I detta inlägg ska jag för ovanlighetens skull berömma en Moderat politiker.
Att jag berömmer Moderaterna i allmänhet och moderata politiker i synnerhet är definitivt inget som hör till vanligheterna – Ibland händer det oväntade och i detta inlägg ska jag ge beröm till den Moderata riksdagsledamoten Lotta Finstorp för en interpellation hon lagt i riksdagen.
Det Lotta gjort är att via en interpellation ställd till min partikamrat och vår finansminister Magdalena Andersson (S) ställa frågan om hon som minister avser att se över beskattningen för elbussar och i sådana fall när?
Den frågan med tillhörande följdfråga tycker jag är både relevant och viktig då jag ser det som mycket orättvist och orimligt att elbussar ska beläggas med drivmedelsskatt medan spårbunden trafik med samma framdrivningsmetod är skattebefriad.
I min värld ska skattens vara eller icke vara inte vara relaterad till om man åker på spår eller gummihjul utan självklart vara kopplad till på vilket sätt fordonet i fråga framdrivs.
Så länge spårbunden trafik med eldrift är skattebefriad så ska samma sak självklart gälla även för helt elektriska bussar i jämlikhetens namn.
Precis som Lotta påpekar i sin interpellation och precis som EU-kommissionen säger så är EU-direktivet om drivmedelsskatter föråldrat.
Om regeringen vill säkerställa en bättre miljö och en snabb övergång till eldrivna bussar är slopandet av drivmedelsskatten för elbussar det snabbaste sättet att skapa den morot som behövs för att skapa en snabb övergång till elbussar i lokaltrafiken i Sveriges kommuner.
I dagsläget fungerar drivmedelsskatten på elbussar som en broms för en snabb övergång till elbussar – Tas skatten bort råder inga tvivel om att elbussen blir vida överlägsen fossildrivna bussar vilket är precis vad som behövs för att skapa en snabb övergång.
Länstrafikbolag och bussoperatörer tittar konstant på kostnaden per kilometer och med slopad drivmedelsskatt för elbussar kommer pendeln att svänga över oerhört kraftigt till förmån för elbussar.
Dessutom ser jag det som gravt orättvist att spårbunden kollektivtrafik ska vara skattebefriad medan den på gummihjul beskattas.
Så länge den orättvisan består signalerar regeringen inget annat än att man enbart prioriterar kollektivtrafiken i Stockholm och övriga storstäder som är de enda städer där spårbunden kollektivtrafik är ett alternativ med möjlighet att tjäna igen nedlagda kostnader för att bygga spårbunden trafikinfrastruktur.
Därför ska jag avsluta inlägget med att än en gång berömma Lotta Finstorp för initiativet att ställa interpellationen till Magdalena med följande tillägg – Stå på dig Lotta – Du har helt rätt i att Sverige kan följa i Frankrikes fotspår och slopa drivmedelsskatten på elbussar utan att bryta mot EU’s direktiv om drivmedelsskatter.
Kan Frankrike kan Sverige – Fattas bara annat!
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna