ultratrafiken följer med den anställde och tillgodoräknas även hos tillträdande entreprenör.
- Att visstisd- och timtidsanställda ska följa med till tillträdande entreprenör samt att deras LAS-tid ska göra densamma.
- Att krav ställs på att busschaufförer och övriga anställda får betalt för all tid de tillbringar på jobbet jämte avdrag för maximalt 1 timmes rast.
- Att grundkravet är att alla anställningar ska vara tillsvidareanställningar på heltid såvida arbetstagaren inte själv väljer att ansöka om deltidstjänstgöring.
- Att krav ställs på att avsteg från punkten ovan bara kan ske om kommunen som avtalsgivare accepterar det och då med en ordning som innebär att varje avsteg prövas individuellt.
Uppfyllande av kraven ovan innebär sannolikt att busstrafiken blir dyrare i samband med nästa upphandling därför att personalkostnaderna ökar.
Trots det ska vi som kommun inte rädas att ställa dessa krav då det för mig är betydligt rimligare att erbjuda arbetstagarna schyssta villkor än att amortera och betala ränta på de lån som behövs för att bygga upp ett nytt Polarbuss.
Med det sagt så diskuterar jag gärna huruvida det var rätt eller fel att konkurrensutsätta och upphandla Ultratrafiken vid tidpunkten när så skedde Jan – Alldeles speciellt så därför att kommunen redan hade ett fungerande bussbolag i Polarbuss.
I den frågan har vi sannolikt samsyn då min åsikt är att beslutet att konkurrensutsätta och upphandla Ultratrafiken var ett felaktigt beslut och ett beslut som aldrig borde tagits.
Att beslutet som togs då blev fel är inget vi kan rätta till nu genom att starta ett nytt Polarbuss Jan – Gjort är gjort och det får vi acceptera därför att det blir för dyrt att rulla tillbaka bandet och återskapa Polarbuss.
Därför får vi leva med situationen så som den är och koncentrera oss på att värna de anställdas arbetssituation och arbetsvillkor med hjälp av det enda styrmedel vi har – Äganderätten till upphandlingen och därmed rätten värna de anställdas arbetsvillkor i upphandlingsunderlagets skallkrav.
Det är den sortens debatt jag vill se Jan Hägglund – En debatt som förändrar morgondagen istället för att slösa tid på en historisk händelse som inte kan förändras retroaktivt eller göras ogjord.
Avslutningsvis ska jag bemöta avslutningen på din kritik mot mig med följande ord Jan. Min politiska gärning handlar om en enda sak – Att återskapa den ideologiska debatt som i allt den gör handlar om vilken sorts samhällsbygge vi ska åstadkomma och vem det samhällsbygget är till för.
För att åstadkomma det pratar jag ofta i liknelser istället för att grotta ner mig i siffror och ekonomi i enskilda sakfrågor. Ska vi prata siffror och ekonomi ska det i sådan fall ske för helheten och inte för delar av helheten vilket en sifferdebatt i en sakfråga är.
Hur du kan som vänsterpolitiker kan hänge dig åt nyliberalismens debattmetoder som i allt handlar om att vi ska bli blinda för helhetens storslagenhet genom att grotta ner oss i sakfrågor ryckta ur sitt sammanhang förundrar Jan – Måhända beror det på att du varit i politiken för länge?
Min väg och därmed min politiska gärning är därför som jag sa ovan att se till att mitt parti och väljarna är ense om riktningen och slutmålet för samhällsbygget – När det är uppnått är beräkningarna och siffrorna något som kommer därefter och då som en naturlig följd av att vi är ense om målet med samhällsbygget.
För egen del ser jag fram emot att möta dig i ordentliga debatter både i valrörelse och senare i fullmäktige om jag skulle bli invald där – Min tro är att ditt försök att kalla mig bluffmakare beror på att du räds mig i en ordentlig debatt.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna